סגור
שיכונים ב רחוב יוספטל בת ים
שיכונים ברחוב יוספטל בבת ים. הבתים הישנים יהרסו לטובת מגדלים (צילום: אוראל כהן)

בגלל מחלוקת עם הוועדה המחוזית: עיריית בת ים גונזת את תוכנית הענק במחלף יוספטל

הוועדה המחוזית נעתרה להתנגדויות של בעלי הדירות והיזמים שביקשו להוסיף לפרויקט עוד דירות על חשבון שטחי תעסוקה. עיריית בת ים: "הפרויקט ייצא לדרך והתושבים לא ייפגעו"

עיריית בת ים החליטה לגנוז את תוכנית הדגל "שער יוספטל" ולהגיש אותה מחדש. הרקע להחלטה הוא מחלוקת עם הוועדה המחוזית שנעתרה להתנגדויות של בעלי הדירות והיזמים שביקשו להוסיף לפרויקט עוד 350 דירות על חשבון שטחי תעסוקה. מהעירייה נמסר: "נגיש מחדש את התוכנית. הפרויקט ייצא לדרך והתושבים לא ייפגעו, אלא יקבלו פרויקט איכותי יותר ועם שווי טוב יותר לנכסים שלהם".
תוכנית "שער יוספטל" מתפרסת על שטח של כ־60 דונם בחלק הדרום מזרחי של מחלף יוספטל. על פי התוכנית, שהופקדה בדצמבר 2022, יהרסו 479 דירות במבנים נמוכים, וייבנו 1,175 דירות במבנים בני 9 עד 59 קומות. כמו כן 9,000 מ"ר יוקצו לשטחי מסחר, 115,000 מ"ר לתעסוקה ו-35,000 מ"ר למבני ציבור. השלד העירוני של השטח יתוכנן מחדש, כולל כבישים, שבילים ופארקים. בין היתר, התוכנית כוללת שימור של מבנה בית האונייה ברחוב יוספטל 120-108 ונמשך לאורך 130 מטר. התוכנית היא יוזמה של הרשות להתחדשות עירונית ועיריית בת ים. התוכנית נערכה על ידי אדריכל אדר סקר.
לתוכנית הוגשו 10 התנגדויות, שעליהן חתומים בעיקר יזמים ובעלי דירות. הטענה העיקרית של המתנגדים היא היעדר כלכליות. כך למשל ההתנגדות של חברת פרשקובקי, עליה חתום משרד עו"ד עפר טויסטר: "מכפיל יחידות הדיור במתחם 2 עומד רק על 1:2.4. אמנם, לכאורה, על מנת לגשר על מכפיל נמוך זה, ניתנו זכויות לתעסוקה אשר יחד עם שטחי המסחר מביאים למכפיל ש"ע (כלומר, תוספת זכויות המסחר מגדילה את יחס הדירות החדשות מול אלה הישנות) של 3.51 יח"ד. אלא, שלטעמנו, מעבר לעובדה שמדובר בהעמסת זכויות שנועדה "לאזן" את התוכנית מבחינה כלכלית, הרי שגם בחישוב מכפיל ש"ע תוכניות רבות אושרו לאחרונה בסביבת המקרקעין במכפילים ש"ע גבוהים בהרבה".
ההתנגדות של מהנדסת העיר היוצאת של בת ים האדריכלית מיכל מאיר מציגה כיוון אחר, שמלמד על פשר ההחלטה הדרמטית והחריגה של העיריה מהבוקר לבטל את התוכנית. "ההחלטה שהתקבלה על ידי ועדת המשנה להתנגדויות חרגה באופן ניכר מתחומי סעיפי ההתנגדות שהוגשו לה, ובין השאר הוסיפה לכלל התכנית 405 יח"ד והמירה 45 אלף מ"ר מתעסוקה למגורים, ובכך עיקרה את מהותה של התוכנית, שקבעה את המתחם למתחם מעורב של מע"ר ומגורים", כתבה מאיר. "למעשה מדובר בתוכנית חדשה לגמרי שלא ניתן כלל לאשרה ללא בדיקות יסודיות בהליך קצר של 106 ב', אלא נדרשת להליך תכנוני חדש, בדיקות יועצים מלאות וכדומה, כך שככל ותאושר ההחלטה לתת לה תוקף ע"פ ההחלטה, לא ברור האם ניתן יהיה לממש את ההחלטה למתן תוקף כלל".
עוד הוסיפה: "על מנת להגיע לאיתנות כלכלית ויכולת להעלות את רמת השירות לתושב בהתאם לאמות המידה המקובלות במחוז תל אביב, ישנו צורך בכ-10 מ"ר תעסוקה לנפש, בעוד שכיום בבת ים יש כ-4 מ"ר לנפש. מתחם יוספטל אמור היה להיות אחד המרכזים הנותנים את המענה לכלל העיר לצורך הגעה לאיתנות כלכלית, ולא רק לפתור את עצמו. משמעות ההחלטה של הוועדה המחוזית היא הפסד שנתי של כ-10.5 מיליון שקל עיריית בת-ים בהכנסות ארנונה. הפסד זה פוגע ביכולת של העיר להעניק שירות איכותי לתושב, ואינו עונה על מטרות ההתחדשות העירונית בבת ים כפי שהעיר מוצאת לנכון".
מעיריית בת ים נמסר: "הטיעון המרכזי שלנו היה שהעיר יצאה לפני שנתיים מתוכנית הבראה דרקונית, והצליחה להגיע לראשונה זה עשרות שנים לאיזון תקציבי ובמקביל פיתחה תוכנית כוללת להתחדשות עירונית הרואה את כל צורכי העיר ומאפשרת התחדשות עירונית לצד תוספת שטחי תעסוקה באופן יחסי".
מהרשות להתחדשות עירונית נמסר: "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, שהינה יוזמת התכנית לצד העיריה והגורם המתקצב אותה באופן בלעדי, שותפה לעמדת העיריה בהיבט המקצועי. הרשות התנגדה להחלטות הוועדה המחוזית. עם זאת, הודעת העיריה בדבר סגירת התוכנית נעשתה באופן חד צדדי וללא תיאום איתנו. הרשות תבחן איך לקדם את התוכנית בנסיבות שנוצרו. אין חולק כי התחדשות עירונית של האזור המדובר היא צורך דחוף ומהותי".
ממינהל התכנון והוועדה המחוזית ת"א בחרו שלא להגיב.