סגור
ראש עיריית אשקלון תומר גלאם וראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר
ראש עיריית אשקלון תומר גלאם (מימין) וראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר (צילומים: אבי רוקח , הרצל יוסף)

בלעדי
ראשי רשויות מהליכוד נגד מדיניות הממשלה בעוטף: "אבן ריחיים כלכלית על צווארנו"

יוזמת מינהל התכנון שצפויה לעלות לאישור הממשלה מציעה לאפשר להקים אזורי תעסוקה גם בשטחים פתוחים, בניגוד למצב כיום המאפשר את הקמתם רק בצמוד ליישובים הקיימים. במכתב לשרים, עליו חתומים ראשי העיריות של אשקלון, שדרות, נתיבות, אופקים וקרית גת, נטען כי מדובר ב"מדרון חלקלק שיביא לפגיעה קשה באזור כולו"

ראשי ערים בנגב המערבי, המזוהים עם מפלגת השלטון הליכוד, שלחו שלשום (ג') מכתב לוועדת השרים לענייני פנים בו התריעו מפני יוזמת מינהל התכנון להקמת אזורי תעסוקה חדשים לקיבוצי העוטף. ראשי הערים החתומים על המכתב הם תומר גלאם, ראש עיירית אשקלון; יחיאל זוהר, ראש עיריית נתיבות; אלון דוידי, ראש עיריית שדרות; יצחק דנינו, ראש עיריית אופקים; וכפיר סויסה, ראש עיריית קרית גת. לטענתם, היוזמה "תניח אבן ריחיים כלכלית על צוואר כל אחת מהרשויות החתומות מטה". העתקים מהמכתב נשלחו בין היתר גם ליועמ"שית גלי בהרב מיארה, מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי ויו"ר מטה התכנון נתן אלנתן.
מדובר בתיקון 7 לתמ"א 35 שאושר לאחרונה במועצה הארצית, וכעת יעלה לאישור הממשלה. תמ"א 35, שאושרה ב-2005, קובעת כי אזורי תעסוקה ייבנו רק בצמידות ליישובים הקיימים, למטרת שימור השטחים הפתוחים. התיקון המקודם כעת יאפשר להקים אזורי תעסוקה גם בשטחים הפותחים המרוחקים מהיישובים. בדברי ההסבר לקראת הדיון שנערך בנושא במאי נטען כי "מרבית מפעלי התעשייה המוקמים באזורי הפריפריה משתייכים ל'תעשייה המסורתית' הצורכת שטח גדול שלא תמיד ניתן לאשרו בצמידות דופן ליישובים עקב מגבלות ביטחוניות. בנוסף, חלק מהיישובים בחבל התקומה מרוחקים מצירים ראשיים, ובידודם הפיזי, לרבות המצב הצבאי, לא מאפשר להקים שימושים ומקורות תעסוקה רווחיים צמודי דופן".
במכתב נגד היוזמה כתבו ראשי הרשויות: "כידוע, עיקר הפיתוח של אזורי תעסוקה ותעשייה נעשה באזורי תעסוקה ותעשייה משותפים לערים ולמועצות האזוריות. באזורים אלה, שהם דוגמא ומופת לשיתוף פעולה אזורי, קיימות רזרבות שטח גדולות ויש להם יתרונות גדולים על אזורים מפוזרים ומנותקים העלולים לקום עם אישור התיקון המוצע. יתרה מזאת, אין בפיתוח אזורי התעשייה המשותפים כדי פגוע בפיתוח התעשייה והתעסוקה ביישובים הכפריים עצמם או בצמידות דופן אליהם, או אך מרכזים קיימים, ובוודאי אין בכך כדי לפגוע בשיקומם ומינופם לאחר אסון ה-7 באוקטובר, זאת לצד שמירה על החקלאות והשטחים הפתוחים שהם עיקר הערך הכלכלי והסביבתי של מערב הנגב".
1 צפייה בגלריה
אזור התעשייה נתיבות
אזור התעשייה נתיבות
אזור התעשייה נתיבות. "דוגמא ומופת לשיתוף פעולה אזורי"
(צילום: ישראל יוסף)

עוד הם הוסיפו: "פיתוח אזורי תעשייה, תעסוקה ומסחר בכל צומת דרכים ותחת כל עץ רענן באזור עוטף עזה תניח אבן ריחיים כלכלית על צוואר כל אחת מהרשויות החתומות מטה, העושות מאמץ אדיר לתמוך בממשלה ובמדיניות הדיור שלה. לא ניתן לצפות מערים להיכנס תחת האלונקה ולהעמיס על עצמן עוד ועוד יח"ד ולקלוט עשרות אלפי תושבים, ומצד שני לפגוע במאמצים שלהן לפתח אזורי תעשייה, תעסוקה ומסחר, בשיתוף מבורך עם המועצות האזוריות".
לדבריהם, "זהו מדרון חלקלק שיביא תוך זמן קצר לפגיעה קשה באזור כולו, הן ביישובים העירוניים והן במושבים, בקיבוצים וביישובים הקהילתיים. יש להזכיר שאזורים מנותקים בצמתי דרכים נוטים להפוך במהרה למרכזי מסחר פרבריים ומוכרים כשגיאה תכנונית קשה, המהווה איום מתמשך על הערים, על המרחב הכפרי הפתוח ועל האפשרות לייצר תחבורה ציבורית יעילה".