סגור
מפעל טכנולוגיית להבים נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים בנהריה (צילום: שמיר אלבז)

חמש שנים לפני סגירת המפעל: מניבים מוכרת את מתחם טכנולוגיית להבים ב-155 מיליון שקל

המפעל צפוי להיסגר עד ליוני 2029 והרוכשת - קרן מרתון - מייעדת את הקרקע לבנייה למגורים; קרן הריט מניבים רכשה את המפעל ממשפחת ורטהיימר ב-2020 תמורת 135 מיליון שקל, העברת הבעלות על השטח תתבצע עם סגירת המפעל, ועד אז תמשיך מניבים להנות מדמי שכירות של 11 מיליון שקל בשנה

קרן הריט מניבים מוכרת את שטח מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה לקרן מרתון תמורת 155 מיליון שקל, ארבע שנים לאחר שרכשה אותו וחמש שנים לפני יציאת השוכר ממנו. קרן מרתון מתכננת להשביח את הקרקע ולשנות את ייעודה מתעשייה למגורים, מלונאות ומסחר.
מרתון תשלם באופן מיידי 10% מהתמורה הכוללת, ואת היתרה תשלם במועד העברת הנכס לרשותה, במהלך התקופה שבין יולי 2028 ליוני 2029.
מניבים תמשיך ליהנות עד אז מדמי שכירות של כ-11 מיליון שקל בשנה שהיא מקבלת על המתחם. בנוסף היא עשויה להיות זכאית לתמורה עתידית נוספת שגובהה לא דווח, שתיגזר מהשלמת תהליך שינוי ייעוד המתחם על ידי קרן מרתון ומהרווח שלה ממכירת הזכויות בו בהמשך.
מניבים רכשה את המתחם בשנת 2020 מידיה של משפחת ורטהיימר (שהייתה עד 2014 בעלת החברה שפועלת בו) בתמורה ל-135 מיליון שקל, כחלק מעסקה שבה רכשה מהמשפחה עוד שלושה מתחמים באזור התעשייה תפן, בתמורה כוללת של 635 מיליון שקל.
המתחם בנהריה משתרע על שטח של כ-51 דונם, בשטח בנוי של כ-22.3 אלף מ"ר. הוא מושכר במלואו לחברת טכנולוגיית להבים (לשעבר ישקר) שבבעלות חברת פראט אנד ויטני האמריקאית (Pratt & Whitney, שרכשה אותה ממשפחת ורטהיימר).
בדצמבר 2022 הודיעה פראט אנד וויטני שבכוונתה לחדול מפעילותה במתחם ולפנותו, כשתוקף הסכם השכירות שלה הוא עד לסוף יוני 2029.
בעקבות ההודעה דיווחה מניבים כי היא בוחנת חלופות למקסום התועלת מהמתחם, וכי לאור "קרבתו למתחמי מגורים והיותו סמוך לחוף הים, טומן בחובו המתחם פוטנציאל השבחה לשינוי ייעוד למגורים".
עוד ציינה כי היא בוחנת אפשרויות "לרבות חלופת מכירה לגופים העוסקים בשינויי ייעוד לתחום המגורים". מחמת פעילותה כקרן ריט בתחומי הנדל"ן המניב, בקרן העדיפו שלא לעסוק ישירות בשינוי הייעוד ולמכור את הקרקע לגורם אחר שיעשה זאת.
בארבע השנים שבהן הנכס בבעלותה הסתכמו ההכנסות המתואמות מדמי שכירות (NOI) בו ב-41 מיליון שקל. ההודעה על סגירת מפעל עוררה חששות מפני יכולתה של מניבים למצוא שוכר אחר, ומכירת הקרקע למרתון, עוד לפני סיום חוזה השכירות בה, מאפשרת לחברה להימנע מחששות אלה.
מרתון הוקמה ב-2021 על ידי מוטי קירשנבאום (המכהן במקביל כיו"ר מגדלי הים התיכון הציבורית), יובל גייער ואיתמר גירון. היא רוכשת נכסים בכוונה להשביחם, תוך שינוי ייעוד והוספת זכיות בנייה, ומכוונת למכרם בסיום ההשבחה וטרם עבודות הייזום בהם.
קירשנבאום אמר לכלכליסט כי: "המצב הביטחוני הנוכחי בנהריה אומנם בעייתי, אבל תהליכי ההשבחה, התכנון והפיתוח בשטח מפעל טכנולוגיית להבים צפויים לארוך מספר שנים, כך שאנחנו מסתכלים לטווח הארוך. כשלביקוש למגורים, במיוחד כשמדובר בעתודת קרקע שעליה ניתן להקים מספר רב של דירות, ובקרבה לים, פוטנציאל גבוה מבחינתנו".
קרן מניבים הוקמה בסוף 2015 ומחזיקה ב-25 נכסים בשווי של 3.1 מיליארד שקל.