סגור
חרדים בעיר ערד
ערד. 1,700 משפחות מחסידות גור מתגוררות בערד (צילום: עמית שעל)

בלעדי
מארגני קבוצת הרכישה של חסידי גור בערד הפסידו במכרז - וירוויחו 3 מיליון שקל

קבוצת הרכישה לפרויקט המגורים בערד שפסידה אתמול במכרז לחברת מגידו שבבעלות אאורה, התחייבה להחזיר ל-800 חברי הקבוצה את דמי ההרשמה בניכוי "תרומה" של 3,600 שקל שמצטברים לכ-3 מיליון שקל. לכל חברי הקבוצה יחד יוחזרו כ-11 מיליון שקל

קבוצת הרכישה שארגנה חסידות גור לפרויקט המגורים בערד והפסידה אתמול (שני) במכרז לחברת מגידו שבבעלות אאורה, התחייבה להחזיר לכ-800 רוכשים פוטנציאלים את דמי ההרשמה אך בניכוי סכום של 3,600 שקל שהוגדר תרומה. הערכות הן כי לכל חברי הקבוצה יחד יוחזרו כ-11 מיליון שקל, ואילו מארגני הקבוצה ישאירו בכיס קרוב ל-3 מיליון שקל.
מדובר במכרז למגרשים שעליהם אפשר לבנות כיום על פי תוכנית מאושרת 350 דירות בבניינם בני ארבע קומות בשכונת רכסים ברובע 12 בעיר. את קבוצת הרכישה ארגנה ועדת חסידי גור שהעריכה בפרסומים שהפיצה בקרב החסידים כי תוך תשעה חודשים תוכל לאשר תוכנית בנייה חדשה שתאפשר לבנות כ-800 דירות.
בחסידות היו משוכנעים כי יזכו במכרז, והגישו הצעה נמוכה ב-80% מהערכת השווי המוקדמת של שמאי רשות מקרקעי ישראל. על פי הערכת השמאי, שווי המגרש 38.4 מיליון שקל ולכך יש להוסיף עלות פיתוח קבועה של 48 מיליון שקל. חסידות גור הגישה הצעה לרכישת המגרש ב-8 מיליון שקל בלבד. חברת מגידו, המתחרה היחידה הנוספת במכרז, הפתיעה כאשר הגישה הצעה כמעט זהה להערכת השווי המוקדמת של שמאי רמ"י וזכתה במגרש.
הבוקר הופצה הודעה קולית לחסידים שהצטרפו למכרז ובה הובטח כי יוחזרו להם דמי ההרשמה של 18 אלף שקל. אולם נודע כי מההחזר ינוכה מכל חבר סכום של 3,600 שקל שהוגדר תרומה לעמותה של גור ערד, הסכום המצטבר של התרומות האלה יגיע על פי הערכות לכ-2.8 מיליון שקל.
ההפסד במכרז הוא מכה כואבת לחסידות שפעלה בשנים האחרונות להחזרת כוחה בעיר שאבד לאחר שראש העירייה הקודם ניסן בן חמו כה בבחירות. שר השיכון יצחק גולדקנופף, בעצמו חסיד גור, היה נוכח בכמה פגישות בענייני ערד שבה מתגוררות כיום כ-1,700 משפחות מהחסידות.
המהלכים הפוליטיים שרקמה החסידות הצליחו כאשר בבחירות המוניציפליות שהתקיימו בפברואר נבחר איש הליכוד יאיר מעיין שהקים קואליציה של תשעה חברי מועצה, חמישה מהם חסידי גור ממפלגת אגודת ישראל, ובמסגרת ההסכמים הקואליציוניים העניק להם תפקידי מפתח עם השפעה על תכנון הבנייה.
לוועדת חסידי גור בערד קשר קרוב גם עם שר השיכון גולדקנופף. שלושת אנשי הוועדה מקורבים לראשי החסידות ולאדמו"ר מגור, ולכולם היכרות מעמיקה עם ענף הבנייה והתכנון. אברהם ברגר הוא יזם נדל"ן, בעלים של קבוצת ברגר; יצחק מאיר וייס היה חבר מועצה בערד מטעם גור והיום הוא נציג ציבור בוועדת החינוך החרדי של עיריית ערד; ומאיר שלמה גרינברג היה מנכ"ל משרד השיכון בשלהי שנות ה־90, כשמאיר פרוש החזיק בתיק השיכון כסגן שר במשרד. על פי יומן הפגישות של גולדקנופף, שנחשף בכלכליסט, במחצית הראשונה של 2023 הוא נפגש עם חברי הוועדה (כולם או חלקם) ארבע פעמים.