סגור
רכבת ישראל הקו המהיר ירושלים הרצליה
הקו המהיר של רכבת ישראל בין ירושלים להרצליה (צילום: CLOUDVIEW שבתאי טל )

אבק, רעש והפרעה לשגרה: מתנגדי תחנות הרכבת החדשות בירושלים חוששים מהשפעות אתרי ההתארגנות

הוועדה לתשתיות לאומיות תדון היום בהתנגדויות לתוכנית תחנות הרכבת בירושלים שכוללת תחנות חדשות במרכז העיר, ליד תאטרון החאן, ובעתיד לכיוון מלחה. הפרויקט ינגיש את העיר לשאר הארץ, אך יגרום לשינויים זמניים בשגרה העירונית - כאלה שתושבים רבים מתנגדים להם

הות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) תדון היום (ד') בפעם הרביעית בישיבתה, בהתנגדויות הרבות לתוכנית התוואי החדש של הרכבת בירושלים, המכונה תת"ל 108. מדובר במסילה תת קרקעית שתגיע מתחנת יצחק נבון (בנייני האומה) לתחנה החדשה המתוכננת ליד תאטרון החאן, ובעתיד לכיוון מלחה. המסילה כוללת תחנה חדשה באזור כיכר הדוידקה, המכונה "ירושלים מרכז", ותחנה נוספת ליד החאן. הפרויקט, שהקמתו נאמדת במיליארדים, יאפשר שיפור משמעותי של הנגשת בירת ישראל לשאר חלקי הארץ, אך יגרום לשינויים זמניים בשגרת ההתנהלות העירונית.
עיון בהתנגדויות השונות לתוכנית, שהופקדה בינואר 2024, מעלה שעיקר חששות התושבים נוגעות למידת ההפקעה של שטחים בבעלותם וההשלכות של אתרי ההתארגנות המוצעים. הכוונה היא לאותם מקומות שבהם יש ריכוז משאיות וכלי עבודה גדולים, ושטחים לעודפי עפר. בין המקומות שבהם יוקמו אתרי התארגנות ניתן לציין את מתחם התחנה, אתר רכבת מלחה, אזור תלפיות וליפתא. הקמת אתר ההתארגנות הזמני, ששטחו הוא לפחות 7 דונם, הינה פרויקט בפני עצמו, שעלותו נאמדת ביותר מ-150 מיליון שקל.
עמותת תושבי השכונות החרדיות גאולה ומאה שערים, שיוצגו ע"י הרבנים יוסף דווידוביץ' ובן ציון העלער, טענו כי "האפשרות להקמת אתרי התארגנות בשכונות הנוגעות בדבר עלולה להיות בעלת השפעה שליליות על חיי התושבים הגרים בצפיפות רבה בכלל ועל חיי המשפחות ברוכות ילדים בפרט, ובין היתר בתפקוד יום יום במקביל לאזור התארגנות ומהמפגעים הסביבתיים הנובעים מאתרי התארגנויות הללו (אבק, רעש, משאיות וכלים כבדים העוברים בשכונות מגורים הנוגעות וכו')".
עוד הם טוענים שהתוכנית לא פורסמה בשכונות החרדיות, ולא במקרה: "אין חובה שבדין על פרסום שלטים במסגרת תת"לים, אומנם גם אין סמכות שבדין לפרסום משנה, כך שהוועדה אינה יכולה לאחוז את החבל משני קצותיו. על פניו, נדמה שהעדר הפרסום נעשה בזדון ומתוך אפליה חמורה ופסולה למגזר המסוים שגרים בשכונות הללו ומתוך תקווה שלא יעלו על המחדלים של השינויים במסמכי התכנית המתוקנים".
חברת "קוקיא ניהול נכסים", בעלי מגרשים ברחוב יפו 50-52 במרכז ירושלים, המכונה גם "צומת האיקסים", המיוצגת ע"י משרד עו"ד הרטבי בורנשטיין בסון, טענה בהתנגדותה כי התחנה המשני אינה משתלבת בפרויקט שהיא מתכננת במקום "ופוגעת בו באופן שאינו מידתי ואינו סביר". מתוך ההתנגדות: "רק כדי להבין מדוע מדובר בהפקעה שאינה מידתית, מספיק להביט בשטחים של שתי התחנות בתת"ל, הראשית והמשנית. שטח התחנה הראשית במתחם בנין הינו שטח תכסית של 850 מ"ר, ואילו השטח המבוקש ממרשתינו לצורך תחנה משנית ודרך, מהווה שטח תכסית של 2,670 מ"ר, המהווה כ-30% ממגרש מרשתינו, מה שאינו הגיוני כלל ועיקר ואינו מידתי".
במקרה זה, בימים אלה מקודמת על המגרש תוכנית להקמת 3 מגדלי מגורים בגובה של כ-30 קומות, על מסד בגובה 5 קומות, שבו מסחר ותעסוקה. התוכנית, שעוצבה ע"י האדריכל האמריקאי איאן באדר, נדונה להפקדה בוועדה המחוזית ירושלים ב-4.3.24 .
חברת "קרקעות ירושלים", בעלי קרקע בשטח "מתחם עומריה"- שנמצא בין שכונת טלביה לתחנת הרכבת ההיסטורית ליד גן הפעמון, ויוצגה ע"י משרד עו"ד אגמון עם טולצ'ינסקי, טענה כי הקמת תחנת החאן תביא להפקעה בשטח החברה שאושר לבניית מבנה מסחרי בתוכנית משנת 2001. מתוך ההשגה: "על כן, מבוקש כי התכנון המוצע, המיטיב עם מיקום הכניסה לתחנה בחזית לדרך בית לחם ולשצ"פ ומצמצם את הפגיעה במקרקעי החברה, יהיה זה שיאומץ על ידי צוות התכנון המוקדם של הרכבת".
התוכנית "אס.אמ.אס מתחם הרכבת בע"מ" משתרעת על שטח של 17 דונם באזור תחנת הרכבת הישנה, וכוללת חמישה בניינים בגבהים של בין 10-5 קומות, ובהם 200 יח"ד, כ- 10,000 מ"ר עבור מלונאות ותעסוקה וכ- 4,000 מ"ר מסחר ומבנה ציבור. החברה המקדמת את הפרויקט, שאושר כבר בשנת 2020, הגישה אף היא התנגדות לתוכנית תת"ל 108, באמצעות משרד עו"ד מיתר. לטענתה, הקמת אתר ההתארגנות הראשי בצמוד לשטח הפרויקט תביא להשפעות סביבתיות ולמטרדים "בכל אספקט שניתן להעלות על הדעת - רעש, מפגעי אבק, רעידות ועוד. בעצם קביעת אתר התארגנות ראשי בצמוד למקרקעיה לתקופה מינימלית של ארבע שנים, תגרום התוכנית בהכרח לפגיעה קניינית וכלכלית קשה במקרקעי המתנגדת". יזמית הפרויקט במתחם הרכבת מבקשת להסיט את אתר ההתארגנות הראשי למלחה.
חברת "אשדר-ברזאני-גוננים", המקדמת בימים אלה מתחם התחדשות עירונית בשטח 41 דונם, המכונה "מעגלי יבנה" ובו 380 יח"ד, טוענת כי "תחום התת"ל עובר בסמוך לתוכנית מעגלי יבנה, בכביש 34 ובפארק המסילה המשיקים לתוכנית מעגלי יבנה". החברה טוענת כי שטח ההתארגנות עשוי לסכל את מימוש תכנית מעגלי יבנה ולכן דורשת הסטה של חלק ממנו צפונה". החברה יוצגה ע"י משרד עו"ד אגמון עם טולצ'ינסקי.