סגור
תוכנית מתחם אפשטיין ירושלים
תוכנית מתחם אפשטיין ירושלים. המגדל יתכווץ (צילום משרד האדריכלים AS+GG)

הטריק הירושלמי: מגדל "בורג' חליפה" יהיה נמוך ב-30 מטר, אבל מספר הקומות לא ישתנה

הוועדה המחוזית ירושלים אישרה את הקמת המגדל שיתנשא ל-40 קומות סמוך להר הרצל. בתכנון המקורי גובה המגדל הגיע ל-197 מטר אך הוחלט להנמיכו בלי להקטין את מספר הקומות. סגן ראש עיריית ירושלים יוסי חביליו: "המאבק עדיין לא תם. נפעל בכל האמצעים כדי למנוע את ביצוע התוכנית הרעה הזו"

אחרי דיון ב-196 התנגדויות החליטה הוועדה המחוזית ירושלים לאשר את תוכנית ההתחדשות במתחם אפשטיין בירושלים. התוכנית שהופקדה בחודש ינואר 2024, וזכתה לכינוי "בורג' חליפה הירושלמי", כוללת הקמת מגדל מגורים, תעסוקה ומסחר על מגרש בשטח 7 דונם בציר שדרות הרצל-הנטקה בירושלים, מעל עין כרם.
על פי התוכנית המקורית, גובה המגדל הגיע ל-197 מטר אך בעקבות המלצת הוועדה המקומית הונמך המגדל ב-30 מטר. עם זאת מספר הקומות יישאר כמעט ללא שינוי. מדובר במגרש משופע ולכן המגדל יתנשא לגובה של 40 קומות מעל מפלס רחוב קרית יובל (במקום 43 קומות במקור), עוד 4 קומות לכיוון עין כרם, ועוד 4 קומות בתת הקרקע. בעקבות המלצת הוועדה המקומית ירושלים, החליטה הוועדה המחוזית להנמיך את גובה המגדל ב-30 מטר. השינוי ייעשה באמצעות צמצום גובה הקומות.
הפרויקט תוכנן על ידי משרד האדריכלים הבינלאומי אדריאן סמית וגורדון גיל, שאחראי גם על תכנון מגדל בורג' חליפה בן 163 הקומות בדובאי. האדריכל המקומי המלווה את הפרויקט הוא יגאל לוי. את היזמים, חברת אם או אפשטיין (בי טי ווסט), ייצגו עו"ד דוד שמרון ואילן רוזנטל.
הפרויקט נתקל בהתנגדויות רבות ולהד תקשורתי, בעיקר בגלל הגובה הרב והקירבה להר הרצל ויד ושם. בין המתנגדים לתוכנית היה גם פרופ' ערן פייטלסון, חוקר ומרצה לגאוגרפיה ותכנון באוניברסיטה העברית. "הקמת מגדל שיתנשא לגובה של כ-200 מ' תאפיל על הר הרצל ויד ושם, ומהווה חדירה פוגענית לאזור", כתב. "תוכנית המגדל פוגעת בערכי היסוד של התכנון הישראלי במערב ירושלים למען רווח יזמי רגעי, ושהיחידים שאולי יהנו ממה הם תושבי חוץ והמאיון העליון, וזאת מעבר לפגיעה הנופית. מקומה של תוכנית זו הוא בפח הזבל של התוכניות המגלומניות שהעלו מעת לעת בירושלים".
גם ארגון יד לבנים המייצג משפחות שכולות התנגד לתוכנית בטענה כי בניית מגדל ענק צמוד להר הרצל גורמת ל"פגיעה קשה ברגשות המשפחות השכולות".
הוועדה המקומית ירושלים, שדנה בפרוייקט בחודש יולי 2024, קבעה כי הקמת המבנה במיקום זה אינה פוגעת בהר הרצל, בבית הקברות הצבאי ובמוסדות חשובים אחרים הקיימים בהר. הוועדה המליצה על הנמכת המבנה ב-30 מטר לעומת התוכנית המופקדת. מהעיריה מסרו כי: "התוכנית מאופיינת בעיצוב אדריכלי ייחודי ההולם את מיקומה המשמעותי. התוכנית כוללת שטחי ציבור נרחבים, טיילת עם עמדת תצפית לנוף עוצר נשימה, בית קפה ואף בית מלון. קידום התוכנית נעשה תוך הקשבה מרבית לרחשי הציבור. מימוש התוכנית במתכונתה החדשה תאזן בין השמירה על צביון האזור לבין הצורך בהגדלת היצע הדיור ושיפור השירותים עבור תושבי העיר".
האדריכל דן קינן, מתכנן הוועדה המחוזית ירושלים, אמר: "התוכנית התואמת מדיניות הוועדה של בינוי העיר פנימה בסמוך לצירי הרכבת הקלה, וזאת כדי לשמור על השטחים הפתוחים וכדי לתת מענה לזוגות הצעירים בעיר".
יו"ר הוועדה המחוזית ירושלים, שירה תלמי באבאי, הוסיפה: "התוכנית מציגה איכות אדריכלית יוצאת דופן, הממשיכה את תנופת ההתחדשות בירושלים"
עו"ד יוסי חביליו, סגן ראש העיר ירושלים, אמר לכלכליסט: "הוועדה המחוזית בירושלים לא הפתיעה, לצערי, היא אטומה לחשיבות הר הרצל אטומה לחשיבות יד ושם ואטומה אפילו להתנגדויות המשפחות השכולות, העיקר בניה ועוד בניה ורווחים ליזמים. התוכנית הזו פוגעת במוסדות החשובים ביותר לעם היהודי ולמדינת ישראל ומהווה חילול הקודש. המאבק עדיין לא תם ואנחנו נפעל בכל האמצעים הציבוריים והמשפטיים שעומדים לרשותנו כדי למנוע את ביצוע התוכנית הרעה הזו".