סגור
עפולה מגורים דיור מבט מ גבעת המורה
עפולה. הגבלות על גובה הבנייה (צילום: שאטרסטוק)

"זה הולך לחסל אותנו סופית": שדה התעופה רחוק, אך מגבלות הבנייה כבר מגיעות לעמק יזרעאל

במכתב לראשי הרשויות, מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח קובע הגבלות על בנייה ביישובי האזור שתפריע לשדה התעופה הבינלאומי העתידי ברמת דוד. במינהל טוענים שההגבלות נובעות כבר מקיומו של שדה התעופה הצבאי, ולא מזה העתידי 

הממשלה עדיין רבה על הקמת שדה התעופה הבינלאומי ברמת דוד, אך בינתיים הערים בשטח סובלות ממגבלות משמעותיות. מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח הוציא בשבוע שעבר מכתב למתכנני המחוזות צפון וחיפה שבו הוא מבקש שלא לקדם תוכניות "אשר אינן עולות בקנה אחד עם תכנון שדות התעופה, וזה במטרה שלא לפגוע באפשרות פיתוחם בעתיד".
מסמך חדש שהוכן על ידי גורם תכנוני לקראת הדיונים מחלק את היישובים סביב שדה התעופה העתידי לשלוש קטגוריות: הראשונה מכילה יישובים שיחולו עליהם הגבלות על גובה בנייה, והם עפולה, נצרת, נוף הגליל, בית לחם הגלילית, אלוני אבא, רכסים, קריית טבעון, יקנעם, ושפרעם; השנייה היא מקומות שמוגדרים כ"אזורים ללא פיתוח עתידי" והם, בין היתר, המושב נהלל, רמת דוד ורמת ישי. הקטגוריה השלישית היא "מבנים שאינם יכולים להוציא היתר בנייה" - אלה ממוקמים בכפר ברוך, וגם בנהלל ורמת ישי, שחלקים מהם נכללו בקטגוריה השנייה.
ב־2017 החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, לאחר בחינה של 21 אתרים, כי ישנן שתי חלופות סופיות לשדה תעופה בינלאומי חדש — ברמת דוד בעמק יזרעאל ובנבטים בבקעת ערד. התוכנית לשדה בנבטים מצויה בשלב הכנת תסקיר השפעה על הסביבה. תסקיר השפעה על הסביבה כבור הוגש עבור התוכנית, והתקבלה חוות דעת המשרד להגנת הסביבה.
במאי האחרון דנה המועצה הארצית לתכנון ובנייה בסעיפים 78-77 לחוק התכנון והבנייה, שמשמעותם היא שעד לקבלת החלטה, לא יינתנו היתרי בנייה שיהיה בהם כדי לסכל את הקמת השדות. לפי התכנון, שנדון אך לא אושר, יוטלו מגבלות על המועצות האזוריות עמק יזרעאל, גלבוע, חוף הכרמל, בוסתאן אל־מרג', והיישובים בסמת טבעון, רמת ישי, עילוט, שפרעם, נצרת ועוד. לא יינתנו היתרי בנייה, היתרים להקלה או היתרים לשימוש חורג באזורים שבהם יש "שימושים מושכי ציפורים", למשל סביב מתקני טיהור שפכים, בריכות דגים וכו'. במקומות אחרים יש מגבלות בנייה לגובה של עד 15 או 30 מטרים. אף שאלה לא אושרו עדיין, המכתב של אלמליח שיצא למתכנני המחוזות כבר קובע עובדות בשטח.
במינהל התכנון טוענים כי המגבלות ממילא חלות על השטח, שכן יש בו שדה תעופה צבאי. אלא שגורמי המקצוע ברשויות המקומיות טוענים כי שטח השדה הבינלאומי יהיה גדול פי שלושה, וכמות הטיסות שבו תגדל משמעותית, כך שיש שוני משמעותי בין המגבלות הנוכחיות לאלה העתידיות. אדריכל ערן מבל, המסייע לרשויות עמק יזרעאל, אומר שהקמת השדה תגביל את אפשרויות הפיתוח של יישובים רבים: "כבר עכשיו, אף שסעיפים 78-77 עדיין לא אושרו, הוועדה המחוזית נערכת למגבלות שעדיין לא נקבעו".
שלומית שיחור רייכמן, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, מחזקת את דבריו של מבל: "אני לא מאמינה שאני אומרת את זה, אבל יש לנו יישובים בסכנת פינוי. כך רמת דוד, בית שערים וכפר ברוך. יש לי 8 תוכניות להרחבות של יישובים בעמק. אנחנו לא מצליחים לייצר ביישובים שלנו קהילות רב־דוריות. שדה התעופה הולך לחסל אותנו סופית".
עידו גרינבלום, ראש מועצת קריית טבעון, מוטרד גם הוא מתוכנית שדה התעופה: "אנחנו מבינים עכשיו שמעבר להיבטים של הרעש, יש אזורים שבהם בכלל לא נוכל לבנות. זה יפגע לא רק באיכות החיים שלנו, אלא בהתנהלות הסבירה של היישוב".
מחזק את דבריו מהנדס העיר יקנעם עילית, מייק סקה, ששלח בחודש שעבר מכתב למועצה הארצית לתכנון ובנייה ובו הוא מתריע מהשלכות המגבלות הללו על ההתחדשות העירונית בעיר: "הטלת מגבלות בשלב כה מתקדם של התכנון עלול לסכל את הוצאתה אל הפועל של התוכנית להתחדשות עירונית". יקי בן חיים, ראש עיריית מגדל העמק, אומר שהקמת שדה התעופה היא "תעודת פטירה לעיר": "בתוך 6 שנים אנחנו אמורים לגדול מ־30 אלף תושבים ל־50 אלף. במשך שנים נאבקנו בהגבלות שגורם שדה התעופה הצבאי, עכשיו יחילו עלינו מגבלות נוספות שמשמעותן שלא יהיו פה פרויקטי התחדשות עירונית. אנחנו עיר שאמורה להיהרס במקרה של רעידת אדמה. כדי לייצר התחדשות עירונית צריך מקדם התחדשות של 1:6. בפחות מזה, אף יזם לא יבוא למגדל העמק".
ממינהל התכנון נמסר: "ההודעה על הכנת תוכנית ועצירת ההיתרים בתחום שדה התעופה המתוכנן ברמת דוד (לפי סעיף 77-78) מתייחסת אך ורק להיתרים עתידיים, ובוודאי שלא ייהרסו מבנים קיימים ולא תיעצר ההתחדשות העירונית ביישובים הסמוכים, מאחר שהגבלות הבנייה של השדה הצבאי ממילא מגבילות את הבנייה לגובה באזור. באשר להנחיה של מנכ"ל מינהל התכנון למתכננים, ההנחיה התייחסה לקידום תוכניות חדשות אשר עלולות לסכל את הקמתו של השדה החדש".