בלעדייש הסדר: הקרקעות ומי התהום המזוהמים בחוף עכו יעברו טיהור
בלעדי
יש הסדר: הקרקעות ומי התהום המזוהמים בחוף עכו יעברו טיהור
קיר שיחצוץ בין מי התהום לים והעברת אדמה לנגב - הם רק חלק מהצעדים שתדהר, הראל וקבוצת דלק, יצטרכו לבצע בדרך לקידום מיזם הנדל"ן שלהן
אחד מהמוקדים המזוהמים ביותר בארץ - שטח מפעל תעשיות אלקטרוכימיות בחוף הים של עכו - עומד לעבור סוף סוף שיקום של הקרקע ומי התהום. ל"כלכליסט" נודע, כי באמצע אפריל השנה סוכמו סופית עקרונות השיקום. הצדדים להסכמות האלה הם המשרד להגנת הסביבה, והחברות תדהר, הראל וקבוצת דלק.
בשטח נמצאו בעבר ריכוזים של כספית בשיעור של יותר מפי־600 מהתקן המותר. כן התגלו תרכובות אורגניות מוכלרות - שהן חומרים מסרטנים. ממצאי הניטור הימי שביצע המשרד להגנת הסביבה הראו כי קיימת זליגה של חומרים אלו לעומק הקרקע ולמי התהום. לפי הערכות המשרד להגנת הסביבה, הטיפול במי התהום יימשך שנים רבות. מהדיווחים של דלק עולה כי החברות העריכו כי טיהור הקרקע יעלה 100 מיליון שקל. עם זאת, לפי תובענה ייצוגית נגד המפעל שהגישה עמותת צלול, ועדיין מתנהלת, הוצאות השיקום מוערכות במאות מיליוני שקלים.
החומרים זולגים לים
כמו כן, ישנה זליגה של החומרים המזהמים לים, וקיימת קליטה של החומרים האלו בדגים. בסקירה משנת 2001 נחשב אתר המפעל לאחד משבעת המוקדים המרכזיים של ישראל לפליטות מזהמים לים התיכון.
לפי ההסדר שהושג, היזמים יקימו קיר תת קרקעי שיחצוץ בין הים למי התהום שמתחת לשטח מפעל. בנוסף, מי התהום יישאבו, יעברו טיפול ויוחזרו נקיים. התהליך הזה יכול להימשך במקביל לעבודות הבנייה. הקיר, השאיבה והטיפול במי התהום מבטיחים צמצום של זליגת כספית לים. מהלך שעשוי לאפשר בעתיד פעילות בחוף הים.
גם פני הקרקע יעברו טיפול בכמה טכנולוגיות. באזורים שבהם יאותרו ריכוזים גבוהים של מזהמים, האדמה תפונה לטיפול ברמת חובב. במקומות אחרים הטיפול יהיה בטכנולוגיה של שטיפה או טיפול תרמי, שני תהליכים שמאפשרים לנקות את השטח ממזהמים. הבחינה המקצועית לחלופות השיקום נעשתה על ידי צוות בינמשרדי של המשרד להגנת הסביבה, רשות המים ומשרד הבריאות.
המוטיבציה של היזמים להגיע להסכמות מול המשרד להגנת הסביבה מגיעה מתוכנית בנייה שהם מקדמים. היזמים כבר החלו בהליך לפירוק ופינוי של המבנים בשטח.
על פי התוכנית, בחלק מזרחי של המתחם ששטחו 420 דונם, ייבנה מרכז לוגיסטי על פני 320 דונם. שטחו הבנוי יהיה 320 אלף מ"ר והוא יכלול גם מסוף רכבת למסילה שמגיעה לנמל חיפה וממשיכה דרומה לדימונה. בחלק הצפוני, על שטח של כ־60 דונם שרובו בבעלות מדינה, מתוכננת לקום שכונה שתכלול 1,000 דירות. שפת הים בחלק המערבי של המתחם תישמר לתכנון עתידי, לאחר טיהור האזור.
דורית זיס, מנהלת מחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה אומרת בשיחה עם "כלכליסט", כי "רכישת הקרקע על ידי היזמים היא הזדמנות להחזרת שטח קרקע עם הנוף והחוף מהיפים בארץ לטובת הציבור". לדבריה, הזיהום בשטח לא טופל על ידי החברה המזהמת משום "שאין בארץ חוק קרקעות. צריך מוטיבציה לשקם, והיא מגיעה רק מחוקי הבנייה. פיתוח השטח על ידי החברות הותנה בשיקום של האתר, המוגדר כאתר המזוהם ביותר בישראל".
עשרות עובדי המפעל חלו
המפעל, שבעבר פרוטרום היה חברה בת שלו ונסגר ב־2003 על ידי המשרד להגנת הסביבה בעקבות שריפה, ייצר PVC. בתחקיר "ידיעות אחרונות" משנת 2005 נמצא כי מתוך 100 עובדים שנבדקו, 34 סבלו ממחלות כבד ולבלב, ואצל כמחצית מהם אובחנו גידולים סרטניים. 53 סבלו מהפרעות נוירולוגיות, 24 לקו באימפוטנציה ועקרות, ואחרים סבלו ממחלות שונות בסינוסים, מחלות לב ודלקות עור. עובדים אף דיווחו על רעידות ונשירת שיניים, תופעות שנובעות מחשיפה לכספית וחומרים רעילים.
בשנת 2011 קבוצת דלק רכשה את המפעל במטרה להעביר דרך המתחם את הגז שנקדח בלב הים במאגר תמר, התוכנית הזו לא יצאה לפועל. דלק גררה רגליים גם בתוכנית לשיקום הקרקע ומי התיהום. גם פרוטרום לא נקטה צעדים משמעותיים לטיפול בזיהום. בשנת 2018 פורטרום, שמייצרת תמציות טעם וריח, נמכרה ללא חברת הבת בעלת המפעל המזהם, בעסקת ענק לפי שווי של 6.4 מיליארד דולר.
במרץ 2021 דלק דיווחה על מכירת הקרקע לשותפות של תדהר והראל בתמורה ל־200 מיליון שקל. לרוכשות נשמרה זכות לחזור מהעסקה לאחר בירור עלות טיהור הקרקע. כמו כן נקבע כי מעבר לעלות מסוימת דלק תשתתף בעלויות הטיהור. ב־12 באוקטובר 2021 שונה מתווה ההסכם כך שדלק תמכור רק 75% מהמתחם, בתמורה ל־150 מיליון שקל, ותחזיק ב־25% מהשטח. במועד הזה נקבע כי עד 12 באוקטובר 2022 הרוכשות יוכלו לסגת מההסכם. בתקופה הזו פעלו היזמים מול המשרד להגנת הסביבה לגיבוש מתווה הטיהור, ובאפיק אחר מול רמ"י שמולה הסדירו את ההרשאה לתכנון המתחם. לוח הזמנים הזה הוביל להסכמות עם המשרד להגנת הסביבה.