סגור
יישוב מיתר  כרמית בדרום
בתים ביישוב מיתר-כרמית (צילום: ישראל יוסף)

נכשל המכרז לצמודי קרקע ביישוב מיתר-כרמית בדרום

למרות שרמ"י צמצמה את כמות המגרשים לצמודי קרקע ביישוב, במסגרת תוכנית "מחיר מטרה", לא הוגשו שום הצעות.  שמאי המקרקעין אסף גסטפרוינד: "המציעים הפוטנציאליים במכרז הספציפי הם קבלנים קטנים יחסית, שמעדיפים לא ליטול כעת הלוואות יקרות מהבנקים"

רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) פרסמה אתמול את נתוני המכרז לשיווק קרקע ל-88 מגרשים לבניית צמודי קרקע בישוב כרמית-מיתר, שליד צומת שוקת במסגרת תוכנית "מחיר-מטרה" של משרד הבינוי והשיכון. המכרז, שחולק ל-3 מתחמים מיועד ליזמים-קבלנים ולא לפרטיים. כך או כך, התוצאות מעידות על כישלון גמור ולא היו לאף אחד מהמתחמים שום הצעות. רק לשם המחשה, במתחם ששטחו כ-7.2 דונם ועליו ניתן לבנות 40 יח"ד היה מחיר הוצאות הפיתוח 11.8 מיליון שקל, כלומר, כ-300,000 שקל למגרש.
במכרזי מחיר מטרה, המדינה קובעת מראש את מחיר הדירה, כשהוא מגלם הנחה של 20% בהשוואה למחירי הדירות בסוף שנת 2020 ועד להנחה מירבית של 500 אלף שקל. הדירות האלה מיועדות לזכאי משרד השיכון. ע"פ חוברת המכרז, שווי מ"ר לפי מחירי 2020, שהוא המדד לחישוב גובה ההצעה, הוא בערך 6,500 שקל.
האבולוציה של המכרז מעידה על רמת הביקושים לצמודי קרקע בפריפריה בעת הזאת. בסוף חודש מרץ 2023 פרסמה רמ'י מכרז לשיווק 260 מגרשים ב-7 מתחמים לבנייה צמודת קרקע ביישוב הווילות מיתר־כרמית. ביולי 2023 פרסמה רמ"י "מודעת עדכון ודחיית מועדים", שבה הבהירה כי כמות המגרשים ששווקו צומצמה לכשליש. מ-260 ל-88 בלבד. ב-8.10.23 פרסמה רמ"י הודעה על דחיית המועדים "עקב המצב הבטחוני", שחודשה מאז כמה וכמה פעמים.
יש לציין כי ע"פ היעד המקורי שלה, היתה תוכנית "מחיר מטרה" אמורה לאפשר דיור למחוסרי דירה ולהוריד את מחירי הדירות בכלל. בינואר 2022 הוחלט שתוכנית מחיר מטרה תתאפשר גם במתחמי בנייה צמודת קרקע בישובים שבהם ערך הקרקע הוא פחות מ-20,000 שקל למ"ר, או שמדורגים נמוך לפי המדד הסוציו-אקונומי של הלמ"ס.
מיתר-כרמית הוא ישוב וילות פרברי הממוקם כ- 19 קילומטרים צפונית מזרחית לבאר שבע. המבנה של הישוב כולל שלוש ישויות נפרדות: מיתר, שהוקם ב-1987, כרמית, שהוקם ב-2016, ואזור תעסוקה בצומת שוקת. השטח של הישוב הוא כ-24,000 דונם, אך אין קשר פיזי בין שלושת "המוקדים" וכשני שליש משטח הישוב הם שטח פתוח של שדות ויערות קק"ל. נכון לשנת 2017 מתגוררים במיתר כ-7,700 תושבים. תוכנית המתאר של הישוב, שהופקדה ממש לאחרונה (23.3.23) צופה גידול שלו, ליעד זמן לא ברור, לכמות של 27,000 תושבים. יש לציין כי הדירוג הסוציואקונומי של הישוב הוא 9 מתוך 10.
שמאי המקרקעין אסף גסטפרוינד, מסביר את כשלון המכרז בכרמית-מיתר ב"שילוב של תקופה מאתגרת במיוחד, יחד עם מאפיינים ייחודיים של המציעים הפוטנציאליים. ראשית, התקופה היא מאתגרת ואנחנו נמצאים באי-וודאות משמעותית שמשליכה על פעילות שוק הנדל"ן בכלל ועל ביקושים למכרזים בפרט. שנית, לדעתי, המציעים הפוטנציאליים במכרז הספציפי הם קבלנים קטנים יחסית, שמטבע הדברים אינם נגישים למימון דרך הבורסה (כפי שנגישות החברות היזמיות הציבוריות) ומעדיפים שלא ליטול כעת הלוואות יקרות מהבנקים. השילוב של שני גורמים אלו הביא לכך שלא הוגשה ולו הצעה אחת למכרז. יש לשים לב שרמ"י כנראה "הרגישו את הדופק" והבינו לקראת מה הם הולכים ולכן הקטינו באופן משמעותי את כמות יחידות הדיור המוצעת במכרז. למרות זאת, המכרז נכשל".
כשלון המכרז בכרמית-מיתר מעניין גם משום שמכרז אחר, בישוב סמוך, זכה להצלחה. מדובר במכרז שתוצאותיו התפרסמו ב-27.5.24 לשיווק 356 מגרשים לבנייה צמודת קרקע בישוב החדש חירן, באזור יער יתיר. מרחק של כ-20 ק"מ מכרמית-מיתר. את הצלחת המכרז יש להסביר בכך שהישוב מיועד לאוכלוסייה דתית-לאומית ושהמחיר הממוצע לפיתוח השטח עמד על 163,000 שקל למגרש בלבד.