בלעדיהבריחה מכלא גלבוע מאיימת על תוואי המטרו
בלעדי
הבריחה מכלא גלבוע מאיימת על תוואי המטרו
באוצר ובשב”ס בוחנים אפשרות לערער על החלטת הוות”ל, שדחתה את התנגדותם לחפירת תחנת מטרו מול הכניסה הראשית לכלא איילון. הבריחה מכלא גלבוע רק הגבירה את חששם שאסירים ינצלו את כריית המנהרות סמוך לכלא כדי להימלט
הוועדה לתשתיות לאומיות דחתה באפריל התנגדות יוצאת דופן לתוכנית המטרו שהגישו מינהל הדיור הממשלתי במשרד האוצר ושירות בתי הסוהר (שב”ס), שהביעו חשש מאופציה להימלטות אסירים.
לדבריהם, אסירים ינצלו להימלטות את עבודות החפירה לתחנת המטרו המתוכננת מול הכניסה הראשית לכלא איילון ברמלה. אחד הנימוקים לדחיית ההתנגדות היה כי המנהרות שייחפרו מצויות בסמיכות למגדלי השמירה של הכלא, אלא שמצב עניינים זה לא בדיוק מנע את הבריחה מכלא גלבוע. כעת נודע לכלכליסט כי באוצר ובשב”ס בוחנים כיצד לפעול בעקבות דחיית ההתנגדות, לאחר שהחשש לחפירות מתחת לתאי הכלא התעצם בימים האחרונים בעקבות בריחת ששת האסירים מכלא גלבוע.
כפי שנחשף בכלכליסט לפני שנה, במסגרת ההתנגדויות שהוגשו לסלילת קו המטרו 1M במקטע הדרומי, בתחום שיפוט העיר רמלה, הגיש מינהל הדיור הממשלתי במשרד האוצר התנגדות לסלילת התוואי. טענתו היתה כי עבודות החפירה של תחנת המטרו התת־קרקעית "תל חי" צפונית ובצמוד לכלא יהוו סכנה ביטחונית לחדירה או לבריחה מהכלא.
"לצורך הקמת קו הרכבת התת־קרקעי עתידות להתבצע חפירות מסיביות בסמוך מאוד לפאה המזרחית למתחם כלא איילון", כתב אליהו לוי, מנהל תחום מחוז תל אביב והמרכז במינהל הדיור הממשלתי. "כתוצאה מחפירות תת־קרקעיות כאמור, ייתכנו שינויים פיזיולוגיים בפני הקרקע וקיים חשש ממשי לפגיעה באמצעים הפיזיים לאבטחת מתקני בית הסוהר, לרבות חומות וגדרות, ואמצעי אבטחה אלקטרוניים. במהלך העבודות העתידיות שירות בתי הסוהר, ומתקני הכליאה ברמלה בפרט, עלול להיחשף לסיכונים ביטחוניים ממשיים כדרך לנצל את עבודות החפירה לחדירה או בריחה מתוך או מחוץ למתקני הכליאה". לוי התריע כי תנודות הקרקע בזמן העבודות עלולות לגרום לחלק מהמבנים במתחם הכלא, לרבות החומות המקיפות אותו, ולאמצעים האלקטרוניים המותקנים בו "נזקים כמעט בלתי הפיכים".
מתוך ההתנגדות: "מחפירות תת־קרקעיות ייתכנו שינויים פיזיולוגיים בפני הקרקע וקיים חשש ממשי לפגיעה בחומות וגדרות ובאמצעי אבטחה אלקטרוניים"
מינהל הדיור הממשלתי דרש מהוועדה לתשתיות לאומיות להיות מעורב בכל הנוגע למתחם כלא איילון וסביבתו הקרובה, ואף להוסיף לתוכנית הוראה מיוחדת שלפיה כל עבודה שתבוצע סמוך למתחם הכלא תהיה בתיאום מלא עם שירות בתי הסוהר ובהסכמתו לפני ובזמן העבודות כדי שלא תיפגע הפעילות השוטפת של הכלא ולא ייפגעו האינטרסים הביטחוניים של שירות בתי הסוהר.
אלא שבאפריל החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות לדחות את ההתנגדות. ההחלטה התבססה על המלצת החוקרת תלמה דוכן, שבחנה את כלל ההתנגדויות שהוגשו לקו המטרו 1M. בדו"ח שמסרה לות"ל באפריל 2021 היא כתבה: "התוכנית אכן קובעת יציאה דרומית מתחנת תל חי ושטח ההתארגנות בקרבה לכלא איילון, בקצה הצפון־מזרחי שלו. תוואי המנהרות נושק לגבול מתחם בית הסוהר, והמנהרות עוברות בסמיכות למגדלי השמירה. עומק המנהרות בתוואי נע בין 24 מטר ל־33 מטר בקרבת בתחנה. כריית המנהרות תיעשה באמצעות מכונת TBM. מגדלי השמירה המקיפים את הכלא בולטים מהחומה, והם נמצאים במרחקים שבין 4.7 מטרים עד 10 מטרים מהמנהרה הקרובה. לפיכך אין חשש לסיכון ביטחוני".
בנוגע לטענה כי החפירות עלולות לפגוע באמצעי הביטחון של הכלא, צוין בדו"ח: "כריית התחנה שנמצאת מצפון למתחם הכלא נעשית בחפירה פתוחה, כאשר כל מקטע שנחפר נתחם בקירות מבטון מזוין בעובי של 80-60 ס"מ. המרחק מחומת הכלא הוא כ־30 מטר, כך שספק אם תהיה לחפירה השפעה על הגדרות או על האמצעים האלקטרוניים". גם הבקשה כי מינהל הדיור הממשלתי יהיה מעורב בשלבי הביצוע של העבודות – נדחתה.
ממשרד האוצר נמסר: "הדיור הממשלתי ושירות בית הסוהר בוחנים בצורה מקצועית את ההחלטה שהתקבלה ואת ההשלכות הנובעות ממנה ובהתאם יוחלט כיצד לפעול".
מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר: "ההתנגדות נבחנה בידי חוקרת התוכנית, עו"ד דוכן, שהמליצה בדו"ח המסכם לדחות את ההתנגדות. מליאת הות"ל דנה בנושא והמליצה לקבל את המלצת החוקרת. מנהרות המטרו נכרות באמצעות מכונה בתת־הקרקע בעומק ממוצע של 25 מטר. המנהרות כוללות חישוקי בטון בעובי של מטר, כך שבריחה מהכלא באמצעות מנהרות המטרו אינה סבירה".