סגור
סניף איקאה חדש ב אשתואל
סניף של איקאה. הרשת לא תגיע לאשדוד בקרוב (צילום: Amit Shabi)

הבירוקרטיה והמלחמה מרחיקות את התוכניות להקמת סניף איקאה באשדוד

זכיינית הרשת הבינלאומית וקרן JTL נסוגו מהסכם לרכישת שטח של 110 דונם בסמוך לכניסה הדרומית של אשדוד; ארי נדל"ן, שדיווחה לפני שנה וחצי על המכירה, תפסיד הכנסות צפויות

החלום על הקמת סניף איקאה באשדוד מתרחק מהמציאות: זכיינית איקאה בישראל, קבוצת ברונפמן-פישר, ושותפתה קרן JTLV ביטלו הסכם לרכישת שטח ענק של 110 דונם באשדוד, שהיה אמור לכלול סניף חדש של הרשת.
ההחלטה הדרמטית, שהתקבלה על רקע סחבת בירוקרטית והמצב הביטחוני המתוח, מסמנת נסיגה משמעותית מתוכנית שאמורה הייתה להניב לחברת ארי נדל"ן הכנסות שנתיות של עד 120 מיליון שקל.
למרות שכבר נחתם הסכם ראשוני בין שני הצדדים, החליטו הרוכשות - קבוצת ברונפמן פישר וקרן JTLV - לעצור את המהלך ולסגת מהעסקה לרכישת הקרקע הסמוכה לכניסה הדרומית לעיר אשדוד, ליד תחנת הרכבת אשדוד עד הלום. חברת ארי נדל"ן, שהייתה אמורה להיות המוכרת בעסקה, דיווחה היום על ביטול העסקה.
באפריל 2022 דיווחה ארי נדל"ן, שבשליטת צחי אבו, על חתימה של מזכר כוונות למכירת מחצית ממניות חברת מחזיקי אשדוד המחזיקה בקרקע, שבה שותפה ארי נדל"ן עם איירון גרופ, לידי קבוצת ברונפמן פישר וקרן JTLV תמורת 226 מיליון שקל שמחצית מתוכם - 113 מיליון שקל - אמורה הייתה לקבל ארי נדל"ן.
במזכר הכוונות נקבע כי על שטח של 30 דונם מתוך 110 הדונם במתחם המדובר תיבנה חנות של רשת הרהיטים איקאה, בכפוף לקבלת כל האישורים הנדרשים. ע"פ הדיווח מ-2022, ה-NOI השנתי הצפוי למתחם הבנוי היה אמור להיות 120-110 מיליון שקל, 25-20 מיליון שקל מתוכם מסניף איקאה, כאשר קצת פחות ממחצית הסכום היה אמור להיות מיוחס לארי נדל"ן. ארי נדל"ן הייתה צפויה לרשום רווח לפני מס של 140-130 מליון שקל. ארי נדל"ן כבר הכירה מתוך הסכום הזה ב-60 מיליון שקל שהם חלק מעליית השווי של כל המתחם באשדוד. בגין המכירה הייתה אמורה לרשום ארי נדל"ן רווח של 50-40 מיליון שקל.
ארי נדל"ן עדכנה היום כי התנאי המפסיק (תנאי המבטל ומפסיק חוזה תקף בהתרחש אירוע כלשהו, ג"נ) בדבר אי קבלת אישור הועדה המקומית לתכנון ובניה צפוי להתקיים בסוף חודש אוקטובר, ולפיכך, באותו מועד צפוי להתבטל הסכם המכר לזכיינית איקאה. אי לכך, החברה תשיב לרוכשות את סכום המקדמה בסך של 37.5 מליון שקל.
לפי מה שנודע לכלכליסט, הרוכשות, קבוצת ברונפמן-פישר וקרן JTLV, החליטו שלא להאריך את ההתקשרות מול ארי נדל"ן, בגלל השילוב של התארכות הבירוקרטיה ופרוץ המלחמה. לצורך הקמת מבנה איקאה במקום היה צורך בתב"ע (תוכנית בניין עיר) חדשה, שכן המבנה המתוכנן קרוב לפסי הרכבת מרחק של 60 מטר במקום 120 מטר כפי שמותר לפי התב"ע הנוכחית.
התב"ע החדשה אושרה ע"י הוועדה המקומית, הוועדה המחוזית ומשרד התחבורה, אך לא קיבלה עדיין תוקף. ע"פ מזכר הכוונות ארי נדל"ן היתה אמורה להספיק להוציא היתר בנייה, אך גם זה לא הסתייע. הרוכשות החליטו לנצל את המומנטום, נסוגו מההסכם וישקלו שוב את המהלך.