סגור
בית עורק ו בית עוז ב מתחם הבורסה ב רמת גן
בית עורק ובית עוז במתחם הבורסה (צילום: Google Street View)

נדחתה בקשת הראל לתוספת 26 קומות מעל "בית עורק", במתחם הבורסה בר"ג

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת גן דחתה את יוזמת חברת הביטוח הראל לתוספת קומות לבניין. לטענת אגף התכנון בעירייה, "התוכנית המוצעת כוללת מבנה אחד מבין זוג מבנים תאומים, בית העורק ובית עוז, אשר תוכננו ונבנו כצמד". עם זאת, התוכנית הוגשה במקביל לוועדה המחוזית ת"א, כך שההכרעה עדיין לא סופית

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת גן החליטה אתמול (יום א') לדחות את יוזמת חברת הביטוח הראל, יחד עם אורום החזקות די קיי איי, וקרן החיסכון לצבא הקבע וחברת לעתיד-חברה לניהול קרנות פנסיה, לתוספת של כ- 21 קומות לתעסוקה וכ- 4 קומות למלונאות, כולל קומה טכנית לבית עורק, במתחם הבורסה.
בית עורק בפינת הרחובות משעול צבי ינאי ודרך אבא הלל, הוא מבנה בגובה כ- 15 קומות, הכולל קומת מסחר, 3 קומות לשטחי ציבור, 11 קומות לתעסוקה וקומה נוספת לצרכים תפעוליים. הבניין המקורי, כמו גם התוספת החדשה, תוכננו ע"י משרד האדריכלים יסקי-מור-סיון. יש לציין כי התוכנית הוגשה לאישור של עיריית רמת גן, ובמקביל, לוועדה המחוזית ת"א. כלומר, ההכרעה בנושא התוכנית עדיין לא סופית.
ע"פ התוכנית המקודמת, יגיע גובה המבנה החדש לכ-45 קומות. התוכנית מבקשת להוסיף בסה"כ 66,000 מ"ר. מתוכם, 55,847 מ"ר של שטחי תעסוקה, 4,305 מ"ר, שטחי מלונאות, 5,498 מ"ר שטחי ציבור, ו-500 מ"ר שטחי מסחר.
אגף התכנון בעיריית רמת גן התנגד לפרוייקט משום שהוא כולל מבנה אחד מבין זוג מבנים תאומים, בית העורק ובית עוז, אשר תוכננו ונבנו כצמד: "אנו סבורים כי אין מקום לתכנון של מבנה אחד מבין השניים וכי על התוכנית לכלול את שני המבנים ולשמר אותם כצמד גם בהתחדשות". עוד טוענים בעירייה כי "מתווה התכנון המוצע כולל זכויות בנייה ברח"ק (מנגנון חישוב זכויות לפי רצפה חלקי קרקע) מירבי לפי תוכנית מתאר הבורסה, אולם סותר את הוראות תוכנית מתאר הבורסה בכך שאינו מציע הריסה ובנייה מחדש.
חוות הדעת של אגף התכנון מבהירה כי התוכנית שהראל מקדמת אינה מיטיבה בכל מה שקשור לשטחי ציבור: "תכנון זה סותר את המגמה של הגדלת מרחבים ציבוריים לנוכח העצמת הבינוי. הרחבת תכסית המבנה הקיים נרחבת מאוד, גם לנוכח צרכים קונסטרוקטיביים, ומקטינה באופן משמעותי את השטחים הפנויים מהתוכנית המאושרת".
חברת Aurum, אורום החזקות די קי איי, היא בבעלות המיליארדר מוריס קאהן, מייסד אמדוקס. ב-2020 רכשה חברת הראל 40% מהזכויות בבניין תמורת 100 מיליון שקל.
נקודת המוצא של תוכנית המתאר לאזור הבורסה (רג/1800), שאושרה ב-2022, היא שהמקום "מאופיין כאזור בתפקוד נמוך מהאופטימלי ברמה העירונית והמטרופולינית". חזון התוכנית היה ליצר במקום את "רובע העסקים היוקרתי והמתקדם בישראל". התוכנית קובעת 4 מתחמי תכנון: מתחמי בנייה גבוהה מאוד (60 קומות), מתחמי בנייה גבוהה (15-35 קומות), מתחמי בנייה מרקמית (8-15 קומות) ומתחם לפינוי בינוי. לכל אחד מהמתחמים תמהיל שימושים שונה.
כיום בנויים באזור כ-1.1 מיליון מ"ר. התוכנית, המסתמכת על בדיקה תחבורתית, מציעה בנייה בהיקף כולל של כ-3.7 מיליון מ"ר. כלומר, תוספת של 2.6 מיליון מ"ר. התוכנית מציעה בנייה למגורים בהיקף של 120 אלף מ"ר (כ-1,000 דירות), ובנוסף, 50 אלף מ"ר למעונות סטודנטים ו-60 אלף מ"ר לדיור מוגן.