סגור
מודיעין
מודיעין. בפרויקט המדובר של דונה ישנן 99 דירות (צילום: עמית שעל)

בלעדי
כדי להימנע מפיצויים על איחור: דונה העבירה לדיירים במודיעין דירות עם ליקויים

לטענת רוכשי דירות במודיעין, במטרה להימנע מפיצויים עקב עיכוב במסירת הדירה, חברת דונה זימנה אותם בהתראה קצרה, מסרה דירות עם ליקויים, והזהירה - סירוב לקבלן יטיל אחריות על הקונים. דונה: "לא נישא בעלויות הנובעות מעיכובי הרוכשים"

קוני דירות במודיעין במסגרת פרויקט "מחיר למשתכן" טוענים שקיבלו מחברת דונה דירות לא גמורות עם ליקויים. זאת על מנת להימנע מלשלם פיצויים לדיירים עבור עיכוב במסירה.
מדובר בפרויקט ברחוב אריאל שרון 5 במודיעין שבו 99 דירות. המועד האחרון שבו על פי החוזה והחוק יכולה חברת דונה למסור דירות מבלי לשלם פיצויים לדיירים היה ביום שלישי שעבר. ההערכה היא כי סכום הפיצויים המצטבר במקרה של עיכוב במסירת הדירות הוא כ-3-2 מיליון שקל.
עד השנה, חוק המכר אפשר לקבלנים 60 ימי חסד מעבר למועד המסירה הנקוב בחוזה. אבל בכל עיכוב מסירה של יותר מ-60 יום, הקבלן חייב לשלם פיצויים הגבוהים פי 1.5 משכר הדירה המקובל באזור, ולמשך כל תקופת האיחור מהיום הראשון כולל ימי החסד. השנה החוק תוקן כך שסכום הפיצוי שווה לגובה שכר הדירה בעיכוב של עד 4 חודשים, והוא עולה בהדרגה ומגיע ל-150% משכר הדירה רק בעיכוב של 12 חודשים ויותר. החוזים בין דונה לדיירים במודיעין נחתמו ברובם בינואר 2020, ולכן הם כפופים להוראות החוק הישן.
דונה רכשה את הזכויות במתחם במרץ 2017 בעקבות מכרז ענק בשיטת מחיר למשתכן לבניית 3,600 דירות ב-30 מגרשים. הצעותיה של החברה הקנו לה זכייה ב-16 מתחמים שבהם בסך הכל כ-2,000 דירות. היא שילמה למדינה כ-750 מיליון שקל, כולל עלויות פיתוח הקרקע. מחזור המכירות של הדירות האלה הוא לפחות 3 מיליארד שקל. כאמור, בפרויקט שבו טענות לליקויים 99 דירות, 69 מהן נמכרו לזכאים שזכו בהגרלה והיתר נמכרו בשוק החופשי.
בעיה מרכזית בפרויקט היא כי בבניינים עדיין אין חיבור קבוע לרשת החשמל, אלא חיבור זמני. בעת המסירה דיירים התבקשו לחתום על מסמך שבו הם מאשרים כי ידוע להם שהחיבור לחשמל הוא זמני, ועד שיבוצע חיבור קבוע אסור להם לבצע עבודות חשמל בדירה החדשה.
במענה לפניית "כלכליסט", החברה הבהירה כי כוונתה היא שעד קבלה של אישור חיבור קבוע אסור לדיירים לעשות שינויים בנקודות החשמל או לפתוח נקודות חשמל חדשות. הליך החיבור הקבוע צפוי להסתיים בשבוע הבא. דיירים טוענים כי במעמד מסירת הדירה נאמר להם גם כי אסור לחבר מקררים לרשת החשמל.
אבל זאת לא הייתה הבעיה היחידה: רוכשים דיווחו על מגוון ליקויים, בין היתר מקרים שבהם דלת הכניסה לדירה לא נסגרת, חלונות ותריסים לא תקינים, זוהה מחסור באביזרים סניטריים, כגון כיורים ברזים, לחצן הדחה לניאגרה, וגם פגמים בקירות, לכלוך ורטיבות. לפחות 9 דיירים סירבו לקבל את הדירה החדשה במצבה הנוכחי.
2 צפייה בגלריה
ליקויים בדירות מחיר למשתכן במודיעין של דונה
ליקויים בדירות מחיר למשתכן במודיעין של דונה
קיר שבור במחסן אחת הדירות של דונה
הלקוחות מתארים גם אווירה לא נוחה בה אנשי החברה דרשו מהם לחתום במהירות על הסכמה לקבלת הדירה, ואיימו כי סירוב יטיל את האחריות על המסירה המאוחרת על הרוכש. שלום שי, הבעלים של חברת דונה, נכח בעצמו בימי המסירה בניסיון לטפל בו במקום בליקויים ובטענות שהפנו לקוחות בעת קבלת הדירה.
האווירה המלחיצה והמאיימת הורגשה גם בתהליך תיאום המועד למסירת הדירה. בהודעת דוא"ל שנשלחה לדיירים ביום שני בשבוע שעבר הם התבקשו לתאם תור לקבלת הדירה תוך 24 שעות. על פי ההודעה, "אכלוס הדירות יתבצע באופן מרוכז ב-29-30/11 בין השעות 8:00-16:00. אי מילוי ההוראות הינו באחריותכם ועלול לגרום לעיכוב במסירה שהינו באחריותכם".
לקוח שלא מצא זמן מתאים בתאריכים שהופיעו במייל ותיאם את מועד קבלת הדירה שבוע אחר כך, קיבל את ההודעה הבאה: "מובהר כי מסיבות השמורות עמכם בחרתם שלא לקבלה (את הדירה - א"ג). מובהר כי כל עיכוב בקבלת הדירה הינו באחריותכם הבלעדית".
2 צפייה בגלריה
ליקויים בדירות מחיר למשתכן במודיעין של דונה
ליקויים בדירות מחיר למשתכן במודיעין של דונה
כיור בלי ברז בדירה של דונה
לכאורה ההתנהלות הזו סותרת את החוזה שנחתם בין הדיירים לחברה, שלפיו מועד קבלת הדירה יהיה לא יותר מ-21 יום ממשלוח ההודעה על השלמת הבנייה. בפועל, כל אחת מ-99 המשפחות שרכשו דירה התבקשה להתייצב תוך יום או יומיים לכל היותר. 96 דקות בממוצע לכל משפחה לבדוק את דירתה החדשה, ולאשר את קבלתה.
בגלל לוח הזמנים הצפוף, דיירים טוענים כי לא התאפשר להם לבדוק את מצב הדירה בצורה יסודית ולא אפשרו להם להזמין חברת בדק חיצונית שמאתרת ליקויים באמצעות מומחים.
דונה מצידה סבורה כי כדי לעמוד בלשון החוק והחוזה עליה למסור את הדירה כשהיא במצב ראוי למגורים, ולדיירים יש תקופת בדק ואחריות של 7 שנים במהלכן יתוקנו ליקויים אם יתגלו.
חברת דונה מסרה בתגובה: "כפי שפעלה עד היום מול אלפי רוכשי דירות, גם במקרה זה מחויבת דונה להעניק ללקוחותיה את סטנדרט האיכות הבלתי מתפשרת של החברה. עשרות הדירות בפרויקט נמסרו לשביעות רצון הרוכשים במועד שתואם וזאת למרות עיכובים רבים מצד הרשויות השונות ואי עמידה בהתחייבותן. דירות בודדות בלבד לא נמסרו במועד עקב עיכוב בגמר הביצוע וצפויות להימסר לבעליהן בהקדם. דונה נושאת באחריות העיכוב על דירות בודדות אלה. לצד זאת, כפי שנהוג, החברה לא תישא בעלויות הנובעות מעיכוב שביוזמת הרוכש. כחלק ממאמצי השירות של דונה, נמשיך ללוות את לקוחותינו באופן צמוד לכל אורך תקופת האחריות וכל תקלה תטופל עד תום לשביעות רצון לקוחות החברה".