פורום ה-15 עוקץ את תוכניות הדיור הממשלתיות בברכה לפסח: "שנזכה לאיכות ולא רק לכמות"
פורום ה-15 עוקץ את תוכניות הדיור הממשלתיות בברכה לפסח: "שנזכה לאיכות ולא רק לכמות"
הברכה נשלחה לבכירים במגזר הציבורי, ובה עקץ פורום הערים העצמאיות את איכות התכנון העירוני ואת שיטת הגרלת הדירות בהנחה. מנכ"ל הפורום: "הביקורת מופנית לממשלה, אך זו גם ביקורת עצמית לשלטון המקומי"
פורום 15 הערים העצמאיות שלח לבכירים במגזר הציבורי ברכה לחג הפסח, ובה עקץ את איכות התכנון העירוני ואת שיטת הגרלת הדירות בהנחה.
הנמנעים לאיגרת הברכה הם בכירים במשרדי הממשלה, ח"כים ועובדיהם ובכירים בשלטון המקומי. בברכה, שעליה חתומים רון חולדאי, ראש העיר תל אביב ויו"ר פורום ה-15, וכן איתן אטיה, מנכ"ל הפורום, נכתב: "שנזכה לאיכות ולא רק לכמות, שנזכה לצמיחת הארץ כולה, ולא רק במרכזה".
בפרפרזה על פסוקים מהתורה נכתב באיגרת: "ויבן ערי הגרלות לעם ישראל, את סביוני המושבה, ואת כרמי 17 דקות בלבד מתל אביב".
אטיה אמר ל"כלכליסט" כי הביקורת מופנית לממשלה, אך זו גם ביקורת עצמית שמופנית לשלטון המקומי. לדבריו, הביקורת היא על "השכפול הנוראי של שכונות שינה - חד-גוניות, מוטות רכב פרטי, ללא עירוב שימושים של תעסוקה ומסחר רחוב, עם מגדלי דירות גנריים ומשעממים המוקפים חניונים גדולים, מדרכות שאף אחד לא עושה בהן שימוש ומסלולי אספלט. זו רעה חולה, זה אנטי-איכות חיים עירונית, והדבר הזה הוא לבושתה של המערכת כולה".
לדבריו, הבעיה היא ש"המערכת הלאומית, מוטת כמות יחידות דיור ולא איכות תכנונית, דוחפת לכמה שיותר דברים כאלה, במינימום תכנון. היא דוחפת את זה חזק ממשרד האוצר, דרך הבינוי והשיכון, דרך רמ"י אל גופי התכנון ואל היזמים והמבצעים".
לדבריו, גם משרד התחבורה לא עושה מספיק, ולכן "השכונות האלה ממשיכות להתבסס על הרכב הפרטי".
הבעיה לדבריו היא גם בשוק הפרטי, משום שליזמים המבצעים ולאדריכלים המתכננים נוח עם זה: "נוח להם עם המוכר, נוח להם לשכפל תוכנית ממקום למקום ללא מאמץ וללא חשיבה והעמקה, ונוח להם להמשיך לבנות בכל הארץ עם אותה 'תבנית קומה' מתכתית גדולה שאיתה הם בונים קומה אחר קומה, בניין אחר בניין".
באשר לאחריות השלטון המקומי על המצב הזה אומר אטיה: "גם לנו יש אשם מסוים, אנחנו מאשרים תוכניות כאלה בוועדות המקומיות, על פי רוב ללא ברירה ותחת לחץ כבד מהממשלה, אבל לעתים מאשרים כשלא ממש חייבים. גם אנחנו צריכים להתעקש יותר, ולדרוש תכנון מושכל יותר, עם עירוב שימושים, על מסחר רחוב, ועם התבססות על תחבורה ציבורית ולא על הרכב הפרטי".