סגור
בנייה ב באר שבע 7.5.23
בנייה בבאר שבע (צילום: חיים הורנשטיין)

פרשנות
דו"ח מינהל התכנון ל-2022 מציג נתונים כמותיים, אך לא מציע חזון

מנכ"ל מינהל התכנון אמנם נצמד לנתונים: "2022 הייתה שנת שיא בתכנון יחידות דיור, בהתחדשות עירונית ובהכרזת שמורות טבע וגנים", אולם, אין קשר בין כמות לאיכות התכנון. קל למשוך תשומת הלב באלמנטים טכניים של הרבה ומהר, אך בשכונות החדשות שאת תכנונן מאשר המינהל אין שום חדש

מינהל התכנון פרסם את הדו"ח השנתי שלו לשנת 2022, ממנו עולה כי בשנה הקודמת אושרו בוועדות הארציות, המחוזיות והמקומיות, תוכניות ל-כ-158 אלף יח"ד, לעומת כ-104 אלף יח"ד ב-2021, וכ-66 אלף יח"ד במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית, לעומת כ-32 אלף יח"ד אשתקד. כמו תמיד, המספרים אינם חושפים את הבעיות האמתיות איתם מתמודד המינהל: בירוקרטיה, השפעת המערכת הפוליטית על החלטות הסותרות את הגישה המקצועית של מנהל התכנון והיעדר סטנדרטים למצוינות בתכנון.
מעקב אחר משכי הזמן להפקדת תוכניות בוועדות המחוזיות בארבע השנים האחרונות מראה שבשנת 2022 לא הושגה התקדמות משמעותית בנושא. משך הטיפול בכ-70% מהתוכניות הוא 18 חודשים. מגמה דומה ניתן למצוא גם באישור התוכניות (אחרי הפקדה ושמיעת התנגדויות): בשלוש השנים האחרונות עומד הזמן הממוצע בוועדות המחוזיות על שנתיים.
הדו"ח מציין שבשנה האחרונה אושרו 8 תוכניות מתאר כוללניות (באר שבע, טורעאן, כפר יאסיף, שלומי, נשר, קרית אונו, קרית עקרון והוד השרון) ושלא פחות מ-5 רשויות זכו בסטטוס הנכסף של וועדה מקומית עצמאית. אולם, הדו"ח אינו נוקב במשך הזמן שארך לאשר את תוכניות המתאר הכוללניות, שהופך אותן לא פעם ללא אקטואליות. הדו"ח אינו מציין גם את מספר הוועדות שניטלה הסמכתן. בדיקת כלכליסט מעלה שבשנת 2018 היו 24 וועדות מוסמכות ועתה יש רק 15. במילים אחרות, גם אם יש ליותר ערים תוכניות מתאר כוללניות, הרי שאין זה אומר שיש להן גם וועדות תכנון ובנייה עצמאיות.
דו"ח פעילות מינהל התכנון לשנת 2022 מדבר על "קידום היעילות ומקצועיות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה". אולם, חוק ההסדרים 2024, עושה פעולה הפוכה, כשהוא מציע להקים, תחת מינהל התכנון, רשות רישוי ארצית. על פי הנוסח שאושר השבוע, יזמי תוכניות בנייה בהיקף של יותר מ-40 יח"ד יוכלו לפנות לרשות רישוי ארצית לצורך קידום תכניות. הפנייה רלוונטית גם במצב שבו הרשות המקומית לא מאשרת תוכנית בפרק זמן של שנתיים מקליטתן או ששר הפנים קובע כי הוועדה המקומית "אינה ממלאת את תפקידה במתן היתרי בנייה".
נושא קידום מורשה להיתר, המוצג כהישג של מינהל התכנון לשנת 2022, איבד לאחרונה את משמעותו. הכוונה היא לתיקון חוק התכנון והבנייה המאפשר לאדריכלים לחתום על בקשות להיתר לבנייה למגורים. במסגרת דיוני חוק ההסדרים 2024 נקבע כי האדריכל מורשה החתימה יהיה צריך להגיש "בקשה לקבלת הבהרות" לשר הפנים. הטענה של התאחדות האדריכלים, כמו גם הקבלנים, היא כי הליך הרישוי העצמי התרוקן מתוכן שכן האדריכל שוב יצטרך להביא את התוכנית לאישור העירייה.
הקמתה של הממשלה החדשה הביאה איתה לדיון מחודש את הנושא של הרכב המועצה הארצית לתכנון ובנייה. ברקע הדברים, התחייבות ראש הממשלה לשרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק, לשילוב נציגים ממשרדה במועצה הארצית ובוועדות המחוזיות צפון ודרום. דו"ח פעילות המועצה הארצית לשנת 2022 מגלה שגם אם יוסיפו חברים לוועדה זה לא ממש משנה. השתתפות החברים בישיבות הוועדה הייתה חלקית: נציגי רמ"י, משרדי הכלכלה, הבריאות והמשפטים הגיעו רק ל-60% מהישיבות. נציגי השלטון המקומי הגיעו אפילו לפחות.
בדברי הפתיחה שלו לשנתון 2022 נצמד רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון ויוצא רמ"י (רשות מינהל מקרקעי ישראל), למספרים: "שנת 2022 הייתה שנה שיא של כל הזמנים בתכנון; שיא בתכנון יחידות דיור, שיא בהתחדשות עירונית ושיא בהכרזת שמורות טבע וגנים". אולם, יש להבהיר כי אין כל קשר בין כמות יחידות הדיור המתוכננות לאיכות התכנון. קל למשוך את תשומת הלב באמצעות גיליונות אקסל, תחשיבים כמותיים ואלמנטים טכניים המונעים משיקולים של הרבה ומהר. השכונות החדשות שאת תכנונן מאשר מינהל התכנון מציעות תכנון גנרי, משוכפל, שחוזר על עצמו. אין שום בשורה בכרמי גת, אור ים או רמת הנשיא.