"פיל לבן מאיים": התנגדות עזה לתוכנית להקמת חניון ענק בצומת מורשה
"פיל לבן מאיים": התנגדות עזה לתוכנית להקמת חניון ענק בצומת מורשה
המדינה מקדמת 3 חניוני ענק לאורך כביש 5, אחד מהם בצומת מורשה מעורר התנגדויות. עיריית רמת השרון: "מבנה חסר חזון במרחב רגיש" . יוגב שרביט, יועץ כלכלי לרשויות מקומיות: "מענה זמני בגודל מפלצתי - יותר גדול מהתחנה המרכזית של תל אביב"; סמנכ"ל חברת נתיבי איילון: "זה יקל על הגודש"
המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לאחרונה (17.12.23) להעביר להערות הוועדות המחוזיות את התוכנית להקמת 3 מתח"מים (מרכזי תחבורה משולבים) בכביש 5. אין להקל ראש בתוכנית, שמטרתה המוצהרת היא צמצום כמות כלי הרכב הנכנסים לגוש דן. מדובר בקומפלקסים ענקיים ובהם חניונים, שנוכחותם תהיה מורגשת היטב בנוף המוכר.
כך בצומת מורשה (7,000 מקומות חניה), במחלף תקווה (4,000 מקומות חניה), וליד תחנת רכבת ראש העין צפון (4,000 מקומות חניה). המתנגדים לתוכנית, המתייחסים בשלב זה רק למבנה בצומת מורשה, טוענים שמדובר במבנים "מפלצתיים", שיכערו את המרחב הפתוח, ולא יועילו באמת לסוגיית הגודש התחבורתי.
התוכנית למתח"מים, שהיא תיקון לתוכנית המתאר הארצית תמ"א 47 (התווית מערכות תשתיות על, שיתמכו במתחמי דיור בשטחי מחנות צה"ל המתפנים וכן במחנות הקולטים, במרכז הארץ), היא יוזמה של חברת נתיבי איילון, וחתומה עליה האדריכלית נעמה מליס. עקרונות התכנון של התוכנית הם הבטחת זמני הגעה ושהייה מינימליים, צמצום מרחקי ההליכה להולכי הרגל, חיבור לשבילי אופניים והפרדה בין תנועות אוטובוסים ורכב פרטי בתוך המתח"מים. התוכנית בחנה, בכל אחד משלושת האתרים, חלופות שונות למיקום. החלופות שנבחרו, נועדו לצמצם פגיעה בנוף ובשטחים פתוחים או מוגנים, ומאידך, שייהנו מקישוריות תחבורתית.
יש להבהיר שמדובר במבנים לכל דבר. גובה המבנה בצומת קסם הוא 7 קומות, גובה המבנה בצומת תקווה 5 קומות, וגובה המבנה בצומת מורשה, שנמצא בטופוגרפיה של שיפוע, 4 קומות מעל הקרקע ושתיים בתת הקרקע. כמובן שהתוכנית מטפלת גם בכל מה שקשור לדרכי הגישה למבנים החדשים ובהיבטים סביבתיים, כמו רעש, איכות אוויר וניקוז מי גשם.
יוגב שרביט, יועץ כלכלי לרשויות מקומיות, סבור שרעיון מתח"מי הענק אנכרוניסטי: "המדינה באה ואומרת שהיא תשים מרכזים תחבורתיים בתוך מחלפים ואנשים יגיעו למחלפים האלה עם הרכב שלהם, ומשם יקחו תחבורה ציבורית עד למרכזי הערים. קודם כל, הפתרון הזה הוא רק למי שיש לו רכב. מעבר כך, מדובר במענה שהוא טיפה בים, הוא זמני במונחים תכנוניים, כי הוא יהיה פעיל רק עד תחילת פעולת המטרו, והוא מפלצתי - יותר גדול מהתחנה המרכזית של ת"א, רק שהוא יושב באמצע שום מקום. הוא לא יושב על ציר של רק"ל או מטרו. הבניין הזה אף פעם לא יפונה, הוא יהפוך לפיל לבן". שרביט מציע לעשות נתיבים מהירים בלי קשר או התניה בהקמת מתח"מי הענק. "שיעשו אוטוסטרדה של אוטובוסים על כביש 4 ומיני מתח"מים בכניסה לערים - כך, אבן יהודה, רעננה, פרדסיה, כל המקומות שמהם יוצאים אנשים לעבודה".
ימית כהן, אדר' העיר רמת השרון ומנהלת מחלקת תכנון, שהעבירה את השגות העירייה למתח"ם מורשה עוד בשלב הדיון המוקדם בתוכנית, טוענת כי מדובר בגזילת שטח שיעודו פארק "מדובר בפארק מטרופוליני שיעודו פנאי וספורט. התוכנית עולה על הפארק ולוקחת שטחים מהציבור. הם היו יכולים בקלות להחזיר שטחים שיעודם כרגע דרך לטובת הפארק".
מעבר לכך, עולה הטענה כי "הבינוי כפי שמתוכנן כרגע חוזר על טעויות עבר קשות ומייצר מבנה חסר חזון או איכות במרחב כה רגיש. מבנה שיש בו מעט אור טבעי ואין בו שימושים נוספים, שיתנו תחושת ביטחון. מדובר במבנה מנותק, פיל לבן ומאיים, עם נגישות מוגבלת ומסורבלת למרחב. עוד היא מוסיפה: "הרעיון היה לגשר באמצעות המתח"ם על כביש 5 ומחלף מורשה ולקשר את שתי השכונות, משני צידי הכביש. שרוכבי אופניים יוכלו להגיע מרמת השרון, דרך הפארק (רצועת הנופש) לתל אביב. אפשר היה לייצר גג ירוק פעיל ולהרחיב את גבולות המבנה לקירוי הכביש, כך שזה לא יהיה רק גשר, אלא מרחב שנעים ללכת בו. כרגע, זה מפספס את הפוטנציאל".
מעיריית פתח תקווה נמסר כי היא "תומכת בכל פרוייקט שמטרתו להקל על העומסים בדרכים". וכי "גם במקרה זה, העירייה תבקש לוודא נושאים עקרוניים שיאפשרו שירות טוב לתחב"צ, שמירה על מעברים לכיוון הפארק המטרופוליני פ"ת, נגישות לכלים דו גלגליים ושבילי אופניים, נגישות נוחה לתחנות ולוודא כי המבנה המתוכנן לא מהווה חסימה נופית בסביבת הפארק".
עוזי לוין, סמנכ"ל חברת נתיבי איילון, שהיה שותף להצגת פרוייקט המתח"מים בישיבת הולנת"ע (ועדת משנה של המועצה הארצית), בחודש יוני 2023, הבהיר שמדובר בפרוייקט, שהוא חלק מפתרון גדול יותר: "מדובר בקצב גידול של 300,000 רכבים חדשים שעולים כל שנה לכביש. הפקקים מייצרים סדר גודל של 700,000 שעות עבודה מישקיות וסדר גודל של 40 מיליארד שקל נזק. אם לא נעשה כלום נגיע למספרים מוטרפים של מאה מיליארד שקל לשנה בעוד כעשר שנים". פרוייקט המתח"מים מייצר לדבריו "פתרון אלטרנטיבי להגיע לת"א. אנשים שייפרדו מהרכב הפרטי ישימו אותו בחניון חינמי, ייסעו בשאטל חינמי במהירות ממוצעת של 70 קמ"ש, ויגיעו בקו אקספרס ישירות לאזורי הביקוש המרכזיים. מעבר לכך, זה יקל על הגודש. לחניונים גדולי בשולי המטרופולין יש השפעה מהותית על הגודש".