סגור
שכונה בין רחוב ביאליק ל מעפילים מיועדת ל פינוי בינוי ב בית שמש
בית שמש. לטענת הזוכים, לקבלן לא משתלם לבנות; היזם: "בעיות הנדסיות" (צילום: אלכס קולומויסקי)

זכו בדירה בהנחה, אך אין סימן להתחלת בנייה

זוכים בפרויקט מחיר למשתכן בבית שמש ממתינים כבר חמש שנים שהבנייה תתחיל, ומאות אחרים מעוכבים במסירת הדירה. בינתיים המדינה לא לוקחת אחריות 

בימים אלה מקדם משרד הבינוי והשיכון סבב נוסף של הגרלת כ־5,000 יחידות דיור במסגרת תוכנית "דירה בהנחה", במחיר מסובסד משמעותית. אולם, ניסיון העבר מגלה שיש כמה פרויקטי "מחיר למשתכן", תוכנית ההוזלות הקודמת של משרד הבינוי והשיכון, שפשוט נתקעו. כך, 300 זוכי הגרלה במורדות לינקולן בחיפה מחכים לדירה מאז 2020; 498 זוכים בשתי הגרלות בנאות פרס בחיפה מחכים מ־2021; 56 זוכי הגרלה בראש העין מחכים מ־2022.
45 הזוכים בהגרלה בשכונת נוה שמיר בבית שמש מחכים לא לדירה כי אם להתחלת בנייה, אף שחלפו חמש שנים מאז ההגרלה — והמדינה לא לוקחת אחריות על הכשל.
בינואר 2019 התבשרה משפחת ארמייב שזכתה בהגרלה לדירה בפרויקט שכונות 1 ו־2 של הקבלן אלי יוחנן מהנדסים בשכונת נוה שמיר בבית שמש. בהודעה כתוב במפורש כי "אחרי שהקבלן יקבל את כל האישורים בהתאם להוראות משרד הבינוי והשיכון, הוא יזמן אתכם לכנס זוכים". זה עדיין לא קרה.
1 צפייה בגלריה
עו"ד ליאור לוי
עו"ד ליאור לוי
עו"ד ליאור לוי. "לזוכים אין שום שוט משפטי לנופף בו מול אף גורם משכן"
(צילום: איתי סליקטר)
"עברו חמש שנים", מתאר ברוך ארמייב, "ואנחנו משפחה עם שלושה ילדים ועוד תאומים בדרך, גרים ביחידת דיור בבית הוריי. כולם, משרד הבינוי והשיכון, עיריית בית שמש וגם הקבלן — מתנערים מאחריות. אנחנו לא יכולים לקנות בית אחר כי אז מתבטלת הזכייה. לדעתי, מה שקרה הוא שהמחירים בשכונה עלו, ולקבלן פשוט לא משתלם לבנות: מחיר הזכייה היה 9,000 שקל למ"ר וכעת, בשוק החופשי מוכרים כאן דירות במחיר של 24 אלף שקל למ"ר". כשפנה ארמייב בספטמבר השנה בעניין לעיריית בית שמש, נענה ש"באחריות היזם להשלים את דרישות הוועדה לצורך הפקת ההיתר. אם היה מעביר את המסמכים והתנאים, היה מקבל היתר".
עו"ד ליאור לוי מספר על מספר רב של פניות אליו בנושא פרויקטים שנעצרו: "מרגע שיוצאים למכרז יש כל מיני מכשולים שקשורים גם לקרקע וגם לרשות המקומית. רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) יוצאת לא פעם למכרזים עם קרקע שאינה בשלה מבחינת תשתיות של כבישי גישה, ביוב או מים. וגם התב"ע לא תואמת תמיד את ציפיות היזם, במיוחד ברמה הכלכלית, ותהליך תיקון התב"ע יכול לקחת כמה שנים".
לדבריו, "הדיירים נמצאים בבעיה רצינית כי משפטית אין להם שום שוט לנופף בו נגד אף גורם. המדינה נותנת זכות לרכוש במחיר מוזל, אך לא אומרת שיש חובה לממש אותה, לא קובעת מועדים ולא מתחייבת לכדאיות העסקה. כך הזוכים לא יכולים לממש את העסקה והם כלואים בה. ללקוח גם אין שום עניין עם החברה היזמית כי הוא לא חתם איתה על שום הסכם".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "בהגרלות ובפרויקטים של 'דירה בהנחה' מצוינים מועדי התקדמות בנייה במסגרת מערכת היחסים שבין המדינה לבין הקבלן הזוכה. באפשרות המדינה להאריך מעת לעת את מועדי הבנייה בהתאם לנסיבות שונות. אם לרוכש יש חוזה מול הקבלן, הרי שהוא המחויב למועדים אל מול הרוכש. המתחם בבית שמש טרם נבנה בשל אילוצים הנדסיים בשטח. משרדנו פועל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי לקדם את הליכי שיווק הדירות, ומסייע בפתרון החסמים והסוגיות ההנדסיות שבטיפול היזם והמחוז".
מחברת אלי יוחנן מהנדסים בע"מ מסרו: "איננו הגורם לעיכוב. להפך, אנו נפגעים עיקריים מהעיכוב. הסיבות ידועות ומעוגנות בכתב מול כל הגופים האחראים על קידום הנושא. לבנו עם המוגרלים שממתינים זמן כה רב למימוש זכייתם אך כאמור איננו אלה שתוקעים מקל בגלגלים. אנו תקווה שבקרוב יוסרו החסמים ונוכל לבשר על היציאה לדרך".