סגור
קיר סטארמר מנהיג הלייבור בבריטניה ניצח בבחירות יולי 2024
ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר. ירש "בור" תקציבי של 22 מיליארד ליש"ט (צילום: רויטרס / REUTERS / Phil Noble)

לקראת העלאות מסים: בעלי בתים להשכרה בלונדון בקדחת מכירות

תקציב הממשלה שיוצג בחודש הבא יכלול, לפי הערכות, העלאה של המס על רווחי הון. כדי להימנע מהמס הגבוה הצפוי על המכירה, בעלי נכסים להשכרה מזדרזים להוציאם לשוק. ראש הממשלה קיר סטארמר כבר הזהיר כי התקציב יהיה "כואב" 

ממשלת הלייבור שהושבעה בבריטניה ביולי האחרון לאחר 14 שנה של שלטון השמרנים, מעוררת חשש בקרב בעלי הדירות להשכרה. אלה מוכרים אותן כעת בקצב שיא, לקראת העלאה מתוכננת במסים.
לפי פורטל הנדל"ן הבריטי רייטמוב (Rightmove), שפרסם את הנתונים בשבוע שעבר, 18% מהבתים המוצעים כיום למכירה ברחבי הממלכה היו זמינים קודם לכן להשכרה, זאת בעוד ב־2010 עמד השיעור הזה על 8% בלבד. המגמה הזו בולטת במיוחד בלונדון, שם 29% מהבתים המוצעים כעת למכירה היו לפני כן בשוק השכירות. שיעור גבוה של בתים שהיו בשכירות ומוצעים כעת למכירה נרשם גם בסקוטלנד ועומד על 19%. אף שלא מדובר ב"בריחה המונית" של בעלי הנכסים, ברייטמוב ציינו כי המגמה מצביעה בהחלט על ירידה הדרגתית באטרקטיביות של מגזר הנכסים להשכרה. השיעור הממוצע הקודם לחמש שנים של נכסים שהועמדו למכירה לאחר שהיו בשוק השכירות, עמד על 14%.
העלייה במכירת הנכסים מגיעה לקראת פרסום התקציב ב־30 באוקטובר וההערכות כי יציג העלאה במס על רווחי הון. ראש הממשלה הנכנס קיר סטארמר הזהיר כבר כי התקציב הקרוב יהיה "כואב", זאת לאחר שהממשלה דיווחה כי גילתה "בור" של 22 מיליארד ליש"ט במימון הציבורי שהשאירה לה הממשלה הקודמת.
סטארמר ושרת האוצר שלו רייצ'ל ריבס אמרו כבר בכמה הזדמנויות כי בכוונתם להציג תקציב שיתמקד בעידוד צמיחה. "זה הולך להיות התקציב הכי פרו־צמיחה ופרו־עסקים שהמדינה הזו ראתה אי פעם", הכריזה ריבס בסוף יולי.
היא אומנם סירבה מאז לדון בפרטי התקציב, אך ההערכה הגוברת היא כי יציג עדכון של שיעורי המס על רווחי הון למדרגות הנהוגות במס הכנסה. כיום, בעלי נכסים להשכרה משלמים בעת מכירת הנכס מס שטוח שעומד על 18% לבעלי הכנסה רגילה ו־28% לבעלי הכנסה גבוהה.
"אם ממשלת הלייבור אכן תעשה זאת, תירשם עלייה משמעותית במס שישלם בעל נכס ממוצע כשיחליט למכור אותו", אמר ל־CNBC מארק פון גרונדהר, מנהל סוכנות הנדל"ן בנהאם אנד ריבס בלונדון. "זו תהיה מכה נוספת למי שמספקים מלאי חיוני הנחוץ למגזר הדירות להשכרה, זאת לאחר שורה של שינויים בחוקים שאושרו בשנים האחרונות ופגעו ברווחיות של המגזר". השינויים שאליהם הוא מתייחס כוללים ביטול הקלות מס לרוכשי נכסים להשכרה. בו בזמן, משבר יוקר המחיה והריביות הגבוהות יותר הפכו את הנכסים לפחות משתלמים עבור הרוכשים, כפי שמשתקף במספר האישורים למשכנתאות עבור נכסים להשכרה. אלה רשמו בשנה שעברה ירידה ראשונה מאז הושק המנגנון לפני קרוב לשלושה עשורים. בהתאם, ההערכה היא כי מלאי הנכסים להשקעה ונכס שני נמוכים כעת ב־8.7% מכפי שהיו לפני שלוש שנים, כך לפי חברת הנדל"ן סבילס.
עם זאת, החלטת הבנק המרכזי בחודש שעבר לבצע הורדת ריבית, ראשונה זה ארבע שנים, לרמה של 5%, העניקה הקלה מסוימת לשוק הדיור שסבל מהאטה, ואף הובילה לעלייה בפעילות הקנייה — המספר הכולל של נכסים חדשים המוצעים כעת למכירה גבוה ב־14% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כך לפי הנתונים של רייטמוב.
לפי דו"ח שפרסם באפריל אתר הנדל"ן זופלה, התשואה הממוצעת בבריטניה מהשכרת נכסים עמדה על 5.6%, זאת בהתבסס על מחיר קנייה ממוצע של 261,897 ליש"ט ושכירות חודשית ממוצעת של 1,223 ליש"ט. התשואה הגבוהה ביותר על דירות להשכרה נרשמה בסנדרלנד שבצפון־מזרח אנגליה, ועמדה באפריל על 8.96%, לעומת 4.95% בלונדון.
העלאת המסים הצפויה מעוררת חששות גם בקרב תעשיית ההייטק והיזמות בבריטניה. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", בכירים בתעשייה הזהירו כי העלאת המס על רווחי הון תפגע באטרקטיביות של בריטניה כיעד להשקעות ותקשה על גיוס עובדים. "המדינה כמכלול תצא נפסדת", אמר טאבט הינריקוס, מייסד חברת הפינטק Wise. חששות דומים הביעו בכירים בתעשיית ההון סיכון. כך, האקון אוברלי, מייסד קרן הסיכון הבריטית דאון קפיטל, הזהיר מפגיעה קשה אם הממשלה אכן תעלה את המס על רווחי הון לרמה של מס ההכנסה, שהמדרגה הגבוהה ביותר שלה עומדת על 45%. "אם פתאום 45% מהרווחים שלנו ייעלמו, המודל העסקי שלנו יפסיק לפעול", אמר. "הממשלה צריכה לחשוב על העלויות הרחבות יותר מכך שלא תהיה לנו בבריטניה תעשיית הון סיכון חזקה", סיכם.