סגור
פזורה בדואית נגב
פזורה בדואית בנגב. התוכנית מיועדת ל"קהילה עירונית אל שבטית" (צילום: רועי עידן)

לראשונה: רובע בדואי ענק יוקם ליד באר שבע

תוכנית "אל-בוואדי" של רני צים שאושרה להפקדה כוללת את הרחבת היישוב הבדואי אבו תלול על שטח בגודל 1,300 דונם, שנקנה ב-2022 תמורת 53 מיליון שקל. ברובע מתוכננות 1,400 יח"ד בבנייה אקולוגית, שיותאמו ל"קהילה עירונית אל שבטית" 

תוכנית "אל-בוואדי" בישוב הבדואי אבו תלול, שאושרה להפקדה בשבוע שעבר (10.10.24) בוועדה המחוזית דרום, מציעה מודל ראשון מסוגו בישראל של רובע מגורים חדש, ל-16 אלף איש, שנבנה ביוזמה פרטית.
חברת "רני צים בנגב בע"מ" רכשה את האתר שעליו מתוכנן הרובע, שטח של כ-1,300 דונם, תמורת 53 מיליון שקל ב-2022. ייעוד השטח בהווה הוא חקלאי, ואולם צים, בעידוד מוסדות התכנון, קידמה תב"ע המציעה הקמת 1,400 יחידות דיור, כולל 170 אלף מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה ופארק.
אבו תלול הוא יישוב בדואי הנמצא בתחומי מועצה אזורית נווה מדבר, כ-13 ק"מ מדרום-מזרח לבאר שבע. עד לפני שנים לא רבות הוא היה "ישוב לא מוכר" - כלומר, שהבנייה שלו לא מוסדרת. תוכנית המתאר המחוזית, תמ"מ 4, הכירה לראשונה בישוב, כשסימנה אותו ב-2007 כחלק מישובי הקבע לפזורה הבדואית. בישוב מתגוררים כ-3,000 תושבים. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המדד החברתי-כלכלי של התושבים הוא 1 מתוך 10.
על פי פרוטוקול הוועדה המחוזית דרום ממאי האחרון, תוכנית הרובע החדש, עליה חתום צוות בראשות האדריכל מיכאל וינד, מבקשת להציע "מודל מגורים חדשני שיהווה מוקד משיכה לבני ובנות הקהילה הבדואית המעוניינים במגורים בשכונה שאינה בעלת זיקה משפחתית-שבטית, המספקת מענה לשירותים עירוניים איכותיים ומותאמי תרבות". עוד מוסיפה הוועדה: "מיקומו האסטרטגי של רובע המגורים אל-בוואדי על סף העיר באר שבע, בקרבה למחלף נבטים של כביש 6, מאפשר יצירת מודל לצמיחת קהילה עירונית אל-שבטית מעורבת, אשר יקדם את המוביליות החברתית וייצור תנאים לפיתוח שוק דיור משגשג בחברה הבדואית בנגב". על פי המסמך: "רובע המגורים החדש מציע תכנון אקלימי המבוסס על עקרונות בנייה ירוקה-אקולוגית, יעילות אנרגטית והתאמה למאפייני הסביבה".
מימוש התוכנית כרוך בהרחבת השטח הסטטוטורי של הישוב בהתאם לגבולות התוכנית. מתוך החלטת הוועדה המחוזית: "מיקומה של התוכנית בסמיכות לקריית חינוך המהווה כמרכז הישוב והממשק של התוכנית עם אבו תלול לרבות בשטחי הפנאי, שטחי התעסוקה והמסחר באמצעות רשת דרכים עם קישוריות גבוהה מהווים פוטנציאל להאצת פיתוח הישוב ומראים מעל כל צל של ספק כי מתחם אל בוואדי הנו חלק משמעותי וקוהרנטי מהישוב. משכך, הוועדה מחליטה על שינוי תוכנית המתאר לישוב אבו תלול באמצעות הרחבת תחום הישוב אבו תלול בהתאם לתחום התוכנית נשוא הדיון ללא צורך בהכללת כל תחום הישוב בתוכנית".
לתוכנית התנגד ליאור מתן, מנהל "ארץ" (אדריכלים מתכננים ציונות), הפועלת בחסות תנועת רגבים, שהוקמה, בין היתר, על ידי בצלאל סמוטריץ', לשם " שמירה על אדמות העם היהודי ועל אוצרות הטבע והנוף של ארץ ישראל ולמניעת השתלטותם של גורמים זרים על משאבים אלו". מתן לא העביר אמנם התנגדות רשמית למינהל התכנון, אולם הוא שלח מכתב לשרי המשפטים, הפנים, האוצר, התחבורה, ביטחון לאומי, בינוי ושיכון, ההתיישבות והמשימות הלאומיות, הגנת הסביבה והתפוצות והמאבק באנטישמיות, שבו הוא טוען כי "בתוך שטח הכפר הקיים מצויות עתודות קרקע גדולות לניצול שטרם מומשו", ושאין לאשר את הגדלת שטח הישוב "ללא גריעת שטח בהיקף זהה בהתאם". עוד הוא טוען כי מיקום התוכנית לאורך כביש 25 (מבאר שבע לדימונה ועד צומת הערבה) "מתעלם מסכנה מוחשית וברורה למשתמשי הדרך בעיתות של מתיחות ביטחונית ובכלל".
על פי מצגת שהוכנה לסיכום הרבעון השני של 2024, חברת רני צים מחזיקה ומנהלת 12 נכסים מניבים בשטח כולל של למעלה מ-110,000 מ"ר, בשווי כולל של כ-1.6 מיליארד שקל. לחברה נכסים נוספים בשלבי הקמה ברהט, טמרה, כפר סבא, ראש העין, אום אל פאחם, דליית אל כרמל וטירה. ההכנסות מניהול והשכרת נדל"ן מניב עמדו השנה על 71.6 מיליון שקל, לעומת 60.13 מיליון שקל באותה תקופה בשנה שעברה. בין מרכזי הקניות המשמעותיים של החברה ניתן לציין את המרכזים המסחריים במעלות, בית שאן, ערד, אורבן נוף הגליל וים המלח.
מחברת רני צים נמסר: "אל בוואדי הוא פרויקט בבעלות של חברת רני צים, יחד עם שותפים נוספים, שנמצא בשלבי תכנון. הפרויקט עוד כפוף לקבלת אישורים שונים, היתרי בנייה ועוד, שהשלמתם צפויה להימשך זמן מה".