סגור
הדמיית מלון צובה מלונות פתאל 1
הדמיית מלון צובה, מלונות פתאל. בקשה להכפיל את שטח התוכנית

רשת פתאל מתכננת להפוך את הפיל הלבן ליד צובה למלון יוקרה עם 180 חדרים

הוועדה המחוזית תדון בתוכנית להפיכת המבנה הנטוש בהרי ירושלים למלון בריאות, ובהגדלת כמות החדרים. מוצעת כהכפלה של השטח לשימוש היזמית ל-11,500 מ"ר. עוה"ד דוד שמרון ואופק ברוק: "קיימים לא מעט תקדימים בהם אושרו מעל 100 יחידות אירוח לשימוש מלונאי באזורים כפריים"

הוועדה המחוזית ירושלים תדון בישיבתה בתחילת החודש הבא בתוכנית להפיכת מבנה הענק הנטוש מזה 30 שנה ליד קיבוץ צובה, בהרי ירושלים, למלון בריאות יוקרתי עם 180 חדרי אירוח וספא. הפרוייקט הזה מעניין כי מדובר באחד הפילים הלבנים הידועים בישראל. שטח המבנה הקיים הוא 6,000 מ"ר. התוכנית מציעה בנייה של עוד כ-11,500 מ"ר ועוד 5,000 מ"ר של חניון בתת הקרקע. יש לציין שהתוכנית מציעה חריגה לכאורה מתוכנית המתאר המחוזית, הקובעת מקסימום של 100 חדרי מלון בשטח פרטי או פתוח.
אבן-הפינה להקמת המלון נעשתה כבר ב-1985, אלא שהבנייה לא הושלמה, מאחר שהיזמית, משפחת בן חיים הירושלמית, נקלעה לקשיים כלכליים. את השלד הלא גמור רכשה בתחילת שנות ה-90 קבוצת משקיעים משווייץ, שביקשה להקים במקום מלון ספא יוקרתי ודיור מוגן. בשנת 2005 רכשה את המבנה חברת בוני התיכון שלא קידמה כל תוכנית במקום. ב-2017 רכש הקבלן הירושלמי מוטי לוי את המבנה תמורת 13 מיליון שקל. ע"פ התיכנון, הקרקע תישאר בידי לוי והוא ישכיר אותה בחוזה ל-25 שנה לרשת פתאל, שתקים בו סניף נוסף של הרודס ויטאליס.
מטרת התוכנית המקודמת כעת, עליה חתום משרד פייגין אדריכלים (מלונות הנסיכה באילת, בראשית במצפה רמון, דוד אינטרקונטיננטל בת"א) , היא לשנות את יעוד הקרקע ממוסד בריאות למלון, ולאשר את הרחבת היקף הבנייה מ-120 חדרי אירוח מלונאי-שכבר נבנו, ל-180. במצגת שהועברה למינהל התכנון לקראת הדיון בולקחש"פ (ועדה לשמירה על השטחים הפתוחים) מציינים עורכי התוכנית כי רוב שטחי המלון החדשים מתוכננים במפלס מתחת לקומת הכניסה ולכן יש שמירה על הנוף, שהפרוייקט מנותק מישובים קיימים ולכן האורחים צריכים לקבל את כל השרותים בתחום המלון - מה שמצדיק תוספת שטחים.

1 צפייה בגלריה
הדמיית מלון צובה מלונות פתאל 2
הדמיית מלון צובה מלונות פתאל 2
הדמיית מלון צובה, מלונות פתאל

לקידום התוכנית לקחו היזמים את עוה"ד דוד שמרון ואופק ברוק, שהכינו מסמך מפורט של חוות דעת משפטית המבהיר את הלגיטימציה של הקמת מלון שבו יותר מ-100 חדרי אירוח באזור פתוח או כפרי. לטענתם, הוראות תוכנית המתאר המחוזית תמ"מ 30/1 אינן חלות על שטח זה, שכן, הוא לא חלק מישוב כפרי. עורכי הדין טוענים כי "קיימים לא מעט תקדימים, הן במחוז ירושלים והן במחוזות אחרים ברחבי המדינה בהם אושרו מעל 100 יחידות ארוח לשימוש מלונאי באזורים כפריים או בשטחים פתוחים". בין היתר הם מציינים את נוה אילן, יערות הכרמל, מצפה הימים וקדמא.
ע"פ דרישת הוועדה המחוזית הוכן לתוכנית נספח הבוחן את ההיתכנות הכלכלית של מלון נוסף המועצה האזורית מטה יהודה. ע"פ המסמך, עליו חתום היועץ הכלכלי עופר פופס, יש כעת באזור 4 בתי מלון - ישרוטל כרמים בקרית ענבים, נוה אילן, מעלה החמישה ובלמונט צובה - ובהם 700 חדרי אירוח. באזור יש עוד 200 חדרי ארוח כפרי. ע"פ נתוני הלמ"ס, עד תקופת הקורונה הביקוש לארוח באזור אך גדל. עורך הבדיקה קובע כי "רובם המוחלט של בתי המלון מרוכז בקיבוצים מעלה החמישה, קרית ענבים, והמושבים נוה אילן ויד השמונה הסמוכים זה לזה. פיתוח אזור תיירות נוסף בקרבת אטרקציות ומוקדי תיירות, יעשיר ויגוון את מוצר התיירות במטה יהודה, יאפשר פנייה לקהלי יעד ופלחי שוק נוספים".