סגור
הדמיה של פרוייקט מרחב תחנת המטרו בדרום בת ים
הדמיה של פרוייקט מרחב תחנת המטרו בדרום בת ים (דוברות עיריית בת ים, הדמיה: משרד HQ)

בת ים משנה את קונספט התחדשות אזור התעשייה: תוסיף מגדלים בגובה 40 קומות

הוועדה המחוזית ת"א תדון בחלופה להתחדשות אזור התעשיה הישן של בת ים במסגרתה יוקם מרקם עירוני מעורב שימושים. דר' רינה דגני ובוריס דנילוביץ' מקבוצת גיאוקרטוגרפיה: "זה המקום הכי מפוספס בגוש דן - רק כ-5% משטחי המשרדים ברובע העסקים של בת ים מומשו"

הוועדה המחוזית ת"א תדון בישיבתה ב-9.9.24, לראשונה, בחלופה החדשה להתחדשות אזור התעשיה הישן של בת ים. מדובר בשטח של 128 דונם, המשתרע בין ציר קוממיות שמקשר את נתיבי איילון וחוף הים, ואזור התעשייה של בת ים. מערך הרחובות במתחם כולל את האורגים, הקוממיות, העמל, הצורפים, החשמל, הפלדה והנביאים. הזרז לתוכנית, המכונה "מתחם התחדשות מטרו דרום", היה הקמת תחנת מטרו M3 המתוכננת לקום בצומת הרחובות קוממיות ונביאים, במסגרת תוכנית תת"ל 103. התוכנית, שהיא יוזמה של עיריית בת ים והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מציעה הקמת מרקם עירוני חדש, מעורב שימושים, בבנייה מרקמית, גובה של עד 8 קומות, ומגדלים בגובה של עד 40 קומות.
התוכנית המוצעת, עליה חתום האדר' ארז אלה, ממשרד האדריכלים HQ, תתייחס גם לרחובות שליד אזור התעשייה, שבהם יש כעת בתי שיכון ישנים. בין היתר, יפונו 244 יח"ד הקיימות בבנייני מגורים בני 4 קומות, ממערב לרחוב האורגים, לטובת הקמת מבנים בבנייה מרקמית ובהם 711 יח"ד, כולל שטחי מסחר ותעסוקה ושטחים למבני ציבור.
אזור התעשייה, בחלק המזרחי של התוכנית, כולל היום מוסכים, שטחי מסחר, תחנות דלק, משרדים, מלאכה, ואולמות אירועים. התוכנית החדשה מציעה הקמת מתחם מעורב שימושים עם 1,242 יח"ד חדשות בבנייה מגדלית, שטחי תעסוקה בהיקף של כ- 190,000 מ"ר ושטחי מסחר בהיקף של כ- 13,400 מ"ר, שטחי ציבור מבונים ושטחים למבני ציבור.

1 צפייה בגלריה
רובע עסקים של בת ים אזור התעשייה הישן
רובע עסקים של בת ים אזור התעשייה הישן
(באדיבות: דוברות עיריית בת ים)

התוכנית כוללת 244 יח"ד קיימות, 1,953 יח"ד מוצעות, 247,282 מ"ר שטחי תעסוקה, 19,790 מ"ר שטחי מסחר, 3,680 מ"ר שטחי ציבור. בכללי, מדובר ב-47% מגורים ו-53% מסחר ותעסוקה.
יש לציין כי העיר בת ים מנסה ב-15 השנים האחרונות למתג את אזור התעשייה הישן שלה, המשתרע בין הרחובות יוספטל וקוממיות, כ"רובע עסקים", ללא הצלחה מרובה. דר' רינה דגני ובוריס דנילוביץ', מקבוצת גיאוקרטוגרפיה מסרו לכלכליסט שזה "המקום הכי מפוספס בגוש דן". לדבריהם: "עיריית בת ים לא מצליחה לנצל את הפוטנציאל של המיקום המרכזי שלה מדרום לתל אביב עם חיבור לקו הרק"ל, זאת בניגוד לבני ברק הצמודה לת"א מהצד המזרחי. התוכנית המקורית של רובע העסקים בבת ים נכשלה - רק כ-5% משטחי המשרדים ברובע העסקים של בת ים מומשו. עד כה פותח פרויקט אחד בלבד בעירוב שימושים – אפטאון בת ים ובו כ-20 אלף מ"ר לשימושי משרדים כולל מסחר. כיום יש מעל 600 אלף מ"ר עיקרי למשרדים בשלבי תכנון שונים – שלא יוכלו להתממש אם היחס בין תעסוקה ומגורים יהיה כמו שחשבו קודם".
לדבריהם, "התוכנית החדשה היא הצעד בכיוון הנכון. שילוב מגורים שיכלול מגדלי מגורים ברמה גבוהה וימשוך אוכלוסייה חזקה ישפר את הכדאיות כלכלית של הפרויקט ויתרום לפיתוח כל אזור התעסוקה ע"י שינוי התדמית. להערכתנו, חשוב לשנות את היחס בין מגורים לתעסוקה לטובת המגורים".
מהנדסת העיר היוצאת של בת ים, אדר' מיכל מאיר, הסבירה לכלכליסט שמבחינת העיר מדובר ב"פורטל עירוני חדש". כלומר, שער חדש לעיר: "האזור הזה הוא כרגע סוג של קצה ומנומנם, אבל, הראיה שלנו היא כמה צעדים קדימה. זו התחנה האחרונה של קו המטרו M3, שהיא גם התחנה שתהיה הכי קרובה, בין כל קוי המטרו, לים. מדובר בארוע מטרופוליני. הפרוייקט מייצר רובע חי ומענה לתושבים, למבקרים ולעוברי אורח".