סגור
גישה לחוף הים מתוך קיבוץ מעגן מיכאל 2
גישה לחוף הים מתוך קיבוץ מעגן מיכאל ( צילום: גיא נרדי )

המאבק החדש של עמותת "משחררים את האסי": פתיחת החוף של קיבוץ מעגן מיכאל לציבור

תוכנית שהופקדה בוועדה המחוזית להקמת דרך לחוף הים דרך שטחי קיבוץ מעגן מיכאל מעוררת סערה. עו"ד אלעד סוויסה: "אל לה לוועדה לתת פרס לקיבוץ שבמשך שנים פוגע בזכויות הציבור המוגנות לגישה לחוף ים מהיפים בארץ". ראש תחום קרקעות במעגן מיכאל: "אנחנו מבינים שזה חלק מהתפקיד של המרחב הכפרי לארח את מי שגר בטירת כרמל. השאלה היא איך עושים את זה"

בסוף חודש יוני החליטה הוועדה המחוזית חיפה על הפקדת תוכנית (303-0896092) לדרך מעבר דרך שטחי קיבוץ מעגן מיכאל אל חוף הים. הדרך כבר קיימת בפועל כדרך חקלאית, ואולם, כך מסתבר, התוכנית מעוררת תרעומת רבה. עו"ד אלעד סוויסה, מעמותת "משחררים את האסי", שחדרה לתודעה הציבורית לפני כ-4 שנים, כשניסתה להנגיש את הנחל העובר בקיבוץ ניר דוד, טוען כי התוכנית היא ניסיון נוסף של הקיבוץ "להגדיר את עצמו כמובלעת אקס-טריטוריאלית במדינה ולמנוע כניסת הציבור הרחב לתוכו, לדרכים הסטטוטוריות בו ולמרחבים הפתוחים".
ברקע הדברים דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהתפרסם בחודש מאי שקובע כי האזור שבין חיפה לחדרה, הנמצא ברובו בשטח המועצה האזורית חוף כרמל, הוא רצועת החוף עם הכמות הקטנה ביותר של חופים מוכרזים. בו זמנית, במועצה האזורית חוף הכרמל מספר רב של ישובים עם חופים פרטיים בפועל. כך, הקיבוצים החותרים, נחשולים, מעגן מיכאל ושדות ים, ומושב דור. גם הכניסה לשמורת טבע הבונים, שהיא אתר ציבורי כביכול, היא בחינם לתושבי המועצה האזורית חוף הכרמל.
סוגיית הגישה לחוף הים של מעגן מיכאל היא לא חדשה ונדונה כבר כמה פעמים בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. בתוכנית להרחבת הקיבוץ שאושרה ב-2010, חכ/9 /י, היתה התנייה לקידום בנייה עתידית בקיבוץ בפתיחת דרך חדשה משער הקיבוץ לחוף. ואולם, הדרך הזו לא נסללה מעולם. מעבר לכך, ב-2012 נבנתה הרחבה משמעותית לקיבוץ, מתוקף התוכנית, ואף ניתן היתר איכלוס, בניגוד לתנאי שניקבע בתוכנית.
אין ספק שעיתוי קידום תוכנית דרך הגישה הציבורית לים קשור גם לתוכנית מתאר חדשה שהקיבוץ מקדם בימים אלה, המכונה "מעגן מיכאל-2040", ומציעה הגדלה של סך יחידות הדיור בקיבוץ מ-600 ל-900. התוכנית כוללת הריסת בתי מגורים ישנים, והקמת מבני מגורים חדשים במקומם, ובנייה בשטחים פתוחים בתחום הקיבוץ ובשטחי בריכות הדגים של הקיבוץ שיובשו לטובת הבנייה. התוכנית נדונה בולחו"ף (ועדת משנה של המועצה הארצית) בדצמבר 2023 אך טרם הופקדה.
יש לציין שהדוח הסביבתי של תוכנית הדרך החדשה, שהיא יוזמה של המועצה האזורית חוף כרמל, והקיבוצים מעיין צבי ומעגן מיכאל, בוחן 3 חלופות לדרכי גישה לים: חלופה 0 - מעבר דרך אזור התעסוקה של הקיבוץ; חלופה 1-הדרומית, מאושרת לפי תוכנית חכ/9/י; וחלופה 2-הצפונית. הדוח קובע כי החלופה הצפונית, המציעה כניסה מכביש מס' 4, מעבר דרך מבני איחסון ומלאכה של מעין צבי, מעבר בגשר מעל כביש מס' 2 ומסילת הרכבת , ואז מעבר לצד בריכות הדגים עד למרחק של כ-300 מ' מהחוף, היא המיטבית. "דרך זו מתבססת על דרכים קיימות, אינה פוגעת בפעילות קיימת, סמוכה לשטחים רגישים אך בעלי ערכיות בינונית ואינה נדרשת להכשרה מיוחדת העלולה להזיק לסביבה הטבעית", נכתב בדו"ח.
עו"ד אלעד סוויסה, היועץ המשפטי של עמותת "משחררים את האסי, נוקט באסטרטגיית התנגדות דומה לזו של המאבק שהתקיים ב-2019 מול קיבוץ ניר דוד: "אל לה לוועדה להכשיר את השרץ ולתת פרס לקיבוץ אשר במשך שנים רבות פוגע בזכויות הציבור המוגנות לגישה לחוף ים מהיפים בארץ, בונה מבנים ללא היתר ומתעשר שלא כדין על חשבון הציבור הרחב מבלעדיות על חוף ים אם באמצעות גישה בלעדית עד כמעט קו המים ולחוף הים לחבריו ואורחיו אגב מניעת והקשיית הגישה לכלל הציבור ואם באמצעות השאת רווחים מבלעדיות על החוף כאמור - באמצעות מפעלי התיירות של הקיבוץ".
לדבריו, "בהתאם לתוכנית המוצעת נראה כי כל הפעילות התיירותית הענפה המוצעת וכן כל פעילות "הקהילה" תהיה אגב הגבלת התנועה בקיבוץ ואף הגבלת הציבור הרחב מגישה ומקבלת שירותים וצריכה בחנויות ובצרכניה ביישוב, בניגוד ברור לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים".
ההתנגדות של אורי שור, תושב זכרון יעקב, מחדדת את ההבנה כי הקיבוץ מודע לבעיה, אך הפתרון שהוא מציע לקוי: "לפני כשלוש שנים ובעקבות מחאות ולחץ ציבורי, החל הקיבוץ לפתוח את שער הכניסה לקיבוץ בשעות היום בימות החול. במהלך סופי שבוע הונחו השומרים לאפשר כניסה וחניה בחניון מפעל פלסאון, במרחק כ-500 מטר מהים. מזה כשנתיים קיים חניון סמוך יותר לחוף, שהוקם ללא תוכנית ובאופן בלתי חוקי על בריכת דגים שיובשה ממערב למפעל פלסאון-שטח של 20 דונם". שור אמר לכלכליסט כי "אמורה להיות גישה לחוף הים 24/7 ללא כל שער. אין שום סיבה שמי שירצה ללכת לים יצטרך אישור של שומר. מה עוד שהחל משעה 21.00 ועד 5.00 אין שומר. כלומר, אין גישה לים בשעות הלילה".
יעל דורי, ראש תחום תכנון בעמותת אט"ד (אדם טבע ודין) מוסיפה: "העדר האפשרות להגיע ברכב לחוף של מעגן מיכאל הוא חלק מהפריוולגיה שלקחו לעצמם הקיבוצים שנבנו על חופי הים התיכון, או ליד הכנרת, בניגוד לחוק ובניגוד לאינטרס הציבורי של כולנו. הגיע הזמן לאפשר לציבור להגיע ולהינות מכל החופים במדינה".
מודי ברכה, חבר קיבוץ מעגן מיכאל, לשעבר סגן ראש המועצה האזורית, ומי שאחראי על תחום הקרקעות במקום, לא מצליח להבין את פשר ההתנגדות לדרך החדשה: "אנחנו מסתכלים על שנת 2040 כעל תאריך היעד. הולכים לחיות במדינה 16 מיליון איש. בחדרה, חיפה וטירת כרמל יתווספו עשרות אלפי יח"ד ואנחנו נהיה אזור שיכנסו אליו הרבה אנשים. הרעיון שלנו הוא לאפשר לאנשים להגיע לחופי הים, אבל לנהל את המצב. בסופו של דבר דרך הגישה מצפון היא יותר בטיחותית מאשר כניסה דרך מעגן מיכאל ומעבר לצד בריכות הדגים".
ברכה לא מכחיש שעד לפני כ-6 שנים השער של מעגן מיכאל היה סגור לאורחים, אך טוען שהמצב כעת הוא שונה: "אחרי שהתב"ע של תוכנית המתאר של הקיבוץ מ-2009 אושרה, השערים נפתחו, גם בשבתות. אנחנו מבינים שזה חלק מהתפקיד של המרחב הכפרי לארח את מי שגר בקומה 9 במגדל בטירת כרמל. השאלה היא איך עושים את זה. העניין הוא איך מנהלים את זה". לדבריו, "בחודש יוני הגענו למצב שבו כל 300 החניות היו תפוסות. אחד בא, אחד יוצא, אחד נכנס. אני מניח שעם גידול האוכלוסיה יהיו זמנים שבהם המקום יתמלא ויסגר, כמו שקורה לעיתים בשמורת חוף דור, או בכל אתר תיירות בארץ".