הממשלה מעלה את מכסות העובדים הזרים; הקבלנים: "זה לא מספיק"
הממשלה מעלה את מכסות העובדים הזרים; הקבלנים: "זה לא מספיק"
ההצעה הנוכחית מעלה את מכסת העובדים הזרים בענף עד ל-60 אלף, ומתכוונת לאפשר את כניסתן של חברות ביצוע זרות בנוסף לקיימות; הקבלנים מברכים על הגדלת המכסה אך טוענים כי היא צריכה להגיע ל-100 אלף עובדים זרים. מנגד, הם מתנגדים נחרצות לכניסת חברות ביצוע זרות נוספות
טיוטת הצעת החלטה של משרד האוצר שפורסמה הבוקר (ד') עוסקת בהרחבה בנושא הבאת עובדים זרים לישראל. בהצעה נכתב כי "ענף הנדל"ן נקלע למצוקה בהיעדר עובדים". הפעולות שבהן מבקשת כעת הממשלה לנקוט אמורות בעיקר להרחיב את מעגל העובדים במספר דרכי פעולה.
ההצעה מביאה להגדלת מכסות העובדים הזרים עד ל-60 אלף עובדים זרים, זאת לאחר שב־12 בנובמבר כבר התקבלה החלטה שהגדילה את מכסתם מ־30 אלף ל־50 אלף. כיום, מכסה זו שמורכבת מעובדים המגיעים במסגרת ההסכמים הבילטראלים ומחוצה להם, מונה רק 20 אלף עובדים זרים (לא כולל חברות הביצוע הזרות). עוד עולה מההצעה כי המדינה מבינה היטב את המורכבות בקליטה של מספר כה גדול של עובדים והתאקלמותם בארץ, ולאור זאת הוחלט כי כאשר מספר העובדים יגיע ל-40 אלף יבחנו את ההשפעות של נוכחותם מהבחינות הכלכליות והחברתיות.
עם זאת, בניגוד לאמירות קודמות של חלק ממשרדי הממשלה שטענו כי המכסה לא תתחשב במספר הפלסטינים שיכנסו לעבודה בישראל, כעת מוצע כי הכנסת עובדים פלסטינים תצמצם את היקף העובדים הזרים, כך שלאחר שיכנסו לישראל 10 עובדים פלסטינים תצטמצם מכסת העובדים הזרים ל-50 אלף (במידה והיא מאוישת במלואה).
הגדלת מסגרת העובדים באמצעות החלטה על מספר גבוה יותר של עובדים זרים היא בעצם משאלת לב של הממשלה והחלטה במעמד צד אחד שאיש אינו יכול להתחייב כי יצליח למלא. מזה תקופה ארוכה שיש לישראל קושי בהבאת עובדים זרים במסגרת הסכמים עם מדינות נוספות, ועל אחת כמה וכמה כעת, כאשר אף מדינה לא ששה לשלוח עובדים למדינה שנמצאת במלחמה, גם בשל המשמעות הפוליטית של המהלך. לשם המחשה, אחת המדינות העיקריות שישראל ביקשה לייבא ממנה מספר גבוה של עובדים היא סין שכעת מפנה עורף לישראל.
יחד עם זאת בקרב הקבלנים יש אופטימיות לפחות בנוגע למספר העובדים שיגיעו מחוץ להסכמים הבילטראליים. בימים אלה מתבצעים מיונים בחו"ל בשני מחוזות בהודו וסרי לנקה, והערכות הן כי בעוד כחודש לכל היותר יכנסו לישראל כ-6,000 עובדים מהודו, 1,000 מסרי לנקה וכ-3,000 מאוזבקיסטן.
לאור זאת, ההצעה מעלה גם את המכסה של העובדים שניתן להביא שלא במסגרת ההסכמים הבילטרליים. ההחלטה שהתקבלה ב-12 לנובמבר 2023 אפשרה לתאגידי כוח האדם להביא באופן ישיר 10 אלף עובדים זרים מכל מדינה שיבחרו. הכוונה במקרה זה למסלול עוקף הסכמים בילטרליים, כך שהתאגידים יוכלו לפנות ישירות לתאגידים מקבילים בארצות המוצא ולייבא דרכם את העובדים מבלי שהמדינות יהיו מעורבות בכך. הצעת המחליטים תאפשר לתאגידים להביא 20 אלף עובדים, כלומר תוספת של 10 אלף עובדים על המכסה שנקבעה בנובמבר. למרות הגדלת המכסה, הקבלנים עדיין סבורים כי יש להעלות אותה עד להיקף של 100 אלף עובדים זרים ולהימנע מלייצר הגבלה על מספרם. להערכתם, מכסות בהיקף גדול יותר רק יסייע להם לגייס עובדים נוספים אל מול המדינות בחו"ל.
ערוץ נוסף שדרכו מבקשת המדינה להעלות את מספר העובדים בענף הוא חברות הביצוע הזרות. בשנת 2016 התקבלה החלטה לאפשר לחברות ביצוע זרות לפעול בישראל והוקצתה לכך מכסה של 12 אלף עובדים, מתוכם מאיישות החברות כיום רק כ-7,600 עובדים. ההצעה היא לייצר מאגר נוסף של חברות ביצוע זרות שיוכלו להעסיק כל אחת עד 1,600 עובדים, ועד למכסה של 15 אלף עובדים, בנוסף למכסה הקיימת של 12 אלף עובדים. החברות שיגיעו יוכלו לפעול הן כקבלני ביצוע והן כיזמים ביחד עם שותף מקומי. מדובר בהחלטה שהקבלנים מתנגדים אליה מאחר ולטענתם היא עלולה לפגוע בחברות הביצוע בישראל שמצבן ממילא גרוע כרגע.
שינויים נוספים שמתכוונים לעשות כדי להשלים את שעות העבודה הרבות החסרות באתרי הבנייה, הן הארכת שעות הפעילות באתרי הבניה. כמו כן בכוונת הממשלה להמשיך בניסיונות להכנסת עובדים ישראלים לענף הבנייה באמצעות תמריצים שונים.