סגור
דירות למכירה בתים למכירה לונדון משכנתא משכנתאות משבר עולמי
בתים למכירה בלונדון (צילום: בלומברג)

שוק הדיור הבריטי ממשיך להתאושש: מכירות הבתים בקצב המהיר ביותר מאז 2021

הריביות הנוחות יחסית הביאו לזינוק של 25% במכירות בתים בשלושת השבועות הראשונים של ספטמבר לעומת התקופה המקבילה אשתקד: "הקונים שהמתינו על הגדר חוזרים לשוק לאחר שנתיים"

שוק הדיור הבריטי ממשיך להתאושש הודות לריביות הנוחות יחסית שניתנות למשכנתאות. לפי פורטל הנדל"ן זופלה, מספר החוזים למכירת בתים עלה ב-25% בשלושת השבועות עד 22 בספטמבר לעומת שנה קודם לכן - זהו שיעור העלייה המהיר ביותר מאז אביב 2021. "קונים שדחו קבלת החלטות על מעבר דירה בשנתיים האחרונות חוזרים כעת לשוק", נכתב בדו"ח של זופלה. במקביל, חלה עלייה של 26% בבירורים על רכישות בתים.
הנתונים הללו מתפרסמים על רקע עלייה במחירי הבתים, שבספטמבר טיפסו בשיעור הגבוה ביותר זה קרוב לשנתיים, כך לפי נתוני חברת הנדל"ן ניישנווייד (Nationwide). המחירים עלו בשיעור שנתי של 3.2% משיעור של 2.4% שנרשם באוגוסט, אז החלו בבנקים להוריד את עלויות ההלוואה בתגובה להחלטת הבנק המרכזי להוריד את הריבית, לראשונה מזה למעלה מארבע שנים.
שיעורי הריבית למשכנתא נפלו לממוצע של 4.57% עבור ריבית קבועה לחמש שנים, ירידה מ-5.53% בשנה שעברה, כך לפי הנתונים האחרונים שפרסם פורטל הנדל"ן רייטמוב. "שיעורי המשכנתאות הנמוכים יותר נותנים דחיפה לבעלי הבתים, שרבים מהם חיכו ללא מעשה בשנתיים האחרונות", אמר מנכ"ל זופלה ריצ'רד דונל.
כעת העיניים נשואות לפגישת קובעי המדיניות בבנק המרכזי המתוכננת ל-7 בנובמבר. הנגיד אנדרו ביילי אמר בריאיון שהתפרסם היום (ה') בגרדיאן כי עשויות להיות פעולות "מעט אגרסיביות" יותר בנוגע להורדות הריבית, זאת אם נתוני האינפלציה ימשיכו להיות חיוביים.
לדברי דונל, השוק הבריטי הוא כעת "שוק של קונים וההיצע הגדול יותר של בתים למכירה ישמור על אינפלציית מחירי הבתים תחת שליטה ב-2025".
מלבד בריטניה גם בגוש היורו דיווחו על חזרה לעלייה במחירי הבתים עבור שלושת החודשים עד יוני, לראשונה זה למעלה משנה. לפי הדו"ח שפרסמה יורוסטאט, מחירי הבתים בגוש עלו ברבעון השני בשיעור שנתי של 1.3%, זאת לאחר ארבעה רבעונים רצופים של ירידות.