סגור
חוף הסלע בת ים
חוף הסלע בבת ים (צילום: החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון)

בעקבות הדרישות: המגדל שבמיקום הרגיש יקטן ל-24 קומות ויוסב למלונאות

הולחו"ף תדון מחר בתוכנית "בור הסיד" להקמת מתחם על קו החוף בין בת ים ויפו, במקום בו יש בנייה נמוכה מצד אחד ורצועה מתחדשת מאידך; התוכנית המקורית שאושרה בוועדה המקומית לפני שלוש שנים אפשרה להקים מגדל על פני 1.5 דונם ובו 46 קומות ו-145 יח"ד, אך הוועדה המחוזית המליצה על צמצומו באופן משמעותי ויהיו בו 20 יח"ד בלבד

הולחו"ף (ועדת משנה של המועצה הארצית לענייני תכנון באזורים הקרובים לחוף) תדון בישיבתה שתתקיים מחר (ד') בתוכנית המכונה בי/555-בור הסיד (502-0921064). מדובר בפרויקט חשוב, שיתנשא לגובה של 24 קומות - על קו החוף בגבול הערים בת ים ויפו. מדובר בנקודת ציון משמעותית בקו החוף, המסמנת את המעבר בין הבנייה הנמוכה של שכונת עג'מי הוותיקה בדרום יפו ורצועת החוף המתחדשת של בת ים.
יזם הפרויקט, הוא עמוס מימון, והמתכננים הם דודי גלור (תב"ע) ומשה צור (אדריכל הבניין).
האבולוציה של התוכנית ארוכה ומעניינת. בין השנים 2011-2019 קודמה תוכנית מפורטת למתחם "בור הסיד", אשר הציעה "הצרחת שטחים" בין שטח המתחם לשני מתחמים אחרים כך שהוא יוגדר לשימוש ציבורי בלבד. התוכנית אושרה ע"י הוועדה המקומית אך נדחתה ע"י הוועדה המחוזית.
ב-2021 הפרויקט עלה שוב בפני הוועדה המקומית של בת ים, שהחליטה להמליץ להפקיד את התוכנית. לפי הגרסה שהוגשה אז לעיון הוועדה המחוזית, כ-10 דונם משטח התוכנית סומנו ביעוד שצ"פ (שטח ציבורי פתוח), שכלל גם חניה תת קרקעית פרטית בהיקף של כ-6,000 מ"ר. שלושה דונם הוקצו לדרכים, וכ-1.5 דונם למגדל בן 46 קומות ובו 145 יח"ד, 180 חדרי מלון וקומת קרקע מסחרית.
בעקבות הערות הוועדה המחוזית הצטמצם גובה המגדל ל-24 קומות, ושבלב יותר מאוחר השתנה הייעוד רק למלונאות. טענת הוועדה היתה אז שלמרות שיש במקום תוכנית מתארית מאושרת המאפשרת בנייה למגורים, הרי שהיא אינה נכונה למקום זה. הוועדה כתבה כי היא "סבורה שמדובר על שטח נצפה ביותר, אשר מרביתו בתחום ה-100 מטר, קרי ממש בצמוד לים. שטח ערכי אשר ככל שבוחרים לאפשר בנייה בשטח זה, יש לוודא כי הוא פתוח לציבור הרחב להנאתו ותועלתו. איכויות ציבוריות כגון אלו בלב המטרופולין בלב המדינה הינן מצומצמות ואין לקבוע כי שטח זה יהיה מיועד למתי מעט אלא פתוח להנאת הציבור".
הגרסה שבה תדון הולחו"ף מחר, ועליה המליצה הוועדה המחוזית ת"א, כוללת מגדל בגובה 24 קומות בגובה של 95 מטרים מעל הכניסה, ובו 200 חדרי מלון, מעל שתי קומות בתת הקרקע לחניה. התוכנית מתירה המרת שתי קומות בלבד למגורים, אך מגבילה את היזמים ב-20 יח"ד בלבד. בקומת הקרקע תותר בניית 400 מ"ר של מסחר. השטח שעליו יבנה המגדל הוא רק כ-1.4 דונם, והוא לא מגיע לקו ה-100 מטרים מקו המים.