סגור
גן פילפילון  קיבוץ כרמיה
קיבוץ כרמיה. "תמורה נמוכה באופן שערורייתי" (צילום: צפריר אביוב)

בלעדי
הקיבוץ בעוטף עזה תובע את מנהל העסקים שלו: "מכר בזול"

קיבוץ כרמיה טוען כי חבר הקיבוץ גיל תימור מכר 80 דונם ליזם אליהו גרידיש במחיר נמוך בהרבה מהשווי האמיתי תמורת טובות הנאה אישיות. תימור: "טענות הזויות, הקיבוץ אישר"  

טענות לשחיתות בקיבוץ כרמיה. הקיבוץ, שנמצא בעוטף עזה, הגיש לאחרונה תביעה נגד אחד מחבריו בטענה לעסקת מקרקעין שנעשתה במרמה. אנשי הקיבוץ דורשים לבטל עסקה למכירת קרקע שנחתמה בין חבר הקיבוץ גיל תימור, שבמשך שלוש שנים ניהל את עסקי הקיבוץ, לאיש העסקים החרדי אליהו גרידיש ואשתו רבקה גרידיש. בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, באמצעות עורכי הדין ארז דר לולו ושיר דיגמי טל ממשרד ליפא מאיר, נטען כי המחיר שנקבע ל־80 דונם שנמכרו, 26 מיליון שקל, נמוך בהרבה מהשווי האמיתי, שהוא 67 מיליון שקל.
לפי כתב התביעה, תימור החל לשמש כמנהל העסקים של כרמיה ב־2017, ובין היתר קידם בניית הרחבה בקיבוץ ופיתוח אזור התעשייה שלו. במסגרת זו נמכרו כ־80 דונם לגרידיש. תימור הוא שיצר קשר עם גרידיש וניהל עמו את המו"מ עד לשלב החתימה ב־26 בדצמבר 2018. כחודשיים קודם חתם תימור על הסכם עם חברה בבעלות גרידיש (גרידיש שיווק) לטובת בניית ביתו הפרטי בקיבוץ. לטענת הקיבוץ, תימור הסתיר בזמן אמת את ההתקשרות האישית עם גרידיש, וגם גרידיש לא דיווח על כך. בתחילת 2021 חדל תימור לכהן כמנהל העסקי של הקיבוץ ומיד החל לעבוד אצל גרידיש, שאף מינה אותו למנכ"ל חברת אי.וי.מוטורס.
לטענת חברי הקיבוץ, 80 הדונם נמכרו לגרידיש במחיר נמוך במיוחד תמורת בניית ביתו הפרטי של תימור: "במסגרת היחסים המושחתים ביניהם ניתנה לתימור התחייבות של גרידיש לבנות את ביתו הפרטי של תימור במחיר כנראה אפסי, ומנגד תימור הוביל את הקיבוץ לחתום עם גרידיש על עסקת ענק בעבור תמורה נמוכה באופן שערורייתי".
על פי התביעה, במסגרת ההסכם נמכרה הקרקע (74% ממניות הקיבוץ) ב־26 מיליון שקל, ולאחר שהחלו לעלות סימני שאלה על העסקה הוזמנה שומה משמאי המוסכם על שני הצדדים, וזה קבע כי שווי הקרקע הוא 67 מיליון שקל, פער של 250%.
עוד נטען כי המכירה לא אושרה כנדרש על ידי חברי הקיבוץ. לטענה זו צורף אישור של רשם האגודות השיתופיות, שלפיו האישור שניתן לעסקה ב־2018 אינו תקין. עוד נטען כי בהצבעה חוזרת עלו להצבעה מספר פרויקטים במקשה אחת, ולא ניתנה האפשרות להצביע בנפרד על כל פרויקט.
כמו כן נטען כי תימור לא הציג את משמעויות המיסוי שנלווה לעסקה: מס שבח של 6 מיליון שקל ומס נוסף של מיליוני שקלים על הוצאת המפעל מקרקע שבבעלות הקיבוץ.
הקיבוץ, בחלקו הצפוני של עוטף עזה, 4 ק"מ מהגבול, נפגע קשה מאירועי 7 באוקטובר, הן כלכלית והן קהילתית. אנשיו פונו לקיבוץ נחשולים וחזרו לביתם רק בתחילת יולי. בנו של תימור נפצע קשה בעזה ונכנס להליך שיקום ארוך.
מתימור נמסר בתגובה: "הקיבוץ התקשר ב־2018 בעסקה מסחרית מורכבת עם יזם, לאחר תהליך מסודר וארוך מאוד של בדיקות כלכליות והתייעצות עם שורה של מומחים בתחום השמאות, המיסוי וההשקעות, ובליווי של עורכי דין מהשורה הראשונה. העסקה אושרה בקיבוץ על ידי ועד הנהלה, הוצגה באספה הכללית של הקיבוץ ואושרה פעמיים, כשבפעם השנייה, שנתיים לאחר כריתתה, זכתה לתמיכה של 97% מהמצביעים. שלוש שנים לאחר שהעסקה נחתמה, זמן רב לאחר שסיימתי את תפקידי בקיבוץ, המשיכו ההנהלות החדשות בקיבוץ לפעול במרץ לקדם את העסקה.
"הטענות כיום כל כך הזויות ומופרכות, עד כי אני חש מבוכה שאני נדרש בכלל להשיב להן. אין לי צל של ספק שהתביעה תתפוגג ותיעלם בטרם ייבש הדיו על דפי העיתון שבו פורסמה הידיעה על אודותיה". מגרידיש לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.