סגור

צניחה של 36% בהיקף המשכנתאות בינואר לעומת החודש המקביל

היקף המשכנתאות בינואר עמד על 6.36 מיליארד שקל בלבד - ירידה של 15% מדצמבר 2022; הריבית הממוצעת נותרה על 4.9%; תקופת המשכנתא התארכה ביותר משלוש שנים בתוך שנה

היקף המשכנתאות החדשות שנלקחו בינואר עמד על 6.36 מיליארד שקל בלבד - כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום. מדובר בירידה של כ-36% מינואר אשתקד ושל 35% מהממוצע החודשי ב-2022, המציגה את המשך התקררות שוק המשכנתאות בעקבות העלאת ריבית בנק ישראל, שמייקרת את ההחזר החודשי של משקי הבית.
במרץ האחרון, טרם העלאת הריבית הראשונה של בנק ישראל באפריל, היקף המשכנתאות עמד על 13.4 מיליארד - יותר מכפול מנתוני ינואר. אמנם ככלל ינואר נחשב לחודש חלש יחסית מבחינת ביצועים, ועדיין - מדובר בהיקפי משכנתאות נמוכים במיוחד, שלהוציא את תקופות החגים שבהן הביצועים תמיד נמוכים, לא נראו כאן מאז 2020 - חודשי השיא של הקורונה.


הריבית הממוצעת (במסלול ריבית לא צמודה וקבועה) עמדה על 4.9%, ונותרה זהה לשיעורה בנובמבר ובדצמבר האחרונים. משך המשכנתא במסלול זה, לעומת זאת, המשיך לעלות והגיע לשיא של 23.2 שנים, זאת בהשוואה ל-19.9 בינואר אשתקד. כלומר בתוך שנה משך המשכנתא במסלול זה התארך ביותר משלוש שנים.
בעוד שבוע, ב-20.2, בנק ישראל צפוי להעלות בפעם השמינית ברציפות את הריבית לשיעור של 4-4.25%, מה שצפוי להמשיך ולחזק את מגמת הירידה בהיקפי המשכנתאות החדשות שנלקחות ולהעניק דחיפה נוספת לתהליך ההתייקרות וההתקררות בשוק.