סגור
שי אהרונוביץ' סמנכ"ל רשות המסים
שי אהרונוביץ'מנהל רשות המסים. "מתקרבים לקיפאון" (צילום: שלומי יוסף)

מנהל רשות המסים מזהיר: "אנחנו מתקרבים לקיפאון ברכישת דירות להשקעה"

שי אהרונוביץ' טען בכנס של ארגון הקבלנים הבונים, כי הקיפאון נובע מחוסר ודאות שיוצרת הממשלה בכך שאינה מקבלת החלטה באשר לשיעור מס הרכישה שישלמו משקיעי הנדל"ן. עמית גוטליב, יו"ר ארגון הקבלנים תל אביב והמרכז: הורדת מס הרכישה חיונית להחייאת שוק השכירות

"אנחנו מתקרבים לתקופה שבה יהיה קיפאון ברכישת דירות להשקעה" העריך היום שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים. דבריו נאמרו בכנס של ארגון הקבלנים הבונים מחוז תל אביב והמרכז. לדברי אהרונוביץ', הקיפאון נובע מחוסר הוודאות שיוצרת הממשלה בכך שאינה מקבלת החלטה באשר לשיעור מס הרכישה שישלמו משקיעי הנדל"ן. הוראת השעה שמתוקפה מוטל מס רכישה בשיעור 8% על משקיעי הנדל"ן תפוג בסוף השנה. אם הוראת השנה תפוג משקיעים ישלמו רק 5% מס רכישה.
באפריל השנה יזם משרד האוצר הוראת שעה חדשה שתאפשר למדינה לגבות מס בשיעור 8% עד שנת 2027. אלא שהיוזמה הזו נתקעה אצל יו"ר ועדת הכספים משה גפני. אהרונוביץ הסביר "יש סימן שאלה גדול בנוגע למס הרכישה שמוטל על משקיעים. אין ודאות כרגע בשוק וזה יוביל לקיפאון". הסיבה לכך פשוטה, מי שמתכוון לרכוש כעת דירה להשקעה לא ימהר לשלם מס בשיעור כה גבוה, כאשר קיים סיכוי שהוא יתכווץ בעוד חודשיים.
אהרונוביץ' טוען כי ההתלבטות באשר לגובה המס היא סוגייה של מדיניות, ואינה קשורה לגבייה ולצורך של המדינה לייצר הכנסות של 30-40 מיליארד שקל כדי לכסות את הגרעון שהמלחמה יצרה. לדבריו, דווקא הורדה של מס רכישה מובילה להגדלה בהכנסות משום שהיא מעודדת את פעילות המשקיעים, מובילה לכך שהם יקנו יותר דירות ובהתאם ישלמו יותר מיסים למדינה. "השאלה של מס הרכישה לא קשורה להיקפי הגבייה אלא לחשש של משרד האוצר מחזרה של המשקיעים לשוק". תופעה שתוביל לגל של עליות מחירים.
עמית גוטליב, יו"ר ארגון הקבלנים תל אביב והמרכז, אמר כי הורדת מס הרכישה חיונית להחייאת שוק השכירות. לדבריו, תחום השכירות ארוכת טווח בפרויקטים שנבנים על ידי חברות גדולות דעך בגלל הריבית הגבוהה, ונותרו רק המשקיעים הקטנים שמעמידים את דירתם להשכרה.
גוטליב הציג נתונים על פיהם בעקבות עליית הריבית ומלחמת חרבות ברזל למדינה יש אובדן הכנסות פוטנציאליות של כ-900-700 מיליון שקל בחודש ממסים ישירים שמוטלים על עסקאות נדל"ן - מס רכישה ומס שבח. המקורות לנתוניו הם דיווחים של הכלכלן הראשי במשרד האוצר, והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הממצאים שלו הם כי בשנת 2022 המדינה גבתה בממוצע מדי חודש כ-2 מיליארד שקל רק מהמסים האלה. לעומת זאת בשנת 2023 שהושפעה בתחילה מהריבית ובהמשך מהמלחמה רשות המסים גבתה בממוצע רק כ-1.1 מיליארד שקל בחודש. ההתאוששות בהיקף העסקות במחצית השנה הראשונה של 2024 מוגבלת, ומדי חודש גובה רשות המסים כ-1.3 מיליארד שקל. אובדן ההכנסות הוא כתוצאה מהאטה בפעילות הענף בעיקר בגלל מחסור בידיים עובדות.