סגור
בית נטוש קריית שמונה מלחמת חרבות ברזל עיר נטושה שוממה עיר רפאים
בית נטוש בקריית שמונה. מענקים לא יעזרו (צילום: אביהו שפירא)

משקיעי הנדל"ן מחקו מהמפה את עוטף עזה והצפון

מחקר של מזרחי טפחות מצא ש-67% ממשקיעי הנדל"ן לא יעברו להתגורר בקו עימות גם תמורת מענקים, אך 68% מאמינים שגם כיום יש הזדמנויות השקעה טובות בישראל 

למרות הקשיים הרבים, חוסר הוודאות, הריביות הגבוהות והמלחמה הארוכה שסיומה לא נראה באופק, רוב משקיעי הנדל"ן עדיין מעדיפים להשקיע בישראל, כך עולה ממחקר של מזרחי טפחות באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה. לפי המחקר, 67% מהמשקיעים הסכימו עם הקביעה כי "תמיד ניתן למצוא הזדמנויות להשקעה בנדל"ן בישראל". עם זאת, 46% מהמשקיעים סבורים כי המלחמה פגעה באפשרויות ההשקעה בישראל. 28% נותרו אופטימיים וסבורים כי יש אופציות חדשות שבהן אפשר להשקיע בגלל המלחמה, ו־27% סבורים ששום דבר לא השתנה בתחום הזה בגלל המלחמה.
מהמחקר בקרב משקיעים פוטנציאלים בשוק הנדל"ן עולה כי 82% מהישראלים שיש ברשותם נכס להשקעה – מחזיקים בנכסים רק בישראל. 11% משקיעים רק בנכסים בחו"ל, ורק 7% משקיעים גם בארץ וגם בחו"ל. עם זאת, 37% מהמשקיעים שוקלים לרכוש נכס להשקעה מחוץ לישראל, בעוד ש־41% כלל לא שקלו מהלך מן הסוג הזה. 22% שקלו להשקיע בנכסים במדינות זרות, אך החליטו לבסוף להשאיר את הכסף בארץ.
בבנק בדקו מה מוביל את הישראלים להשקיע את כספם דווקא בנדל"ן למגורים בישראל ומצאו כי 41% אמרו כי נכס ישראלי מאפשר להם יותר שליטה על ניהול הנכס, ו־17% אמרו כי הם מכירים טוב יותר את השוק המקומי. 20% אמרו כי הם חשים בטוחים יותר להשקיע בארץ, ואילו 18% הודיעו כי השקעה בישראל היא גם מעשה ציוני מבחינתם.
למרות החששות, הממצאים מראים כי 68% מהמשקיעים יישארו בישראל גם אם המצב הכלכלי יהיה רע מאוד, בעוד 32% מהמשקיעים חושבים אחרת. אם המצב הביטחוני יחמיר, 73% אומרים כי לא יעזבו את הארץ, ורק 27% עשויים לעשות כן. במחקר הסבירו את הנחישות להישאר בכל מצב בכך ש־66% לא מאמינים שמצבם ישתפר אם יהגרו מכאן. 82% נחושים להישאר במדינה ולהיאבק למען הערכים שהם מאמינים בהם. 85% סבורים שאנשים מוכשרים יכולים להצליח בישראל – בכל מצב, ולמרות המצב.
בתוך כך, ולמרות ההצהרות הפטריוטיות של המשקיעים, ניכר כי חלק גדול מהנשאלים מוכנים לסכן את כספם אך לא את משפחתם. 48% סבורים כיום כי האזור הבטוח ביותר בישראל הוא אזור המרכז. כמו כן, 67% מהנשאלים אמרו כי גם אם היו מקבלים מענקים והטבות מהממשלה הם לא היו משתכנעים לעבור לאזורי קו העימות, בצפון ובדרום, ורק 33% אמרו כי היו שוקלים את המעבר בחיוב.
מקומות עבודה אטרקטיביים ומתגמלים גם הם לא היו משכנעים את רוב הישראלים לעבור לאזורי עימות: 31% היו שוקלים את המעבר לאזורי עימות, ו־69% אמרו כי לא היו עוברים. בנוגע לתחבורה, 70% מהישראלים אמרו כי לא יעברו לאזורי העימות גם התחבורה הציבורית תשתפר.
ומה בנוגע לסוג הדירות שרוכשים בתקופה זו (גם עבור מגורים, דירה יחידה)? 82% בקרב הציבור הכללי מצהירים כי לא היו קונים בית ללא ממ"ד. 51% מהישראלים חיים כבר כיום בדירות עם ממ"ד, לעוד 7% יש ממ"ד קומתי (סה"כ 58% חיים עם ממ"ד צמוד), ול־29% יש מקלט בבניין. ל־9% יש מקלט ציבורי נגיש. ועדיין, 14% מהישראלים אינם מוגנים בשום דרך.
בנוגע לשאלת המחירים, ויכולת המשקיעים להגיע לתשואות גבוהות גם באמצעות השבחת הנכסים, נראה כי המשקיעים נותרו אופטימיים, וסבורים כי המחירים ימשיכו לעלות. 89% ממשתתפי המחקר ציינו כי הם מאמינים שמחירי הנכסים יעלו בעתיד. רוב המשקיעים הישראלים סבורים כי בשוק המקומי עדיין יש הזדמנויות טובות להשקעה: 63% מאמינים כי גם כיום יש הזדמנויות טובות בישראל, ורק 37% סבורים כי מי שלא השקיע עד עכשיו פספס את רכבת ההזדמנויות של שוק הנדל"ן. כששאלנו עבור מי הם רוכשים את הנכסים שבהם הם משקיעים, 83% השיבו כי הם משקיעים כדי שיוכלו להוריש נכסים לילדיהם.
המחקר של מזרחי טפחות מראה מגמה דומה לזו של נתוני הלמ"ס לרבעון השני של השנה (אפריל-יוני 2024), המצביעים על חזרתם של כלל הרוכשים לשוק הדירות החדשות והיד שנייה (רוכשי דירה ראשונה, משקיעים ומשפרי דיור). היקף רכישת הדירות זינק ב־38% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (כ־22,670 דירות), ונתוני הרבעון הראשון של השנה אף היו גבוהים יותר בכ־6%.