סגור
מתחם בראשית ב גבעתיים
מתחם בראשית בגבעתיים אותו מקדמת חברת נופך דניאל (צילום: יאיר שגיא)

סכסוך הבעלים שמפלג את חברת ההתחדשות העירונית

תביעה חושפת מה עובר על נופך דניאל, שמנהלת 3,000 יחידות דיור בארץ, כולל טענות על הברחת נכסים וחוב של 83 מיליון שקל

חובות בהיקף של 83 מיליון שקל, סכסוך משפטי בין הבעלים וטענות על ניסיונות להברחת נכסים – כל אלה מטלטלים בימים אלה את חברת ההתחדשות העירונית נופך דניאל. מדובר בחברה בינונית בגודלה, כאשר לפי אתר החברה ניהלה לפני הסכסוך 3,000 יחידות דיור בשלבים שונים ברחבי הארץ – מהם 375 יחידות דיור בביצוע בהיקף מכירה של 850 מיליון שקל. לפי החברה, שווי הפרויקטים בשלב טרום ביצוע עומד על 4 מיליארד שקל.
פרטי הסכסוך נחשפו בעקבות בקשה דחופה שהגיש בתחילת יולי לבית המשפט המחוזי בתל אביב יפו בועז דניאל, המחזיק ב־50% מנופך דניאל באמצעות חברת י.א ארגמן. מדובר בבקשה דחופה למתן סעדים במעמד צד אחד, ולפי הכתוב בה היא נועדה למנוע משותפיו יוסי ברק וקובי גרדי, המחזיקים ב־50% הנותרים, לקבל החלטות חד־צדדיות וכן למנוע מהם זכות חתימה, לצד קבלת צו איסור העברת נכסים מחברה לחברה נגד השניים.

ברק וגרדי הם גם הבעלים של בית ההשקעות ברק לשם פיננסים. על פי אתר החברה, מציע בית ההשקעות קרנות השקעה, בין היתר בנדל"ן, הייטק וביטוח. דניאל פנה לבית המשפט לאחר שלטענתו ברק וגרדי פעלו להדיחו מתפקידו כדירקטור בחברה והחלו להעביר מניות של החברות־הבנות שבשליטת נופך דניאל לחברות שבבעלותם.

"הון עצמי? זו הלוואה"

השותפות בין דניאל לבין ברק וגרדי החלה בנובמבר 2020. לפי הבקשה לבית המשפט, ארגמן החזיקה בידע וביכולת ליזום פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית, אולם נזקקה לשותף שיעמיד את ההון העצמי הדרוש לפרויקטים שונים. על פי הבקשה, "לצורך כך התקשרה ארגמן עם ברק לשם. ברק לשם הציגה עצמה כגוף בעל איתנות פיננסית, אשר יש לו היכולת להעמיד או לגרום להעמדת ההון הדרוש לשם הוצאת הפרויקטים אל הפועל". על פי הבקשה, "בפועל, ברק לשם לא העמידה את ההון העצמי הנדרש. תחת זאת, גייסה קרן בשם ק.י ברקת השקעות מתקדמות בנדל"ן (ששווקה למשקיעים בשם קרן נדלנהון - א"ע), שהעמידה את הכסף שברק לשם התחייבה להעמיד כהון עצמי – כהלוואה".
דניאל טוען כי נופך דניאל ראתה את ההלוואה כ"תחליף למילוי אחר הדרישה להעמיד הון עצמי ומבחינת היחסים בין הצדדים יש לה את אותו מעמד". לכן, לפיו, אם ברק וגרדי דורשים בשם המשקיעים שלהם לפרוע את ההלוואה, "הדבר אינו גורע מחובתה של ברק לשם להזרים לחברה את ההון העצמי הנדרש, ועם פירעון ההלוואה, יהיה עליה להתכבד ולעמוד בהתחייבותה ולהעמיד את ההון העצמי לחברה, כפי התחייבותה בהסכם המייסדים".
מהבקשה של דניאל עולה עוד כי בחברה החלו חיכוכים לאחר שברק וגרדי נקלעו, לטענתו, "לניגוד עניינים חריף, בין מעמדם כבעלי מניות ודירקטורים שהתחייבו כי הכספים הנדונים יוזרמו כהון עצמי (שאין לו מועד פירעון) לבין חובותיהם כלפי עמיתי הקרן ק.י. ברקת אשר העמידו את המימון כהלוואה ורואים עצמם כנושי החברה".
בחודש מרץ שלח בית ההשקעות ברק לשם לבועז דניאל מכתב דרישה לקיים מנגנון במבי (buy me buy you), שבו שני השותפים יעמידו הצעות לרכישת חלקו של האחר והמרבה במחיר יוכל לרכוש את חצייה השני של החברה על פי הצעתו. במכתב מסר בית ההשקעות כי במסגרת הצעתו הוא מוכן לקחת על עצמו את החוב לקרן ברקת בהיקף של 83.3 מיליון שקל לצד סכום זניח עבור המניות. זמן קצר לאחר מכן פוטר דניאל מתפקידו. לפי הבקשה, מניות חברת ז'בוטינסקי, שהוקמה כדי לנהל פרויקט בגבעתיים, הועברו מנופך דניאל לק.י. ברק נופך נדל"ן והתחדשות עירונית, חברה בשליטתם המלאה של ברק וגרדי.

"נפלנו קורבן לתרמית"

בכתב התשובה לבית המשפט טענו ברק וגרדי כי הבקשה של דניאל מסתירה מידע מהותי. לטענתם, נציגי החברה זומנו לכלל הישיבות שנערכו בענייניה ובחרו שלא להשתתף בהן. נטען כי "הבקשה רצופה טענות שאינן אמת - ושאין להן בסיס - לרבות התייחסות המבקשים ל'פרויקטים' שלכאורה היו בבעלות המבקשת (לא היו דברים מעולם) ולרבות התחכמות חסרת תום לב שלפיה עשרות המיליונים הרבים שניתנו כהלוואה לחברה (למעלה מ־70 מיליון שקל בערכי קרן) הם הון עצמי נדרש - מקום שבו ברור כי אין שום קשר בין הון עצמי לבין ההלוואות שהועמדו לחברה".
בנוסף טענו כי "נפלו קורבן לתרמית - כזו שבמסגרתה מנסה דניאל לקבל לידיו שלא כדין עשרות מיליונים של שקלים והכל במקום שבו לו עצמו אין רכוש משמעותי כלשהו ואין בידיו הון". כמו כן הסבירו כי דניאל בחר לגשת לבית משפט ולא להשתתף במכרז הבמבי. הצדדים הסכימו בעצת בית המשפט לגשת להליך בוררות.
לפי האתר של נופך דניאל, החברה מקדמת פרויקטים בגבעתיים, פתח תקווה, חולון, בת ים ותל אביב. בין הפרויקטים הבולטים: ז'בוטינסקי 71, גבעתיים; בראשית מצפה כוכבים, גבעתיים; הרצוג 20, בת ים; הדרים, פתח תקווה; נחלים פארק דוידוף, ת"א־יפו; והמרכז למורשת יהדות סוריה ולבנון, חולון. עוד מוקדם לדעת כיצד יסתיים המשבר הניהולי בנופך דניאל אולם הוא מוכיח שוב כיצד מימון פרויקטים להתחדשות עירונית דרך אשראי שנמכר למשקיעים כהשקעה בטוחה עלול לפגוע בהם.
מברק פיננסים, המנוהלת על ידי יוסי ברק וקובי גרדי, נמסר: "ברק פיננסים נוקטת בצעד אסטרטגי חשוב עם רכישת חלקו של השותף בזרוע היזמית המצליחה. צעד זה יאפשר לחברה להמשיך ולהתפתח. ההחלטה נובעת משיקולים עסקיים טהורים, במסגרתה קרן הנדל"ן 'נדלהון' אינה מעורבת בתהליך. קרן זו מגובה בביטחונות, כאשר כל הכנסות החברה משועבדות לטובת המשקיעים. החברה ממשיכה במאמציה להגדיל את הערך למשקיעים וללקוחותיה".
מחברת ארגמן ובועז דניאל נמסר: "החלטות בית המשפט מדברות בעד עצמן. לבקשתנו וכנדרש - מונה בורר להכריע במחלוקות, שם נברר אותן ולא על גבי העיתונות".