קריית יובל: תכנון שסותר את תוכנית האב
קריית יובל: תכנון שסותר את תוכנית האב
תושבי קריית יובל בירושלים טוענים כי תוכנית מתחם קליינמן בשכונה תביא לקריסת תשתיות
הוועדה המחוזית ירושלים אמורה לקבל בקרוב החלטה בעניין ההתנגדויות הרבות לתוכנית ההתחדשות של מתחם קליינמן בקריית יובל. התושבים טוענים כי זו נוגדת את תוכנית האב לשכונה. התוכנית היא יוזמה של חברת אנגלאינווסט, בשליטת יזם הנדל"ן יעקב אנגל ובשותפות עם בנק לאומי (20%), ומציעה הריסה של שני מבנים בני שלוש קומות ו־27 יחידות דיור לטובת בנייה של שני בניינים בגובה 8 ו־16 קומות עם 100 יחידות דיור. התוכנית, שמתפרסת על שטח של 2.6 דונם, אושרה להפקדה על ידי הוועדה המחוזית באפריל.
תוכנית האב של קריית יובל מדברת על הכפלת האוכלוסייה בשכונה וכוללת בניית 10,500 יחידות דיור נוספות ב־20 השנים הקרובות. הצפיפות של השכונה אמורה יותר מלהכפיל את עצמה — מ־17 אלף איש לקמ"ר ל־40 אלף איש לקמ"ר. באזור מתחם קליינמן אמורה הצפיפות לגדול ב־216%.
הטענה העיקרית של ההתנגדות, שעליה חתום עו"ד אביתר שומר המייצג בעלי דירות בבניין, כמו גם את המינהל הקהילתי "יובלים" המתפקד כוועד שכונת קריית יובל, היא שהתוכנית הנקודתית אינה תואמת את תוכנית האב לשכונה: "תוכנית זו אמורה להתוות מדיניות, אולם בפועל מאושרות בתחומה, חדשות לבקרים, תוכניות לבנייה בהיקפים עצומים, החורגים מהוראות תוכנית האב, וסותרים אותן באופן משמעותי. למעשה, הפכה תוכנית האב לאות מתה ורוקנה מכל תוכן, ואין לה כיום כל משמעות, אפילו כמסמך מדיניות".
המתנגדים טוענים כי אחוזי הבנייה עולים ב־100% על זכויות הבנייה המקסימליות המומלצות בתוכנית האב. לדבריהם, צפיפות הבנייה מגיעה ל־38 יחידות דיור לדונם, שזה הרבה מעבר למה שמומלץ לרחובות פנימיים וצרים, ו"היקף הבנייה המתוכנן ייצור במקום בעיות תנועה וחניה קשות ויגרום למפגעי בטיחות ומטרדים חמורים לתושבים".
למגישי ההתנגדות טענות רבות לגבי תפקוד הוועדה המחוזית. לדבריהם, ועדת המשנה להתחדשות עירונית אמורה לכלול עשרה חברים בכל ישיבה, ואולם לישיבות מגיעים רק ארבעה. לטענתם, "ארבעה חברים בלבד מקבלים החלטות שהשפעתן על תושבי השכונה ועל עתידה הינן הרות גורל. פעמים רבות פועלת הוועדה כחותמת גומי".
סגן ראש העירייה, עו"ד יוסי חביליו, ששלח התנגדות לתוכנית, אומר כי "כפי שאני מתריע פעם אחר פעם, בנייה מואצת של מגדלים בקריית יובל תביא לקריסת התשתיות בכל התחומים, שכן אין מספיק חניות, הכבישים פקוקים כבר היום, ובעתיד הלא רחוק לא ניתן יהיה לצאת מהבית עם רכב, יש מחסור בשטחים ירוקים, בתי ספר ועוד".
לדברי חברת אנגלאינווסט, "התוכנית מפרישה קרקע לצורכי ציבור... ולפיכך היתה הצדקה לחרוג ממגבלת הגובה בעניינה". היזמים דוחים גם את הטענות באשר למצוקת החניה ובעיות התעבורה, ואת הטענות על התאמת הפרויקט לתוכנית האב: "כפי שמציינים גם המתנגדים, תוכנית האב אינה בעלת מעמד סטטוטורי, ומעמדה כשל מסמך מדיניות. אמנם יש חשיבות למדיניות ויש לנמק חריגה ממנה... אך עצם קיומה אינו שולל את סמכות הוועדה לאשר תוכניות הקובעות הוראות שונות".
מעיריית ירושלים נמסר: "הוועדה המקומית לתכנון ובנייה דנה בהתנגדויות וערכה שינויים, בין היתר בציר הרכסים, גובה קירות תמך ומיקום שימושים ציבוריים. עם זאת, הוועדה החליטה לאפשר במקום בנייה בהתחדשות עירונית. עמדת הוועדה היא כי התוכנית מבטאת החלטה ראויה ומקובלת".