סגור
כרמל שאמה הכהן ראש העיר רמת גן
כרמל שאמה הכהן. "נרדוף יזמים עד חורמה" (צילום: אוראל כהן)

ראש העיר רמת גן: "יזמי נדל"ן שינסו לעקוף אותנו יהפכו לאויבי העיר"

כרמל שאמה הכהן הגיב לדברים של ערן ניצן, יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, שהזמין יזמים להגיש תוכניות לאישור הוועדה המחוזית תוך עקיפת ועדות מקומיות כאשר העיריות מערימות קשיים. מיכה גדרון, יו"ר הוועדה המחוזית מרכז: "המחוקק מאפשר ליזם להגיש תוכנית לוועדה המחוזית, לכן דבריו של שאמה הכהן - חמורים"

"יזם שיגיש תוכנית בנייה לוועדה המחוזית בלי תיאום הוועדה המקומית של רמת גן הופך להיות אויב העיר, אנחנו נרדוף אותו עד חורמה", כך אמר כרמל שאמה הכהן ראש העיר רמת גן בכנס של ארגון הקבלנים הבונים מחוז תל אביב והמרכז. לדבריו, העירייה לא תאפשר ליזם להוציא היתר בנייה אם תוכנית הבנייה אושרה ללא הסכמת העיר.
דבריו נאמרו בתשובה לערן ניצן, יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב שהזמין יזמים להגיש תוכניות לאישור הוועדה המחוזית תוך עקיפת הוועדה המקומית כאשר העיריות מערימות קשיים, כדוגמא לעיר שמערימה קשיים ציין ניצן את רמת גן.
חוק התכנון והבנייה מאפשר לשר הפנים להסמיך ועדות מקומיות של עיריות ולהקנות להן סמכויות לאשר תוכניות בנייה בלי צורך באישור הוועדה המחוזית. אלא שעד עתה רמת גן לא קיבלה הסמכה כוועדה מקומית עצמאית. כאשר לעירייה אין ועדה מקומית עצמאית, נהוג שיזמים מגישים תוכנית לאישור העירייה בשלב ראשון ובשלב הבא לאישור הוועדה המחוזית. כאשר יש מחלוקת בין עירייה, למשל באשר למספר הדירות או המטלות הציבוריות שהחברה היזמים נדרשת לבצע, חברות יכולות לפנות ישירות לוועדה המחוזית.
ניצן אמר, "החוק קובע שהוועדה המוסמכת היא המחוזית. ראשי ערים צריכים לשאוף להיות עם ועדה מוסמכת עצמאית, לנו אין עניין לעסוק במקומי. הנטייה של עיריות כאלה (ללא ועדה עצמאית, א"ג) לא לקדם תוכניות כאשר הן לא מסכימות להן היא ללכת בלי, אך ללכת עם".
שאמה הכהן אמר בעניין, "מי שינסה לעקוף את האינטרס של העיר עלול לעשות טעות פטאלית. תכנון זה הליך מורכב וקשה, בתקופת צבי בר (ראש העיר שלפניו, א"ג) זה היה פשוט לאשר תוכנית, היית מתחבר למעכאר. אבל אנחנו מתכננים היטב, לא אוהבים מתחכמים. לכן עשינו נוהל - במקרה שיזם מגיש תוכנית לוועדה המחוזית תוך עקיפת העירייה, הדיירים מקבלים מכתב מעיריית רמת גן, עם אזהרה - "תזכרו שהיזם בעייתי". אם יזם רוצה לעקוף את העיר שלי הוא לא יזכה לשיתוף פעולה, שילך לבית המשפט".
מיכה גדרון יו"ר הוועדה המחוזית מרכז אמר במענה לדבריו של שאמה הכהן, "המחוקק מאפשר ליזם להגיש תוכנית לוועדה המחוזית, לכן האמירה מאוד בעייתית וחמורה ביותר. יש תוכניות שמגיעות אלינו באופן ישיר בלי שהן תואמו מראש עם הרשות המקומית. החוק מאפשר את זה. בהליך התכנון לרשות המקומית יש מעמד, ואנחנו מתחשבים בעמדתה".
גדרון הסביר כי אחת הבעיות בגינן יזמים מעדיפים לדלג על העירייה היא מטלות ציבוריות שהם נדרשים לבצע בתנאי לאישור תוכנית. "זה חוקי אבל מאוד בעייתי. יש יזמים שהרשות המקומית מטילה עליהן מטלות שאינם יכולים לעמוד בהם, ואז הם פונים למחוזית. אין יזם שסתם עוקף את העירייה".
מהנדס העיר תל אבי אודי כרמלי הסכים עם שאמה הכהן והסביר "כשיזם הולך למחוזית בניגוד לעמדת הוועדה המקומית הוא מוביל להפרה של הסכם לא חתום בין התושבים לראש העיר. יש אמנה ציבורית בין נבחרי ציבור לציבור שבחר בהם. הם צריכים להסתכל בלבן של העיניים של התושבים ולהגיד זה מה יש, זה מה שאפשר לתת. המדינה עוד לא השתחררה מהמנדט הבריטי, למדינת ישראל יש פוביית שליטה ברשויות המקומיות".