סגור
העיר קרית אתא
קרית אתא (צילום: שאטרסטוק)

תוצאה מפתיעה: שיווק קרקעות ל-5,200 דירות בחמישה מכרזים בקרית אתא נחל כישלון מוחלט

בעקבות צפי לבנייה רוויה באיזור והצלחת מכרזים רק בחודש ספטמבר, תוצאות המכרזים לשיווק קרקעות בקרית אתא היום היו מאכזבות. בחלקן ההצעות היו מתחת למחיר המינימום, בחלק מהמכרזים לא היתה כלל התעניינות. הכלכלן איתי שפרן: "עיקר ההתעניינות מצד קבלנים מקומיים"

היום (א') התפרסמו באתר רמ"י (רשות מנהל מקרקעי ישראל) תוצאות שלושה מכרזים לשיווק קרקע לכ-2,800 דירות בקרית אתא. כך, מכרז לשיווק קרקע ל-200 יח"ד דיור מוגן (379/2022), מכרז לשיווק קרקע לבניית 1,026 דירות מגורים, דיור מוגן ומסחר (284/2023), מכרז לבניית 1,584 יח"ד בבניה רוויה ( 299/2023), מכרז לשיווק קרקע ל-1,174 יח"ד (300/2023 ) ועוד מכרז "מחיר מטרה", ל-1,224 יח"ד- לא הצליחו. בחלק מהמכרזים ההצעות היו מתחת למחיר המינימום ובאחרות לא היתה שום התעניינות. אם לסכם, כישלון גמור של שיווק הקרקע.
המכרז הראשון, שמציע בנייה של 200 יחידות לדיור מוגן, התייחס לחטיבת קרקע בשטח של כ-7 דונם בצפון קרית אתא (שטח תוכנית תמ"ל 1025). מחיר המינימום היה 2.7 מיליון שקל, ומחיר השומה 20 מיליון שקל.
המכרז השני, התייחס לחטיבת קרקע בשטח של 53 דונם במתחם הדרומי של העיר (שטח תוכנית תמ"ל 1024). הוצאות הפיתוח של המגרש עמדו על 185.5 מיליון שקל.
המכרז השלישי התייחס ל-5 מתחמים בחטיבת קרקע בצפון קרית אתא (שטח תוכנית תמ"ל 1025). רק לצורך קנה מידה, מחיר המינימום להוצאות הפיתוח של מתחם א', שבו ניתן לבנות 330 יח"ד, היה 82 מיליון שקל.
במכרז הרביעי, שבו היו 5 מתחמים, היו רק שתי הצעות לשני מתחמים, של חברת יהב.ש.אחזקות ואחים בוסקילה. גם חטיבת הקרקע הזאת נמצאת בצפון העיר (שטח תוכנית תמ"ל 1025). המחיר הסופי למתחם א', שבו ניתן לבנות 126 יח"ד היה 9.5 מיליון שקל ועוד 23.5 מיליון שקל הוצאות פיתוח.
כישלון חמשת המכרזים בקרית אתא מפתיע. בספטמבר האחרון פרסמנו תוצאות של שיווק קרקע ל-1,386 יח"ד בחלקה הדרומי של קרית אתא. לכל אחד מ-9 המתחמים בחטיבת הקרקע ששווקה הוגשו לפחות 5 הצעות. שלום שטרית, הבעלים של חברת שתית, שזכתה אז באחד המתחמים אמר לכלכליסט כי "קרית אתא היא מהמבוקשות מהקריות. ייבנו בה שטחי תעסוקה רבים ובית חולים, ויש חבר'ה שרוצים לגור שם, ואין להם חלום לעבור לחיפה".
הכלכלן ושותף בחברת פתרונות נדל"ן, איתי שפרן אמר לכלכליסט היום כי: "הכשלון הנוכחי נובע מרמות תמחור גבוהות יחסית של רמ"י ביחס לרוח התקופה וגם, מאי ודאות מאוד גדולה בעת הנוכחית לצד היצע גדול של קרקעות לבנייה למגורים בקרית אתא שכבר שווקו. יש להוסיף לכך את העובדה ששתי תוכניות משמעותיות לתחבורה ציבורית בעיר הזו כנראה לא מקודמות - כך הרכבת הקלה והמטרונית - הקו הצהוב העוטף של העיר. לדעתי, אי אפשר "לחנוק" את המרחב בכמות כל כך גדולה של היצע, כשעיקר ההתעניינות היא מצד קבלנים מקומיים ופחות מצד גופים ציבוריים גדולים".
שמאי המקרקעין ד"ר אסף גסטפרוינד סבור שהבעיה יותר רחבה: "הסיבה הראשונה לכישלון המכרזים בקרית אתא כלל ארצית וניכרת בלא מעט מכרזים במקומות אחרים. המימון היום קשה בהרבה מאשר בעבר, האצבע, גם של הבנקים וגם של היזמים, כבר אינה קלה כבעבר ובאופן כללי חלק ניכר מהיזמים מחפשים ״למה לא״ במקום ״למה כן״ לגשת לעסקאות. בנוסף, אנחנו לא רואים שבאזור קרית אתא יש פיתוח שווה ערך של אזורי תעסוקה לצד היצע המגורים. אין לי ספק שהיזמים שואלים את עצמם את אותה שאלה שישאלו הרוכשים העתידיים הפוטנציאליים: איפה יעבדו כולם?".