סגור
מנופים בנייה ב תל אביב מרכז תל אביב מבט מלמעלה 6.8.24
בנייה במרכז תל אביב (צילום: Oren ZIV / AFP)

אחרי שלוש וחצי שנים: הוועדה המקומית ת"א תדון שוב בפרויקט המגדלים בחניון בית הדר

התוכנית מהווה את אחד המתחמים הפנויים האטרקטיביים בת"א ומציעה שני מגדלים לתעסוקה בגובה של עד 39 קומות, מגדלי מגורים בגובה של עד 16 ו-10 קומות, שני מבנים בעלי אופי מרקמי ומבנה בייעוד ציבורי. תושבי לב העיר מתנגדים: "לבטל את אחד המגדלים ולהגדיר את המגרש שלו כשטח ציבורי" 

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תדון בישיבתה מחר (ד') בפרויקט מגדלים לתעסוקה ומגורים באתר חניון בית הדר, בפינת הרחובות הרכבת ודרך בגין בת"א. התוכנית נדונה כבר לפני כ-3.5 שנים, אך מסיבה לא ברורה לא קודמה. התוכנית, שעברה שינויים מינוריים, אמורה להיות מאושרת להפקדה.
מדובר באחד המתחמים הפנויים האטרקטיביים ביותר בת"א. שטח של 27 דונם, בבעלות עיריית ת"א ורמ"י (רשות מקרקעי ישראל). כיום משמש השטח כחניון ציבורי דו קומתי בשטח של 7,000 מ"ר. תחום התוכנית כולל גם את בית המכס ההיסטורי, שנמצא בצד הדרומי של רחוב הרכבת. על פי הדראפט שהועבר לחברי הוועדה המקומית, יעד התוכנית הוא "יצירת מוקד עירוני אינטנסיבי ונקודת יחוס משמעותית מבחינת העיצוב העירוני במפגש הרחובות מנחם בגין והרכבת, תוך הדגשת מקום זה מבחינת ההתמצאות והשפה העירונית, בואכה המע"ר ההיסטורי וליבת העיר הלבנה".
למתחם המדובר עבר מרתק - על ציר זה עברה הרכבת העות'מנית מירושלים ליפו. ב-1920, חידשו הבריטים את מסילת הרכבת ובחרו להקים בשטח זה את תחנת הרכבת תל אביב. באותם ימים האזור היה קצה העיר ת"א והיו בו בתי אחסון וקירור ובתי מלאכה. זה לא היה מיקרי שאיגוד הפרדסנים בחר להקים במגרש שנמצא ממול מסילת הרכבת את בניין המשרדים שכונה "בית הדר".
התוכנית שמקודמת עתה, שעליה חתום האדר' דני קייזר, לשעבר מהנדס העיר ת"א, ומי שתכנן גם את החניון הקיים במקום, מציעה מיקום שני מגדלים לתעסוקה, בגובה של עד 39 קומות בצידו הצפון- מערבי של מרחב התכנון, בין רחוב יהודה הלוי להמשכו של רחוב גולדברג; מגדל מגורים בגובה של עד 16 קומות בצידו המערבי של מרחב התכנון, סמוך למפגש הרחובות יהודה הלוי והרכבת; מיקום שני מבנים בעלי אופי מרקמי (עד 7 קומות) בצידו המזרחי של מרחב התכנון, לאורכו של רחוב הרכבת בין הרחובות גולדברג ומנחם בגין; ומגדל מגורים בגובה של עד 10 קומות ומבנה שני ביעוד ציבורי לאורכו של רחוב הרכבת; מבנה המכס ההיסטורי מיועד לשימור ומתוכננים בו שימושים בעלי אופי מסחרי ובזיקה ציבורית, כגון גלריה או בית קפה.
על פי התוכנית המוצעת, 75% מהשטח שיבנה יוקדש לתעסוקה ועוד 25% למגורים. בסה"כ התוכנית מציעה 251 יחידות דיור. שטחי הדירות יתוכננו בתמהיל שטחים מגוון הכולל לפחות 25% דירות קטנות בשטח של עד 50 מ"ר, 25% דירות בשטח ממוצע של 75 מ"ר, ו-20% דירות בשטח ממוצע של 90 מ"ר.
על פי מדיניות הדיור שאושרה ב-2022, שיעור יחידות הדיור להשכרה יעמוד על 50%. במנהל ההנדסה מודעים היטב לביקורת הציבורית שהועברה בעבר על התוכנית ולכן מודגש בדראפט כי התוכנית מציעה תא שטח בגודל 2 דונם למבנה ציבור ועוד 5.4 דונם לשצ"פ.
תושבי האזור "לב העיר וגן קריית ספר" עדיין לא מרוצים מהתוכנית, למרות שינויים שהוכנסו בה. במכתב ששלחו אתמול ומיועד לחברי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הם טוענים כי "למרות הנוהל העירוני, למרות זכותנו לשימוע הוגן, למרות מכתב עו"ד ששלחנו לפני כמה שנים המבקש שיתוף ציבור, ולמרות עצומה שהוגשה ליו"ר הוועדה הקודם, מר דורון ספיר, לא בוצע הליך שיתוף ציבור בתוכנית".
עוד הם טוענים כי "הקושי העיקרי בתוכנית הוא הקצאה לא מספקת לקרקע בייעוד ציבורי". בשורה התחתונה הם דורשים "לבטל את אחד המגדלים המופיעים בתוכנית, ולהגדיר את המגרש שלו כשטח ציבורי, שישמש למוסד קהילתי/חינוכי ולגינה ציבורית".