סגור
חרדים בעיר ערד
ערד. הפוליטיקה של מועצת העיר מעודדת את השאיפות של גור (צילום: עמית שעל)

בלעדי
גור נערכת למכרז למאות דירות בערד, ואז להכפלתו

ועדת חסידי גור בערד מארגנת קבוצת רכישה שתתמודד על מכרז לבניית 360 דירות, אלא שלמתעניינים היא בישרה כי לאחר הזכייה שאיפתה להגדיל את הזכויות ל־800. הקואליציה של ראש העיר, שמבוססת על אגודת ישראל, עשויה להגשים לה את החלום

חסידי גור חוזרים לערד, ובגדול. ועדת חסידי גור בערד מארגנת קבוצת רכישה שתתמודד על מכרז לבנייה בשכונת רכסים, רובע 12. התוכנית אושרה בתקופת ראש העיר ניסן בן חמו, והיא מאפשרת לבנות 1,350 יחידות דיור, רובן צמודות קרקע. בשדרות הראשיות של השכונה יש מגרשים שמיועדים לבנייה רוויה חלקית, של בניינים עד ארבע קומות, ונראה כי חסידי גור מכוונים אליהם. המכרז למגרשים האלה צפוי להיסגר בסוף החודש (אוגוסט), ולפי חוברת המכרז אפשר לבנות בהם 360 דירות, אולם ועדת חסידי גור בערד אמרה למתעניינים כי השאיפה היא להגדיל את זכויות הבנייה ולגייס לקבוצה 800 משפחות. על פי אלפון גור, כיום מתגוררות בערד יותר מ־1,700 משפחות מהחסידות.
להערכת ועדת גור, תוכנית מעודכנת שתכלול תוספת זכויות בנייה תאושר בתוך תשעה חודשים ממועד הזכייה במכרז, כ־12 חודשים אחר כך יתקבל היתר בנייה, והבנייה תושלם בתוך 24 חודשים לאחר קבלת ההיתר. עוד הם מעריכים כי המחיר של דירות שלושה וארבעה חדרים יעמוד על 700 אלף שקל ו־850 אלף שקל בהתאמה. המצטרפים לקבוצה נדרשים להפקיד במועד החתימה המחאה של 18 אלף שקל, ולהיערך להפקדת 145 אלף שקל בתוך חודשיים ממועד הזכייה במכרז.
התשתית הפוליטית שעשויה לאפשר להם להגשים את התוכניות התגבשה לאחר שמועמד הליכוד יאיר מעיין ניצח בבחירות המקומיות ומונה לראש העיר: הוא הקים קואליציה של תשעה חברי מועצה, חמישה מהם חסידי גור ממפלגת אגודת ישראל, ובמסגרת ההסכמים הקואליציוניים העניק להם תפקידי מפתח עם השפעה על תכנון הבנייה. סגן ראש העיר וממלא מקומו הוא חיים ציטרנבוים, שגם מחזיק בתיק ההנדסה, וגם ממלא מקום יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וועדת המשנה לבניין ערים, ולקינוח הוא חבר בוועדת ההנהלה; יצחק גורדון הוא יו"ר ועדת המכרזים, ועדת הכספים וועדת הנחות בארנונה וחבר בוועדת החינוך החרדי; משה רייכמן הוא יו"ר ועדת החינוך החרדי; יצחק וייס הוא נציג הציבור בוועדה, והוא גם חבר בוועדת חסידי גור שמקדמת את קבוצת הרכישה; ומאיר שלמה גרינברג גם הוא נציג ציבור בוועדת החינוך החרדי.
מעיין הוביל לפרסום מכרזים לבניית כ־2,000 דירות בעיר, ובהם שני מכרזים בשכונת רכסים. האחד לבנייה רוויה, והאחר לבניית 612 צמודי קרקע. בנוסף הוא הוציא מהמגירה תוכנית להקמת שכונה חרדית שבן חמו, קודמו בתפקיד, גנז. משום שלא בטוח כי יזמים ייגשו לכל כך הרבה מכרזים, הצעדים האלה עשויים להפוך את המגמה שבן חמו התניע, ולהוביל להגירה שלילית ולירידת מחירי הדירות בערד.
לוועדת חסידי גור בערד קשר קרוב גם עם שר השיכון יצחק גולדקנופף, בעצמו איש גור. שלושת אנשי הוועדה מקורבים לראשי החסידות ולאדמור מגור, ולכולם היכרות מעמיקה עם ענף הבנייה והתכנון. אברהם ברגר הוא יזם נדל"ן, בעלים של קבוצת ברגר; יצחק מאיר וייס היה חבר מועצה בערד מטעם גור והיום הוא נציג ציבור בוועדת החינוך החרדי של עיריית ערד; ומאיר שלמה גרינברג היה מנכ"ל משרד השיכון בשלהי שנות ה־90, כשמאיר פרוש החזיק בתיק השיכון כסגן שר במשרד. על פי יומן הפגישות של גולדקנופף, שנחשף בכלכליסט, במחצית הראשונה של 2023 הוא נפגש עם חברי הוועדה (כולם או חלקם) ארבע פעמים.
ביוני 2023 גולדקנופף מינה למנהל מחוז דרום במשרד השיכון את זלמן ינקלביץ, חסיד גור ללא כל ניסיון בתחום הדיור, אשר שימש עד אז כמנהל אגף החינוך החרדי בעיריית אשדוד.
מיאיר מעיין נמסר בתגובה: "אין לי מושג על התוכנית הזאת לכאורה ועל הכוונה להגדיל את התוכנית ל־800 יחידות דיור. הליך תיקון תב"ע ייארך כמה שנים ולא מובטח לאף אחד הזכויות שאותן יקבל, זה לא בסמכות הוועדה המקומית אלא הוועדה המחוזית. גידול פי שלושה במתחם מגורים ודאי שאינו סביר ודורש הקצאת מגרשים למוסדות ציבור ושטחי ציבור, ובמידה שמדובר בחרדים נדרשים הרבה יותר מוסדות חינוך כך ששטח התב"ע לא יספיק. לכמות הדירות נדרשים גם שטחים לחניה כך שלא יתאפשר לאשר שינוי כזה בתב"ע. נשמע כמו דמיון פרוע.
"אני יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה בערד, ואין לגור רוב בוועדה. הוועדה בוחנת כל תוכנית שמוגשת אליה משיקולים תכנוניים בלבד. מי שמתכוון לרכוש דירות בפרויקט כזה שם את כספו על קרן הצבי. אין להם גם יכולת להביא לפה כמות כזאת של משפחות. קצב הגידול השנתי שלהם בשנים האחרונות הוא כ־100-120 משפחות בשנה, כך שהמספר 800 אינו ריאלי בכלל. חברות ייזום רבות מגיעות לערד ופורסמו השבוע מכרזים לכ־2,000 יחידות דיור. יש בעיר יתרות של 7,000 יחידות דיור לשיווק, אותן נשווק בשנים הבאות".