סגור
קושנר, והמתחם הצבאי בו ישקיע באי סזאן באלבניה
קושנר, והמתחם הצבאי בו ישקיע באי סזאן באלבניה (צילומים: U.S. Embassy Jerusalem - David Azagury ,Atdhe Mulla/Bloomberg)

בהשקעה של יותר ממיליארד דולר: ג'ארד קושנר יהפוך זירות קרב באירופה לאתרי נופש

ההשקעה תבוצע באמצעות קרן אפיניטי פרטנרס של חתנו של טראמפ, וזו תהיה ההשקעה הגדולה ביותר שלה עד כה. לפי התכנון, קושנר יהפוך אי צבאי נטוש באלבניה למלון יוקרתי המיועד לעשירי העולם, ובסרביה הוא ימיר את המטה המופצץ של משרד הביטחון למלון ומגדל משרדים

ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, מתכנן להפוך אתרי קרבות לשעבר באלבניה ובסרביה לאתרי נופש יוקרתיים. בבלומברג דיווחו כי קושנר מתכוון להוציא יותר ממיליארד דולר לבניית מלונות יוקרה ובתים באזורים הללו, וזאת במטרה למשוך את עשירי העולם. זו תהיה ההשקעה הגדולה ביותר עד כה מצד קרן הפרייבט אקוויטי שלו, אפיניטי פרטנרס (Affinity Partners).
אחד הפרויקטים יהיה באי סזאן באלבניה, ששימש כבסיס צבאי בימי המלחמה הקרה ונותר נטוש בעשורים האחרונים. פרויקט נוסף מתוכנן בבלגרד בירת סרביה, שם יומרו למלונות שני מגדלים ששימשו כמטה משרד הביטחון היוגוסלבי והופצצו על ידי נאט"ו ב-1999.
הפרויקטים כבר סופגים ביקורת בקרב הקהילות המקומיות, בשל החשש לפגיעה סביבתית ובמורשת התרבותית. כך, בסזאן טוענים פעילים סביבתיים כי הבנייה והתנועה המחודשת יפגעו בים שמסביבו, ואילו בסרביה מתלוננים על פגיעה באתרים היסטוריים לשימור.
לעומת זאת, הממשלות באלבניה ובסרביה מעודדות את ההשקעות בטענה כי הן טומנות בחובן הטבות כלכליות בדמות משרות ושיפור סקטור התיירות. "לכל משקיע רציני, בעיקר מבנות ברית אסטרטגיות של אלבניה כמו ארה"ב, יש דלת פתוחה לתרום לצמיחה של התיירות ולסטנדרטים הגבוהים בסקטור החיוני הזה לכלכלה שלנו", מסרה דוברת משרד התיירות האלבני. קושנר עצמו אף הבטיח לכבד את כל התקנות הסביבתיות ולשמר את קו החוף. אך המתנגדים טוענים כי הממשלות רוצות רק לחזק את הקשרים עם טראמפ במקרה שינצח בבחירות לנשיאות בנובמבר.
לפי הדיווח, קושנר הגה את הפרויקט באלבניה לאחר שביקר במדינה מספר פעמים, כשהאחרונה שבהן הייתה ביוני, אז קיבלו קושנר ואשתו איוונקה טראמפ סיור במסוק ברחבי המדינה, ולנו ביאכטה. "הוקסמתי מהמקום", הסביר קושנר. "אני מתרגש מאד מהפוטנציאל פה". הקרן שלו זוכה להשקעות מצד משקיעים במזה"ת, כולל 2 מיליארד דולר מקרן ההשקעות הציבורית של סעודיה.
1 צפייה בגלריה
מתחם צבאי לשעבר באי סאזאן אלבניה ג'ראד קושנר
מתחם צבאי לשעבר באי סאזאן אלבניה ג'ראד קושנר
המתחם הצבאי באי סזאן באלבניה
(צילום: Atdhe Mulla/Bloomberg)
קושנר כבר הגיש את הבקשה לפיתוח באי סזאן, וממשרד התיירות והסביבה מסרו כי הבקשה בהליכי אישור. בנוסף לכך, הוא מתכנן פרויקט גם בחצי האי Zvernec, אך עוד לא הוגשו הבקשות עבורו. כלל ההשקעה באלבניה צפויה לעמוד בסופו של דבר על יותר ממיליארד דולר, אף שלוח הזמנים עוד לא ברור. השלב הראשון של הפרויקט יכלול השקעות של 250-200 מיליון דולר, ולאחר שהרשויות ישלימו את אישור הבקשות, יחלו בעבודה. לפי התכנון של קושנר, האי הנטוש סזאן יהפוך לאתר נופש של וילות יוקרתיות ומלון, שיופעל על ידי המותג האקסקלוסיבי אמאן, שבין הלקוחות שלו נמנים כמה מעשירי העולם כמו מארק צוקרברג וביל גייטס.
בסרביה חתמה הקרן של קושנר במאי על חוזה שכירות ל-99 שנים עם הממשלה, שכולל הפיכת חלק ממרכז בלגרד למלון יוקרה עם חלל מסחרי ויותר מ-1,500 דיירים. פרטי החוזה לא פורסמו, אך לפי ההערכות עלות הפרויקט מוערכת ב-500 מיליון דולר. האתר עצמו הוא מאוד סימבולי – מטה משרד הביטחון לשעבר שהופצץ ב-1999. ממול שוכנים בנייני הממשלה ומשרדי החוץ והאוצר. בשנים האחרונות הפכו הבניינים המפוחמים ליעד תיירותי. "חלק מהתיירים נחרדים, חלק נעצבים, וחלק שואלים למה העיר שומרת על ההריסות במקום לעשות משהו", הסבירה מדריכת הטיולים המקומית אנג'לינה נוקוליץ'.
התכנון הוא להתחיל בפיתוח בשנה הבאה, לאחר שיתקבל האישור הרשמי מהרשויות. אולם, האישור עלול להתעכב בשל התנגדות שהגישו תושבי העיר, שטוענים שהעסקה מנוגדת לשימור הבניינים כאתרי מורשת. עם זאת, קושנר מתכנן לכלול מתחם זיכרון "לכל הקורבנות של התקיפות של נאט"ו", כך לטענת הרשויות.