סגור
דיר אל אסד דיר אל אסאד
דיר אל-אסד (צילום: גיל נחושתן)

פוליטיקה וטענות לניגוד עניינים במוקד הסערה על הרחבת דיר אל-אסד

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה לאחרונה תוכנית להרחבת גבולות היישוב, שהציעה להעביר את הרפתות שלו סמוך למושב לפידות, תוך לקיחת שטחים מהמועצה האזורית מעלה יוסף, שטענה כי הקשר של ראש מועצת דיר אל-אסד אחמד דבאח לאימפריית הבשר דבאח מציב אותו בניגוד עניינים. בלפידות אף גייסו את עוצמה יהודית למאבקם. דיר אל-אסד: "החלטה גזענית"

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה לאחרונה תוכנית להרחבת גבולות היישוב דיר אל-אסד שבגליל, באמצעות העברת שטחים מהמועצה האזורית מעלה יוסף. במרכז המחלוקת עומדת השאלה היכן למקם את הרפתות ומפעלי פיטום העגלים של היישוב, שכיום תופסים שטח המיועד למגורים.
התוכנית שנדחתה ע"י הולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים) היא תיקון לתוכנית המתאר המחוזית. הצורך לתקנה נובע מתוכנית המתאר של דיר אל-אסד המקודמת בימים אלו ונדונה בחודש שעבר בוועדה המחוזית צפון. התוכנית מציעה להוסיף כ-490 דונם לתחום הפיתוח של הישוב הקיים, כולל אזור תעסוקה מקומי, אזור גידול בע"ח ותוספת של כ- 3,500 דירות. כיום חיים בדיר אל-אסד כ-13 אלף תושבים, כשהתוכנית מכוונת להכפיל את הכמות ל-26 אלף עד 2040.
במהלך קידום התוכנית התגלה כי נבנו במתחם המיועד למגורים מבנים לגידול בעלי חיים. כמו כן, עלה הצורך בשטח לתעסוקה מקומית, דבר שלא עלה בשלבים המוקדמים של קידום התוכנית. התיקון שנדחה הציע להעביר את הרפתות ומפעלי הפיטום שביישוב לשטח שסמוך 400 מטר ליישוב לפידות, בו מתגוררים כ-126 תושבים וקיים בו משק עופות משותף לתושבי המושב וכן משק חקלאי של אחת המשפחות, הכולל רפת וחוות סוסים.
בראש מועצת דיר אל-אסד עומד אחמד דבאח, בן למשפחת דבאח שברשותה אימפריית בשר השולטת ב-60% מהשוק. הרשת שהחלה כקצבייה קטנה בשנות ה-60 התרחבה בהמשך גם לתחום קמעונאות המזון תחת רשת "סאלח דבאח ובניו" והקימה קניונים בדיר אל־אסד ובמעלות תרשיחא, אך ליבת פעילותה נותרה בבשר. אחמד דבאח הוא הבעלים של הרשת הקמעונאית.
עו"ד רון רוגין טען בהתנגדות שהגיש בשם המועצה האזורית מעלה יוסף כי עובדה זו מציבה את ראש המועצה בניגוד עניינים: "סעיף 47 לחוק התכנון והבנייה אוסר על חבר מועצה, ולעניין זה דין מ"מ חבר מועצה כדין חבר מועצה, ליטול חלק בדיוני מוסד התכנון. חרף זאת, נטל חלק מרכזי בדיון מ"מ חבר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז צפון, שהוא ראש המועצה המקומית דיר אל אסד. ניגוד עניינים זה פוסל את הדיון וההחלטה כולה". יצוין כי הולנת"ע הדגישה בהחלטתה כי דבאח לא נכח בדיונים וכי הטענות על ניגוד עניינים אינן רלוונטיות.
עוד טען רוגין בהתנגדות כי "דיר אל-אסד מבקשת להמשיך וליהנות ממכלול ההטבות והיתרונות הכרוכים בתעשיית הבשר, תוך החצנת כלל העלויות של פעילות בעייתית עד מאוד זו על שכם תושבי מועצה אזורית מעלה יוסף בכלל, ותושבי היישוב לפידות בפרט. פרקטיקה פסולה זו של נמב"י (Not In My Back Yard) מוחרפת היות והיא נגזרת מהענשת גורם שמחזיק בקרקע כדין עם היתרי בנייה כדין (היישוב לפידות), לעומת חלק מהמפטמות לבשר, שצמחו כפטריות לאחר הגשם בעשור האחרון בדיר אל-אסד, וחלקן הוא ללא היתר בניה כדין".
ההתנגדות של מושב לפידות, שיוצג ע"י עו"ד ענת בירן ואלון קאופמן ממשרד עו"ד ענת בירן, מתייחסת אף היא לסוגיית מיקום הרפתות, אך מרמזת לפוטנציאל רווח נדל"ני לדיר אל-אסד: "שטחי המפטמות והרפתות של העסק הפרטי לייצור בשר המוני מתעתדים לעבור שינוי ייעוד ל'מגורים ומסחר', ואילו השימוש הטורדני והפוגעני לפיטום העגלים, המפטמות והרפתות, מתוכננים לעבור אל מתחם 13, שבתוכנית הכוללנית, על שטחי המשבצת של מושב לפידות. וזאת, תוך השבחה גדולה במיוחד של השטחים הפרטיים עליהם קיימות כיום המפטמות, תוך העברת כלל המטרדים אל קרקע זולה ומרוחקת מיישוב, אך על חשבון תושבי לפידות והמושב, אשר הם אלו שעתידים לסבול ולהיפגע מהשימושים הטורדניים ומהמפגעים הרבים הנלווים אליהם".
משרד עו"ד ענת בירן צירף כנספח להתנגדות של מושב לפידות מכתב ששלח ח"כ יצחק קרויזר, יו"ר סיעת עוצמה יהודית, ליו"ר מושב לפידות, המתריע מפני העברת אדמה ליישוב הערבי. "אני רואה בחומרה רבה את חוסר ההתייחסות להיבט הביטחון הלאומי של תושבי לפידות במהלך תכנון תוכנית מתאר בית הכרם בכלל והפקעת שטחים ממושב לפידות לצורך העברתם למושב דיר אל-אסד בפרט", כתב קרויזר. "כבר בימים הקרובים אני מתכוון לפנות אל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וליו"ר הוועדה לבטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל, על מנת לקיים דיון בוועדה לביטחון לאומי בנושא".
ראש מועצת דיר אל-אסד, אחמד דבאח, מחה על החלטת הולנת"ע: "מי שהחליט על המיקום החדש של המפטמות היתה ועדה מחוזית צפון. מדובר באדמות רמ"י, בתחום שטח השיפוט שלנו. ירדנו מהעניין בגלל ההתנגדויות המרובות. המלצתי על מיקום חלופי בשטח היישוב שלנו, שבו 70% מהקרקע היא פרטית, בבעלות התושבים, והשאר בבעלות רמ"י - גם להצעה הזאת היו התנגדויות של לפידות, מועצה אזורית מעלה יוסף, מועצה אזורית משגב והסוכנות היהודית. כל הטענות שלהם היו כוזבות, אבל הולנת"ע האמינה להם. זו החלטה גזענית, שכמותה לא היתה במדינת ישראל. זו החלטה של ימין קיצוני נגד אזרחים ערבים טובים".
ממינהל התכנון נמסר: "צר לנו כי ראש המועצה בוחר לקחת נושא מקצועי גרידא ולהפוך אותו לעניין פוליטי. ההצעה של ראש המועצה לאור ההתנגדויות להקים מתחם עבור בעלי חיים נבחנה על ידי הוועדה וזו קבעה שמדובר בשטחים פתוחים ערכיים, שלא נכון לפתח בהם. מינהל התכנון מוביל מדיניות ארצית לשמירת השטחים הפתוחים ומדיניות זו חלה על כלל היישובים בארץ. נציין כי התוכנית המדוברת כוללת הרחבה משמעותית של למעלה מ-500 דונם שטח פיתוח עירוני של היישוב דיר אל-אסד. לעניין מתחם בעלי החיים, הולנת"ע הבהירה בהחלטתה כי ניתן יהיה לקדם בעתיד מתחמים כאלה במסגרת תכנון מקומי".