קיצור הבירוקרטיה: אדריכלים יוכלו לחתום על בקשות להיתרי בנייה
קיצור הבירוקרטיה: אדריכלים יוכלו לחתום על בקשות להיתרי בנייה
ההחלטה שהתקבלה אתמול במועצה הארצית לתכנון ולבנייה תיכנס לתוקף חודשיים לאחר ששרת הפנים תחתום עליה. תאפשר להימנע מהתנהלות מול ועדת ההיתרים המקומית. התאחדות האדריכלים: "התקנות יוצרות תנאים טובים לקיצור זמנים דרמטי". מנכ"ל נתיבי הקמה: "זה לא יהיה הגיים צ'יינג'ר שהממשלה פיללה לו"
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה קיבלה אתמול החלטה לאפשר לאדריכלים "רישוי עצמי". כלומר, שיוכלו לחתום על היתרים לתוכניות בנייה, ובכך לדלג על הבירוקרטיה הכרוכה בהתנהלות מול ועדת ההיתרים של הרשות המקומית. יש לציין כי מדובר בתקנה וולונטרית, וכי כל רשות תוכל לבחור אם לאפשר אותה בתחומה. בנוסף, המושג "מורשה להיתר" מתייחס רק לאדריכלים רשויים ובעלי ניסיון של 5 שנים והיקף מסוים של פרויקטים שביצעו. עם חתימת שרת הפנים איילת שקד על התקנות יחלפו חודשיםם לפני שהתקנה תיכנס לתוקף.
יאשי סער, מנהל אגף בכיר במחלקת רגולציה במינהל התכנון, מסביר כי "המורשה אמור להחליף את רשות הרישוי בהוצאת היתר הבנייה, ולכן התקנה יכולה לסייע להקל על הוועדות המקומיות מבחינת ההליך הבירוקרטי והעומס. הצד השני הוא שיש פה העברת אחריות למורשה בהיתר. הוועדה המקומית לא עורכת בקרה. האחריות המלאה היא על המורשה. זה מותנה בכך שיש מכון בקרה שעושה בקרת תכן, אלא אם כן מדובר במבנים קטנים בגובה של 2 קומות".
לדברי סער, מנהל התכנון לא צופה מהפך בכמות היתרי הבנייה שיקודמו באמצעות הוועדות המקומיות: "החוק חל בכל הארץ, אלא אם כן רשות מקומית מחליטה שבתחומה, או בחלק מתחומה, לא יעבוד מורשה להיתר. לא ברור כמה ועדות מקומיות ירימו את הכפפה. אני לא בטוח כמה אדריכלים וכמה קבלנים מורשים להיתר יש בכלל".
אדר' בני פרי מהתאחדות האדריכלים ציין כי "הקשר הטוב עם מינהל התכנון ועם המטה לתכנון לאומי הביא לתיקון התקנות וליצירת איזון יעיל, שיאפשר לאדריכל לקבל את כל המידע הדרוש לתכנון ללא התניות. התקנות החדשות יוצרות תנאים טובים לקיצור זמנים דרמטי בהליך הוצאת היתרים".
אדר'כל העיר מודיעין צחי כהן, שהוא גם יו"ר איגוד מהנדסי הערים בישראל, היה ספקן יותר: "אנחנו לא רוצים להיות גננת של האדריכלים. אם הם חושבים שהם יכולים לקחת את זה על עצמם, על כל המשתמע מכך, אז סבבה. נחכה ונראה. בסופו של דבר, ההצעה לתת אפשרות לאדריכלים לחתום על היתרים נוסתה כבר כמה פעמים בעבר - ללא הצלחה. לא קרה עם זה כלום. אולי היתר אחד או שניים. אני לא חושב שמשבר הדיור מסתכם בהיתרי הבנייה. נראה. ימים יגידו".
יגאל צ'ודנר, מנכ"ל נתיבי הקמה, המתמחה בניהול הליכי רישוי וסטטוטוריקה: "תקנות הרישוי העצמי שאושרו במועצה הארצית לא יהיו, לדעתי, ה'גיים צ'יינג'ר' שהממשלה פיללה לו. הרישוי העצמי לא באמת יעבוד בישראל ולא יועיל מכמה סיבות: ראשית – המסלול יחול על חלק קטן מאוד משוק הנדל"ן בישראל, רק על מבנים למגורים, ורק על מבנים בני 2 קומות (שלא דורשים אישור מכון בקרה) או עד 10 קומות בתוספת אישורי המכונים; שנית - התקנות מאפשרות לוועדות המקומיות להחליט אם הן מאפשרות רישוי עצמי בתחומן או לא. אני לא מאמין שהרשויות יסכימו לשחרר את אחיזתן מתחום זה מסיבות פוליטיות, או מחשש שזה ייתר אותן ויחליש את כוחן, או מסיבות אחרות. מעבר לכך, בסופו של דבר הוועדות יצטרכו לבדוק את ההיתרים בכל מקרה, וזו עוד סיבה לא לשחרר; שלישית - אני לא מאמין שהאדריכלים מורשי ההיתר באמת ירצו לקבל על עצמם את האחריות לאישור ההיתרים, מחשש לסיכון מקצועי ולאובדן רישיון העסק שלהם, משום שאין מנגנון שמגן עליהם; והדבר האחרון הוא תרבות הבנייה בישראל, שלא ידועה בלקיחת אחריות אמיתית מצד אף גורם. אם הרישוי העצמי באמת יעבוד כמו שהמדינה חושבת שהוא יעבוד, זה חלום. אני מתפלל לזה, אבל נכון לעכשיו לא ברור מה תהיה הפרקטיקה, מי יישא באחריות לאישורים, איפה ואיך זה יעבוד".