לקוחות של חנן מור: השאירו אותנו עם חוב וליקויי בנייה במיליונים
לקוחות של חנן מור: השאירו אותנו עם חוב וליקויי בנייה במיליונים
כ־240 רוכשי דירות בפרויקט של חנן מור במודיעין חוששים שיתעלמו מהם בהסדר החוב שנרקם מול החברה. לטענתם, על החברה לשלם להם לפי חוק על העיכובים במסירה, ובדירות שכן נמסרו נמצאו ליקויים חמורים
242 לקוחות בפרויקט של קבוצת חנן מור במודיעין חוששים כי הסדר החוב שנרקם עם החברה יקפח אותם. בשעה שהבנקים והגופים המוסדיים פועלים בנחישות להבטיח לעצמם את מאות מיליוני השקלים שהחברה חייבת להם, איש לא לוקח בחשבון את הדיירים בפרויקט שכמחצית מדירותיו עוד לא נמסרו לקונים אף שחלפה שנה ממועד המסירה שאליו התחייבה החברה. בדירות והבניינים שכן נמסרו נמצאו, לטענת הדיירים, ליקויים בשווי מצטבר של מיליוני שקלים, ובנוסף הדיירים מצפים לפיצוי על פי חוק על עיכוב של שנה ויותר במסירה.
חברה־בת של חנן מור זכתה במכרז מחיר למשתכן בשכונת מורשת במודיעין במרץ 2017. מתוך 242 דירות ב־10 בניינים, 169 נמכרו בהנחה לזכאי מחיר למשתכן ויתר הדירות נמכרו בשוק החופשי. דיירי מחיר למשתכן כבולים כי על פי הכללים, אסור להם למכור את הדירה שבה זכו עד סוף שנת 2024.
במהלך שנת 2019 החברה חתמה עם הדיירים על הסכם רכישה. על פי החוזה הזה, מועד מסירת הדירות היה אמור להיות אוקטובר־נובמבר 2022. אבל דיירים אמרו ל"כלכליסט" שכבר באוגוסט שנה שעברה הרגישו שמשהו אינו מתפקד כשורה ונערכו להגשה של תביעה לפיצויים בעקבות איחור במסירה. דייר שזכה בדירת מחיר למשתכן בפרויקט מספר: "חודשיים לאחר מועד המסירה על פי החוזה, היינו מוכנים להגיש תביעה, אבל בחנן מור אמרו שהם רוצים להציע הסכם פשרה וגררו אותנו כמה חודשים על ידי כך שהם נתנו תאריכי מסירה לא ריאליים. במהלך השנה קיבלנו ארבע דחיות של מועד המסירה. זה מעיד על רמת הרצינות שלהם".
בסופו של דבר, החברה הציעה הסכם פשרה שלפיו סכום הפיצוי שהיא תשלם יהיה נמוך משמעותית לעומת סכום הפיצוי שנקבע בחוק. סעיף הפיצויים בחוק המכר דירות תוקן ביוני שנה שעברה, אך במקרה הזה החוזה עם הדיירים נחתם טרם התיקון ולכן חלות על חנן מור הוראות הפיצויים הקודמות. על פי הכללים האלה, החברה היתה צריכה לשלם מיום האיחור הראשון 150% משכר הדירה החודשי המקובל באזור.
לפי אתר מדלן, שכר הדירה החודשי הממוצע בשכונת מורשת במודיעין הוא כ־6,000 שקל (דירות 4, ו־5 חדרים מושכרות במחיר גבוה יותר), לכן פיצוי על איחור ב־12 חודשים ל־242 דירות הוא כ־26 מיליון שקל. אלא שרק כמחצית מהבניינים קיבלו אישור אכלוס (טופס 4) ועבור שאר הבניינים האיחור במסירה צפוי להיות ארוך יותר ולכן גם פוטנציאל הפיצויים לדיירים גבוה יותר.
על פי הפשרה שהציעה החברה, מניין הימים יחל רק שלושה חודשים לאחר מועד המסירה שקבוע בחוזה. בנוסף, הסכום לתשלום יהיה בערך בגובה שכר דירה חודשי במודיעין, ולא פי 1.5 כפי שהחוק דורש. הדיירים שעמם שוחח "כלכליסט" מעריכים שכמאה דיירים הסכימו לחתום על הסכם הפשרה, היתר החליטו למצות את ההליכים בבית המשפט בניסיון לגבות את מלוא הסכום.
כיום הדיירים פועלים במסגרת שתי קבוצות, האחת שבה כ־110 זכאי מחיר למשתכן הגישה באפריל השנה תביעה לבית המשפט המחוזי לוד והדיון הבא צפוי להתקיים ב־12 בדצמבר. קבוצה של כ־40 דיירים שרכשו את הדירות במחיר בשוק חופשי התאגדה לאחרונה ומתכוננת להגיש תביעה כאשר יתבהר מצבה של החברה ומי מנהל אותה.
למרות העיכוב הממושך במסירת הפרויקט, דיירים שכבר קיבלו את הדירות מספרים כי הן ממש לא מוכנות. עמי חלפון שרכש דירה מספר ל"כלכליסט" כי בבדיקה שערכה עבור הדיירים חברה חיצונית נמצאו בכל אחת מהדירות שנבדקו ליקויים בעלות של עשרות אלפי שקלים, ובכל אחד מהבניינים ליקויים בשטחים הציבוריים בעלות של כ־250 אלף שקל. בשטחי הציבור סובלים הבניינים מסתימות בביובים, חיפוי קירות שנפל, ונזילות בצנרת ניקוז מי הגשמים שהובילו להצפה בחניונים. בדירות נמצאו, בין היתר, רצפות עקומות ושמשות סדוקות. חלפון מספר שהסכים לקבל את דירתו במצב כזה כי בגלל חובות החברה חשש להישאר בלי כלום.
הדיירים חוששים כי במצבה היום החברה תתקשה לעמוד בתקופת האחריות של שבע שנים שמתחייבת על פי חוק. כדוגמה הם מספרים על תקלה שהובילה להצפת הביוב, ולאחר חמישה ימים שבהם לא התקבל מענה מהחברה בגלל הריח הרע הם החליטו לממן מכיסם ביובית. לכן הם דורשים כי "במסגרת השיקולים הכלליים בהסדר החוב צריכים לקחת אותנו בחשבון ולהקצות סכום לתקן ליקויים. כרגע אין תזוזה בעניין. אם המצב מתגלגל לפירוק, נישאר עם בניין ללא אחריות לשבע שנים".
ממור נדל"ן נמסר בתגובה: "החברה נמצאת בפעילות מלאה, בכפוף לכוח אדם חסר בשל גיוס למילואים, כפי שקורה בכלל המשק. הפרויקטים זוכים לליווי בנקאי ומתנהלים כסדרם והחברה מספקת מענה מלא לכלל לקוחותיה, ותמשיך בכך. כלל הפרויקטים ממשיכים בתהליכי בנייה עד לאכלוסם ומערך השירות ממשיך כרגיל ללוות את הלקוחות, כולל בפרויקטים שכבר נמסרו".