סגור
ראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר 18.2.24
ראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר (צילום: הרצל יוסף)

ראש עיריית נתיבות: "תוספת אזורי תעשייה ומסחר בעוטף עזה תפגע בנו"

לדברי יחיאל זוהר, "פיתוח אזורי תעשייה ותעסוקה תחת כל עץ רענן יהווה תחרות עצומה ובלתי אפשרית לנתיבות ויהיה אבן ריחיים כלכלית על צווארה של העיר" 

"פיתוח אזורי תעשייה ותעסוקה, ובהמשך גם מסחר, תחת כל עץ רענן בעוטף עזה יהווה תחרות עצומה ובלתי אפשרית לערים - ובראשן נתיבות שבשנים האחרונות בונה ומאכלסת עשרות אלפי יחידות דיור", כך טוען ראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר בעקבות החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה להמליץ לממשלה לאשר את תיקון 7 לתמ"א 35. במכתב ששלח זוהר למזכיר הממשלה יוסי פוקס הוא מכנה את המהלך "אבן ריחיים כלכלית על צווארה של העיר".
תמ"א 35, שאושרה ב-2005, קובעת כי למטרת שימור השטחים הפתוחים יש לבנות אזורי תעסוקה רק בצמידות לישובים הקיימים. השינוי המקודם כעת, שינוי מס' 7, מבקש הגמשה של עקרונות התוכנית. משמעות המהלך היא פגיעה פוטנציאלית בנוף אך בעיקר שיבוש נוסף של עקרונות התכנון המקובלים באמתלה של שיקום היישובים שניפגעו.
בדברי ההסבר לקראת הדיון הראשון במועצה הארצית בתיקון 7, שהתקיים בחודש מאי 2024, נכתב: "מרבית מפעלי התעשייה המוקמים באזורי הפריפריה משתייכים לתעשייה המסורתית הצורכת שטח גדול שלא תמיד ניתן לאשרו בצמידות דופן ליישובים עקב מגבלות ביטחוניות. בנוסף, חלק מהיישובים בחבל התקומה מרוחקים מצירים ראשיים ובידודם הפיזי, לרבות המצב הצבאי, לא מאפשר להקים שימושים ומקורות תעסוקה רווחיים צמודי דופן. בישובים הללו, גם אם קיימים שטחים פוטנציאלים בתוכניות, הם אינם ריאליים מבחינת המימוש".
במצגת שהוצגה בישיבת המועצה הארצית ב-5 באוגוסט מוסבר כי "מיקום היישובים באזורים בעלי מגבלות ביטחוניות, רגישים סביבתית ומרוחקים מצירי תנועה ראשיים יוצרים קושי מהותי במיקום ששטחי פיתוח עבור תעסוקה ותיירות צמודי דופן לשטחי הפיתוח הקיימים". מטרת המהלך על פי המצגת היא "שימת דגש לא רק על שיקום הישובים אלא גם על פיתוח, משיכת אוכלוסייה ושגשוג כלכלי שלהם".
במינהל התכנון מודעים לביקורת על תיקון 7, ולכן מודגש כי המהלך ייעשה "תוך שמירה על רצף שטחים פתוחים וחקלאיים ועל האופי הכפרי החקלאי במקרים בהם לא נמצאה חלופה צמודת דופן. כל זאת לתקופה של חמש שנים מיום אישור השינוי".
לדברי ראש עיריית נתיבות, "ההליך הפגום הזה נעשה כשבמקביל מקודמת התוכנית האסטרטגית לאזור הנגב המערבי בתהליך שונה לחלוטין הכולל שולחנות עגולים ושיתוף ציבור, וכשעוד לא ברור מה תהיינה ההמלצות של ועדת העורכים של התוכנית הזו. המדרון החלקלק הזה, סופו בפגיעה בעיר נתיבות ובמאמצים הכבירים שנעשים על מנת לשפר את מעמדה הסוציו-אקונומי ואת השירות שהיא מספקת לתושביה ותושבי הסביבה, והכל על מנת לתת מענה לצורך, שלא ברור שהוא בכלל קיים, ובוודאי שאינו תולדה של האירועים המחרידים ב-7 לאוקטובר".