סגור
מפעל דלקול לוד
שטח מפעל דלקול לוד. רווח של כ-300 מיליון שקל (צילום: קרן מרתון)

אושרה להפקדה תוכנית ל-6,100 דירות בלוד; שטח מפעל דלקול נמכר וערכו יזנק ל-400 מיליון שקל

תוכנית הענק בדרום לוד משתרעת על כמעט 1,000 דונם; ב-2021 רכשה קרן מרתון ממשפחת דיין את קרקע מפעל דלקול על שטח בן 50 דונם בתמורה ל-125 מיליון שקל, עם אישור התוכנית ערכה יגיע ל-400 מיליון שקל

הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) אישרה אתמול (ד') בישיבתה הפקדה של תוכנית תמ"ל 2053, המכונה גם "לוד דרום ב". מדובר בתוכנית ענק, הממוקמת בדרום העיר לוד, ממזרח וממערב למסילת הרכבת, בשטח של כ-972 דונם.
התוכנית מציעה התחדשות עירונית בשכונות המצוקה ורדה/הרכבת, נמירוב וחב"ד, התחדשות ותוספת בנייה לאורך מסילת הרכבת וכן פינוי מפעל "דלקול" שהיה בנוי על שטח בן 50 דונם, ונרכש ע"י קרן מרתון בשנת 2021 בתמורה ל-125 מיליון שקל, והקמת שכונת מגורים בשטחו.
התוכנית מציעה הריסה של 865 יח"ד ובנייה של כ-6,100 יח"ד, ותוספת של כ-160,000 שטחי תעסוקה ושטחי ציבור, בעיקר לאורך ציר רחוב יוספטל. האוכלוסייה בשטח התוכנית צפוייה לגדול מ-3,300 תושבים ל-21,000 תושבים. הצפי הוא שעד סוף שנת 2024 התוכנית תאושר. עם זאת, עקב מורכבותה עד שהיא תמומש במלואה יקחו שנים רבות.
לתוכנית שהוגשה ע"י עיריית לוד ומשרד הבינוי והשיכון, ותוכננה ע"י צוות מתכננים בראשות אדר' ארי כהן, יש משמעות אורבנית רבה. אדר' גל גבריאל, מהנדסת העיר לוד, אמרה לכלכליסט הבוקר כי "המרחב כולל המון מרכיבים אורבניים, כולל אזורי שיכונים שהתדרדרו במהלך השנים, קריית חינוך גדולה, את המפעלים גומיאן ודלקול, את רחוב יוספטל, שהוא הרחוב הראשי של העיר ומחבר אותה עם העיר רמלה, ולאורכו גם המסילה ותחנת הרכבת, כולל מבנים מנדטוריים לשימור".
אדר' גבריאל מדגישה שהתוכנית תציע שילוב של בניית מגדלים, בגובה של עד 30 קומות, למגורים ובעיקר לתעסוקה, יחד עם בנייה נמוכה יותר. מאחר שמדובר בתוכנית גדולה מאוד בהיקפה, היא חולקה ל-10 מתחמי מימוש. גבריאל אומרת שבחלק מהשיכונים יש כבר התארגנויות ואפילו נחתמו הסכמים עם יזמים.
יש להבהיר כי לתוכנית יש גם משמעות חברתית רבה. לפי הדו"ח החברתי של התוכנית, מתחם דרום העיר הינו אזור מגורים אשר נבנה בחלקו בשנות ה- 50 המאוחרות, ואוכלס ברובו על ידי עולים יוצאי צפון אפריקה. במתחמים שנסקרו יש אחוזים ניכרים של משפחות נתמכות ע"י שירותי הרווחה, תנאי מחייה לא ראויים ומפגעים תברואתיים.
שטח מתחם דלקול הוא 134 דונם, מתוכם 50 דונם בבעלות קרן מרתון, ועליהם נמצא המפעל. יובל גייער, אחד משלושה השותפים בקרן מרתון, מסביר שהקרן זיהתה את הפוטנציאל הגלום במקום: "את השטח רכשנו ממשפחת דיין לפני כ-3 שנים. מדובר במפעל ישן לעירבוב שמנים, שהוקם שם כי זה היה מעבר להרי החושך. עם השנים העיר סגרה עליו. אנחנו הבנו שהמפעל לא יוכל להישאר שם ולכן רתמנו את עיריית לוד להכנת התוכנית. פינוי המפעל הוא אחד הפיבוטים המרכזיים של התוכנית כולה".
על כל שטח מתחם דלקול, כולל המפעל, ניתן יהיה להקים שכונת מגורים ובה 1,500 יח"ד, שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-17,000 מ"ר ברוטו, ומתחם חינוך. גייער אומר שגם אחרי פינוי המפעל ותהליך טיהור הקרקע, עדיין מדובר בפרוייקט כלכלי: "בסופו של דבר, כשאתה הופך שטח תעשייתי לשכונת מגורים, ערך הקרקע עולה".
נספח ההיתכנות הכלכלית לפי מתחמים, שהוצג לותמ"ל אתמול ע"י עיריית לוד כולל גם נתונים המלמדים על הרווח הצפוי לקרן מרתון. ע"פ התחשיב, שנעשה בחודש אוגוסט 2023, ערך הקרקע במצבה הנוכחי הוא 92.55 מיליון שקל. ע"פ האומדן המוצג במצגת, שווי הקרקע על בסיס התכנון המוצע הוא 400 מיליון שקל. הטיפול בזיהום הקרקע נאמד ב-9 מיליון שקל.
ראש העיר לוד יאיר רביבו מסר כי: "מדובר בתוכנית אסטרטגית עירונית נרחבת וחשובה ביותר לפיתוחה של העיר, למעשה תוכנית הדגל של השכונות הוותיקות".