מהנדס עיריית ת"א: "תמ"א 38 היא הדבר הכי גרוע שקרה לעיר"
מהנדס עיריית ת"א: "תמ"א 38 היא הדבר הכי גרוע שקרה לעיר"
לדברי אודי כרמלי, התערבות הממשלה בתכנון עירוני, יוצרת אי-ודאות ומעכבת מימוש תוכניות בעיר. עיריית ת"א צפויה להגביר את האכיפה על עבירות בנייה בבניינים חדשים, שמתבצעות ברובן בשנה הראשונה לאחר האכלוס
"תמ"א 38 היא הדבר הכי גרוע שקרה לתל אביב", כך אמר היום (ב') מהנדס עיריית תל אביב אודי כרמלי, בכנס בנושא תוכניות העיר תל אביב-יפו שקיים מרכז הנדל"ן בעיר.
כרמלי התייחס לעובדה שהנחיות ממשלתיות, ונסיון לעקוף את הוועדות המקומיות, הם דברים שמביאים להקפאה בתוכניות ברמה מקומית. "חלק מהתוכניות שלנו מעוקרות בגלל הנחיות ארציות. בכל מקום אני רואה שבגלל הבלאגן שיוצרת תמ"א 38, מבקשים לגבש תוכניות כמו תוכנית הרבעים של תל אביב. תוכנית הרבעים היא לא תמ"א 38. "הקונספט שלבוא ולחדש מבנים ישנים תמורת תוספת קומות, היה קיים תמיד, הרבה לפני תמ"א 38, ותוכנית הרבעים עושה את זה. אבל ברגע שהכניסו את תמ"א 38 התחילו בעיות ועיכובים. גם אנחנו כמו היזמים רוצים וודאות של 100% ולצערי היום אני לא יודע לספק וודאות כזאת. אני מקווה שהממשלה החדשה תירתם לנושא. כל המאבקים שלנו נובעים מהרצון לייצר לכולם מציאות תכנונית ברורה ושקופה נטולת קומבינות".
כרמלי הוסיף כי העקרון שמניע את אנשי המקצוע באגף התכנון העירוני, הוא האנשים שגרים בעיר. "אנחנו דואגים שמי שגר בעיר לא ימצא את עצמו נבעט ממנה", אמר כרמלי. "התפיסה היא שאנחנו קודם כל מפתחים את העיר לצד שימור אנשיה. מתן אפשרות לאנשי העיר להישאר בעיר ולגדל בה ילדים. בלי שימור הקהילה בתל אביב אין כלום".
לדברי כרמלי, האתגר הגדול של העיר בשנים הקרובות הוא תשתיות: "בשנים הקרובות תל אביב תעבור השקעת ענק בתשתיות, וכל מי שנמצא בעיר ירגיש זאת. אם זה כבישים, תחבורה ציבוריות, שבילי אופניים, עצים ועוד, כי בלי זה העיר לא יכולה להמשיך לצמוח.
"אתגר נוסף הוא ההתחדשות העירונית. העירייה הקצתה סכום כסף משמעותי לנושא, והיא תהיה נוכחת בכל הקשור לבקרה ופיקוח על מבנים. היום אנחנו יודעים שהשנה הראשונה אחרי שבניין מתאכלס, היא השנה שבה רוב עבירות הבנייה מתבצעות, כמו למשל הקמת פרגולות, ואנחנו נטפל בזה. מה שהיה הוא לא מה שיהיה".