סגור
מפעל מלח הארץ ב עתלית
מפעל מלח הארץ בעתלית. עסקת הענק תסייע לפיתוחה של העיר אילת (צילום: דני מילר)

הסכם ענק באילת: בריכות המלח בצפון העיר יפונו לטובת שטחי מגורים, מסחר ומלונאות

בתום מאבק של עשרות שנים חתמה המדינה על הסכם בשווי 180 מיליון שקל עם חברת מלח הארץ שבבעלות קרן פורטיסימו, במסגרתו תפנה שטח של כ-930 דונם באילת, ותעתיק את פעילותה צפונה. שווי הקרקע שתוחזר למדינה - כ-2.5 מיליארד שקל; במקביל הושג הסכם לפינוי מפעל האצות הסמוך 

עסקת ענק שתסייע לפיתוחה של העיר אילת נחתמה לאחרונה בין המדינה לבין חברת מלח הארץ בבעלת קרן פורטיסימו, ובמסגרתה סוכם, כי החברה תפנה חלק מקרקעותיה בעיר בהיקף של כ-930 דונם לטובת פיתוח ובניית אלפי יח"ד למגורים, שטחי תיירות, מסחר, ותעסוקה. החברה תעתיק את פעילותה והמפעל לשטח בריכות המלח הצפוניות יותר בעברונה, להבטחת המשך פעילותו העסקית של המפעל.
במסגרת הסיכומים, החברה תפנה את השטח בשתי פעימות – בפעימה הראשונה תפנה החברה את מרביתו המכרעת של השטח (כ-800 דונם, מתוך כ-930) בתוך 3.5 שנים בלבד, בעוד שלרמ"י תעמוד האפשרות לשווק את השטח עוד קודם לכן. בפעימה השנייה החברה תפנה את יתרת השטח לא יאוחר מתום 7 שנים מיום חתימת החוזה, וגם ביחס לשטחים אלה תעמוד לרמ"י אפשרות לשווקם עוד טרם הפינוי. העלות הכוללת של ההסדר עומדת על כ-180 מיליון שקל, וסכום זה מאזן בין התמורה שתשולם לחברה בעד הפינוי והעתקת המפעל והכספים שתשלם החברה עבור הקרקע בעברונה ובמתחם המשתלות אליהם תעביר את פעילותה.
על פי הערכות של רשות מקרקעי ישראל הגוף שקידם את ההסדר, שוויה של חטיבת הקרקע שתוחזר למדינה מוערכת בכ-2.5 מיליארד שקל, ולאחריו שטחי חברת מלח הארץ יצטמצמו מ-2,000 ל-1,000 דונם. עוד ציינו ברמ"י, כי לחטיבת הקרקע פוטנציאל משמעותי להתפתחות העיר אילת. במקביל להסכם עם מלח הארץ, נחתם הסכם נוסף לפינוי מפעל האצות הסמוך לבריכות המלח. ההסכם שנחתם עם בעלת השליטה - חברת N.B.T נייטשר בטה טכנולוגיות, נ.ב.ט בע"מ הוא לפינוי של כ-110 דונם עליהם ממוקם כיום מפעל האצות. הפינוי יבוצע בתוך כחצי שנה ועל הקרקע מתוכננות לקום 500 יחידות דיור ושטחי תיירות. במקרה של מפעל האצות סוכם על תמורה בכסף, כך שבתמורה לפינוי המפעל תקבל החברה כ-41 מיליון שקל.
חברת מלח הארץ היא השחקנית המובילה בייצור מלח בישראל ויחד עם פעילות החברה בעתלית היא מחזיקה בכ-50% משוק המלח בישראל. החברה נוסדה לפני כ-100 שנה, ובשנות ה-50 של המאה הקודמת עברה לשליטת משפחת דנקנר ובהמשך נרכשה על ידי שרי אריסון. בינואר 2019 מכרה אריסון את החברה בתמורה לכ-170 מיליון שקל לקרן פורטיסימו, המחזיקה בקבוצת סוגת (80%) יחד עם פועלים אקוויטי (20%).
קרקעות חברת מלח הארץ "סומנו" על ידי רשות מקרקעי ישראל כבר לפני זמן רב כקרקעות בעלות פוטנציאל שיש לפעול להשבתן למדינה לטובת האינטרס הציבורי הרחב. בשנת 1996 נחתם הסכם ראשון לשינוי ייעודן של הקרקעות הללו מתעשייה למגורים, והוחלט כי החברה תקבל שטח חלופי, 50% מזכויות הבנייה בשטח בעתלית ו-30% מהזכויות באילת. אלא שבשל ביקורת רבה על העסקה בין היתר על ידי מבקר המדינה ההסכם בוטל. בהמשך היה ניסיון נוסף לקדם הסכם שבוטל גם הוא. בשנת 2019 עתרה קבוצת סוגת נגד רמ"י על מהלך חד צדדי במסגרתו סירבה רמ"י לחדש למלח הארץ את הסכמי החכירה שתוקפת הסתיים ב-2016. ב-2022 הגיע ביהמ"ש להחלטת ביניים והחליט להשאיר את הקרקעות בידי החברה לעוד מספר שנים, תוך קריאה לצדדים לקדם הסכם פשרה, שכאמור כעת אושר על ידי הצדדים.