סגור
התחדשות עירונית נס ציונה הדמיה
התחדשות עירונית בנס ציונה. הדמיה (קיקה ברא"ז אדריכלים ומתכננים ערים בע"מ)

"היתכנות אפסית": נס ציונה נגד בניית 2,200 דירות בצפון העיר במסגרת "דירה להשכיר"

עיריית נס ציונה מתנגדת לבנייה במתחם חרודי בצפון העיר. מהנדס העיר למתכננת הותמ"ל: "נשאלת השאלה מדוע יש להזדרז ולקדם תוכנית ללא הבטחת מימושה, וזאת כשמדובר בקרקע ערכית מהגבוהות הקיימות. יש בקידומה של התוכנית, עשייה ספקולטיבית בקרקע"

הותמ"ל (הוועדה למתחמים מועדפים לדיור) אמורה לדון ביום שלישי הקרוב (6.8.24) בתוכנית לבניית שכונה חדשה ב"מתחם חרודי" בצפון מערב נס ציונה. התוכנית, שהיא יוזמה של החברה הממשלתית "דירה להשכיר", מציעה בניית 2,200 יח"ד, מתוכן כ- 600 להשכרה ארוכת טווח. על אף ההצהרה של המתכננים ל"שילוב בין פיתוח עירוני מתקדם עם שימור וטיפוח השטחים הפתוחים והטבעיים", היא מעוררת התנגדות רבה אצל תושבים וגם בעיריית נס ציונה. במכתב ששלח מהנדס העיר בועז גמליאל לאדר' סיגי בארי, מתכננת הותמ"ל, הוא טוען כי "ההיתכנות למימוש התוכנית היא אפסית עד כדי לא קיימת כלל".
עורכי תוכנית מתחם חרודי מודעים להתנגדויות לתוכנית ובשל כך שמים דגש על ערכיה הסביבתיים, "התוכנית מתבססת על הכביש הקיים, ונמצאת בקרבה של 750 מ' מתחנת המטרו העתידית". עוד נאמר, כי מובטח "פיתוח מאוזן ובר-קיימא לטובת תושבי האזור", ואפילו ניהול מי נגר.
הנספח לבחינת צרכי הציבור, שהוכן כחלק ממסמכי התוכנית ע"י קבוצת גיאוקרטוגרפיה, מלמד כי בנס ציונה יש כ-51,000 תושבים, שממוקמים באשכול 9 מתוך 10 בדרוג הסוציו-אקונומי של הלמ"ס, ושכמות האקדמאים בעיר היא כמעט כפולה מהממוצע הארצי (28%). ע"פ האנליזה של גיאוקרטוגרפיה, השכונות המקיפות את אתר התוכנית מזדקנות, יש בהן פחות ילדים ולכן, אין מחסור במוסדות חינוך. בלי קשר, בגיאוקרטוגרפיה ממליצים על הקמת שטח של 5,000 מ"ר מסחר ותעסוקה בתחום התוכנית.
הפנייה של עיריית נס ציונה לותמ"ל נערכה כבר בחודש פברואר 2023, אז עלה לדיון אישור מחתם חרודי כ"מתחם מועדף לדיור". כלומר, אז התקבלה ההחלטה שהותמ"ל תקדם אותו במסגרת הוועדה. מתוך המכתב, עליו חתום מהנדס העיר: "מדובר באזור שסביבתו המיידית הוגדרה בתמ"א 35 בייעוד שמורות וגנים". עוד נרשם: "עיריית נס ציונה מבקשת להשאיר את השטח פנוי מבינוי על מנת לעודד ולאפשר את תנועת בעלי החיים ומיני הצמחים הנדירים והייחודיים באזור".
מהנדס העיר מוסיף: "גודל המתחם הינו כ-260 דונם, שמתוכם כ-100 דונם, המהווים 38% הם קרקעות רמ"י, והיתר, מחולקים בין 596 בעלים פרטיים. המשמעות היא שכל אדם פרטי הוא בעלים של כ-268 מ"ר בממוצע. כלומר, ההיתכנות של התוכנית היא אפסית עד לא קיימת כלל. לחברת דירה להשכיר, יזמית התוכנית, אין מנדט מבעלי הקרקע המרובים להוציאה לפועל". מהנדס העיר תוהה: "נשאלת השאלה מדוע יש להזדרז ולקדם תוכנית ללא הבטחת מימושה, וזאת בפרט כשמדובר בקרקע ערכית מהגבוהות הקיימות. יש בקידומה של התוכנית, עשייה ספקולטיבית בקרקע".
חבר מועצת העיר נס ציונה, נאור ירושלמי, הבהיר לכלכליסט כי אין לתוכנית של מתחם חרודי גיבוי מבחינת תשתיות תחבורה: "זו תוכנית שתהיה רעה לעיר. גם כי זו שכונת בלון, שעלויות השרותים שלה יהיו עצומות, וגם, כי אין ולא יהיה לה פתרון תחבורתי. בותמ"ל משקרים כשאומרים שתחנת המטרו, שמימושו בקטע זה מוערך לשנת 2045, תהיה קרובה. המשמעות של מימוש התוכנית היא פקקים בכל הכניסה הצפונית של נס ציונה".
ירושלמי, לשעבר סגן ראש העיר נס ציונה, מדגיש כי מימוש התוכנית יביא את העיר לידי בעיה כלכלית: "הפגיעה בטבע היא נקודה חשובה, אך לא העיקרית. מדובר ב-2,200 יח"ד שלא עומדות בפני עצמן. בותמ"ל מקודמות עכשיו תוכניות לעוד 7,000 יח"ד. זה אומר תוספת של 9,000 יח"ד לעיר שיש בה 15,000 יח"ד קיימות, בלי פתרונות תעסוקה. מדובר בקריסה תקציבית של העירייה".
תגובת דירה להשכיר: "החברה מקדמת תכנון מפורט, בהתאם לקביעת תוכניות קודמות שקבעו את השטח המיועד לפיתוח. תוכנית זו, כמו כל התוכניות המקודמות על ידי החברה בעיר, שמות דגש על דיור מכיל ובפרט דיור להשכרה ארוכת טווח, זאת לראשונה בנס ציונה, ובתמהיל רחב הנותן מענה לאוכלוסייה מגוונת".