סגור
תחנת רכבת בנימינה 2017
תחנת הרכבת בבנימינה, הסמוכה לשטח התוכנית. תגרום רעש לתושבים (צילום: אלעד גרשגורן)

בנימינה מתנגדת להקמת שכונת מגורים חדשה בשטחה: "תמחק את ציביון המושבה"

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה תדון בהפקדת תוכנית חדשה שמציעה לשנות את ייעודה של קרקע חקלאית בשטח 340 דונם במערב בנימינה לשכונת מגורים. בין היתר טוענת המועצה כי התוכנית אינה מקצה מספיק שטחי ציבור ומנגד מקצה יותר מדי שטחי תעסוקה, וכי היא קרובה מדי לרכבת. ראש מועצת בנימינה: "הוותמ"ל פועלים כבריצת אמוק לרשום עוד דירות בישראל"

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה (הוותמ"ל) תדון היום (ד') בהפקדת תוכנית חדשה שמציעה לשנות את ייעודה של קרקע חקלאית בשטח 340 דונם במערב בנימינה, מזרחית לכביש 4, לשכונת מגורים. ראשי היישוב מתנגדים לתוכנית, בטענה כי היא אינה תואמת את תוכנית המתאר המקודמת ליישוב ועלולה למחוק את ציביון המושבה.
תמ"ל 1109, תוכנית ביוזמת רשות מקרקעי ישראל, כוללת תכנון של 1,780 דירות בצפיפות נמוכה יחסית, של 23 דירות לדונם. בנוסף, התוכנית כוללת כ-72 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ועוד כ-8,000 מ"ר שטחי מסחר. התוכנית מציעה תמהיל מגוון של גדלי דירות - מ-55 מ"ר עד 140 מ"ר. על התוכנית חתום אדר' דורון צפריר, ממשרד פרחי-צפריר.
איתי ויסברג, ראש מועצת בנימינה-גבעת עדה, הסביר לכלכליסט: "התוכנית לוקחת שטח ענק ממועצה אזורית חוף כרמל, מחברת אותו לבנימינה, ומחליטה שהכל ילך לבינוי. למעשה, היא דוחפת שם עוד גבעת עדה, שזה חצי בנימינה. זה מחבר אותנו עם אור עקיבא, סוג של איחוד רשויות דה פקטו". לדבריו, התוכנית סותרת את תוכנית המתאר של בנימינה: "הם מייצרים עיר שמוחקת את בנימינה והופכת אותה לאור עקיבא מזרח, כל זה בתקופה שיש דיון על ההתנגדויות בתוכנית המתאר".
1 צפייה בגלריה
איתי ויסברג ראש המועצה בנימינה  גבעת עדה
איתי ויסברג ראש המועצה בנימינה  גבעת עדה
איתי ויסברג, ראש מועצת בנימינה-גבעת עדה
(צילום: שחר תמיר)
למועצה שלל טיעונים על פגמים ביישום התוכנית. בין היתר נטען כי עלול להיווצר פקק אדיר בכניסה המערבית ליישוב. עוד נטען כי בתי המגורים ומוסדות הציבור המתוכננים קרובים מדי למסילת הרכבת המתוכננת ולכביש 4, מה שיגרום לרעש רב לתושבים, כמו גם חשש לקרינה שתגיע מאזור מסילת הרכבת המחושמלת. עוד טוענים בבנימינה כי התוכנית לא מקצה מספיק שטחי ציבור, ומנגד מקצה יותר מדי שטחי תעסוקה: "הגדלת ההיקף תבוא על חשבון הליבה התעסוקתית המוצעת ממערב ובסמוך לתחנת הרכבת".
"הוותמ"ל פועלים כבריצת אמוק לרשום עוד יחידות דיור בישראל", הוסיף ויסברג. "הם מקדמים ערוץ עוקף מוסדות תכנון ורשויות מקומיות ומייתרים לחלוטין את כל העבודה בת השנים שהתקיימה בניסוח תוכנית מתאר כוללנית ליישוב המתפתח בנימינה. בשנת המאה שלה תקבל המושבה ההיסטורית, שכבר עומדת לרבע את מספר תושביה במסגרת תוכנית המתאר שלה, עוד ישוב בן 1,780 דירות במגדלים של 12 קומות, צמוד לכניסתה ההיסטורית. בעיית התחבורה שתיווצר היא רק חלק מהנזק הקולוסאלי ליישוב ולאזור כולו".
זוהי אינה המחלוקת היחידה של מועצת בנימינה-גבעת עדה עם מנהל התכנון. במאי דווח כי המועצה מתנגדת לתיקון תוכנית המתאר המחוזית תמ"מ 6 הנוגע לגבולות היישוב. המהלך, שהוא יוזמה של מינהל התכנון, נועד לכאורה להתאים את התוכנית הגדולה לתוכנית המתאר המקומית החדשה של היישוב, שהופקדה בפברואר 2020. ואולם, בבנימינה־גבעת עדה סבורים שיש פה מהלך כפוי, שיביא לשינוי אופי המקום ממושבה לעיר ואף יחבל בניסיון לייצר עורף כלכלי שיאפשר את עצמאות היישוב.
תוכנית המתאר של בנימינה־גבעת עדה, שקודמה על ידי המועצה המקומית במשך 6 שנים, ביקשה להגדיל את היצע הדירות, לצד הגנה על צביונן של שתי המושבות, לשמר את הפעילות החקלאית ולהשאיר שטחים פתוחים בעלי רגישות סביבתית גבוהה. הכוונה הייתה להגדיל את אוכלוסיית היישוב מ־16 אלף תושבים ל־40 אלף ולהגדיל גם את הצפיפות לדונם מ־4 דירות ל־10-6. חודש אחרי הפקדת התוכנית החליטה הוולנת"ע (ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה לנושאים תכנוניים עקרוניים), להפתעת המועצה, על שינויים מהותיים בתוכנית, ובהם הגדלת צפיפות המגורים בשטחים שמיועדים לבנייה חדשה ל־15 דירות לדונם, ריכוז הבינוי רק במערב המושבה, צמצום אזור התעסוקה המערבי החדש וביטול שימושי התיירות החקלאית.