סגור
מחלף נחשונים
מחלף נחשונים (צילום: Oyoyoy, ויקימדיה)

המשבר בענף המשרדים: קרקעות לתעסוקה במרכז שווקו תמורת כ-15% מהמחיר הצפוי

רמ"י הצליחה לשווק שלושה מגרשים במתחם Elad Business Triangle, הסמוך למחלף נחשונים - אך רק לאחר שחתכה את מחיר המינימום ב-75%. הזוכות הן רמי שבירו ורייסדור, שישלמו 11-9.5 מיליון שקל, לעומת הערכת השמאי שעמדה על 70-64 מיליון שקל. ברייסדור מתעקשים כי מדובר במציאה: "המתחם הזה הרבה יותר מוצלח ממתחם האלף או ב.ס.ר סיטי"

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שיווקה היום (ד') שלושה מתחמים לתעסוקה במתחם העסקים Elad Business Triangle, הסמוך למחלף נחשונים. המתחמים זכו להצעות מעטות בלבד, אחרי הורדה משמעותית של מחירי המינימום, כשמחירי הזכייה הם כשביעית מהערכת השמאי.
בשטחים של 4.2 דונם ו-4.6 דונם זכתה קבוצת שבירו. הוא ישלם על המגרש הראשון 9.5 מיליון שקל ועוד 4 מיליון שקל הוצאות פיתוח (לפני מע"מ). על המגרש השני ישלם שבירו 10.5 מיליון שקל ועוד 4.5 מיליון שקל הוצאות פיתוח (לפני מע"מ). מחירי השומה לשני המגרשים היה 64 מיליון שקל ו-70 מיליון שקל. במגרש השלישי, בשטח של 4.4 דונם, זכתה חברת רייסדור. רייסדור תשלם 11 מיליון שקל ועוד 4.3 מיליון שקל (לפני מע"מ). מחיר השומה ירד מ-80 מיליון שקל ל-67 מיליון שקל.
זו לא הפעם הראשונה שרמ"י משווקת את ארבעת המתחמים במחלף נחשונים: המכרז הקודם, שתוצאותיו פורסמו ביוני 2023, נכשל לחלוטין - לא היו שום הצעות לאף אחד מהמתחמים. מה שרמ"י עשתה כדי שהמכרז הנוכחי יצליח היה הורדה משמעותית של מחירי המינימום. כך למשל, מחיר המינימום של המגרש שבו זכתה רייסדור ירד מ-36 מיליון שקל ל-9 מיליון שקל - הוזלה של 75%.
מתחם Elad Business Triangle הוא מתחם תעסוקה הכלוא בין הכבישים 444, 6 ו-471. שטחי התעסוקה בו ישתרעו על כ-1.2 מיליון מ"ר במגדלים של 20 קומות. הרחוב הראשי של המתחם יתחבר עם הרחוב הראשי של העיר אלעד, רבי יהודה הנשיא. ע"פ אתר מנהל התכנון, "אזור התעסוקה אמור להבטיח מענה כלכלי ליישוב אלעד". המכרז המדובר מעיד על כך שהבטחה זו מוטלת בספק.
ההצלחה החלקית של המכרז קשורה במידה רבה למשבר בענף המשרדים. מאז תקופת הקורונה מתקשים היזמים לאכלס את המשרדים שברשותם, והם נאלצים לחתוך את דמי השכירות. משבר זה הועצם בעקבות המשבר בהייטק, העלאות הריבית והמלחמה. לדברי בוריס דנילביץ', מנהל החטיבה לייעוץ כלכלי בקבוצת גיאוקרטוגרפיה, הטבעת השנייה של מטרופולין תל אביב, שכוללת את אלעד, מודיעין, שוהם, נתב"ג, בקעת אונו, ראש העין ופתח תקווה, סובלת מעודף של שטחי תעסוקה: "רק בפתח תקווה, שנמצאת במיקום יותר מרכזי ונהנית מנגישות של הרכבת הקלה, יבנו כ-600 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה. זה עובדה שאם אין פריסייל או השכרה, הבנקים לא ממהרים לממן עסקאות כאלה. מי שהולך למשרדים נמצא ברמת סיכון גבוהה".
יקי רייסנר, הבעלים של חברת רייסדור, שבע רצון מזכייתו במגרש במחלף נחשונים: "המיקום הוא לדעתי הטוב בישראל. באמצע המדינה, במקום הכי נח להגעה. בשונה מאזור התעסוקה בשוהם, יש פה יציאה ישירה לכביש 6, וכשתושלם המסילה המזרחית ב-2027 תהיה גם תחנת רכבת. בעיניי, המתחם הזה הרבה יותר מוצלח ממתחם האלף, ב.ס.ר סיטי בבני ברק או אזור התעשיה של חולון".
הוא מודע היטב לכך שאין כרגע ביקוש לשטחי תעסוקה, אך זה לא מרתיע אותו: "יש לי ראייה לטווח ארוך. כיזם, אני יודע לזהות מיקומים, גם בתקופת שפל. זה ההבדל בין יזם לקבלן. אין לי בגרות, אני לא רואה חשבון, אבל יש לי אינסטינקט יזמי. כך נהגתי גם בשיווקי הקרקע של השכונות בכרמי גת ומצליח ברמלה. הייתי מגיש יחיד. אני מעריך שברגע שיהיה פה בניין אוכל למכור שטחי משרד ב-9,000 שקל למ"ר ולהשכיר ב-50 שקל למ"ר. מי יוכל להתמודד איתי?".