סגור
בנייה  אשקלון  אתר בנייה  מרובה מנופים עיר היין
בנייה באשקלון (צילום: תומר שונם הלוי)

אשקלון: ביקוש גבוה למכרז "מחיר מטרה" - היזמים ישלמו כ-20% ממחיר השומה

רמ"י שיווקה קרקע להקמת 807 יחידות דיור באשקלון - לכל אחד מששת המתחמים הוגשו לפחות שש הצעות. במכרזי מחיר מטרה המדינה קובעת מראש את מחיר הדירה, כשהוא מגלם הנחה של 20% בהשוואה לסוף 2020

רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) פרסמה היום תוצאות של מכרז לשיווק קרקע לבניית 807 יחידות דיור בעיר אשקלון. בכל אחד מששת המתחמים במכרז ישווקו כ-60% מהדירות לשוק החופשי, והשאר יוצעו במחיר מסובסד - הנחה של 29%-40% מהמחיר בשוק החופשי. החברות הזוכות, שהן א.ד.מ בוני ישראל, שגיא בוני המחר, אחים בוסקילה, לורן יזמות, א.ס משטחים ויזמות, וגשם למשתכן, ישלמו תמורת הקרקע סכום כולל של כ-42.3 מיליון שקל לא כולל הוצאות פיתוח ומע"מ. לכל מתחם הוגשו לפחות 6 הצעות. מצד שני, וזה אולי מה שמסביר את ההצלחה של המכרז, המחיר שישלמו היזמים תמורת הקרקע הוא כ-20% ממחיר השומה של רמ"י.
כך למשל, חברת גשם למשתכן, שזכתה בשטח של 15 דונם עליו ניתן לבנות 312 יחידות דיור, תשלם 72 מיליון שקל הוצאות פיתוח, ועוד 9.5 מיליון שקל. מחיר השומה שרמ"י קבעה על המתחם היה 38.5 מיליון שקל.
במכרזי מחיר מטרה המדינה קובעת מראש את מחיר הדירה, כשהוא מגלם הנחה של 20% בהשוואה למחירי הדירות בסוף 2020 ועד להנחה מרבית של 600 אלף שקל. הדירות האלה מיועדות לזכאי משרד השיכון. לפי חוברת המכרז, שווי מ"ר לפי מחירי 2020, שהוא המדד לחישוב גובה ההצעה, הוא כ-11 אלף שקל.
שמגר ואקנין, יו"ר גשם למשתכן, אמר לכלכליסט כי זו תקופה מוצלחת מאד מבחינת הזדמנויות עסקיות, וכי המכרז שבו זכו משקף את זה היטב. לדבריו, "בסופו של יום, ישראל נמצאת כולה תחת אש. אנחנו כבר כמעט שנה תחת מלחמה ורואים את ההשפעה. באשקלון יש ביקוש רב לדירות ממוגנות כי כל תושבי העיר והאזור, שחיים ועובדים שם, רוצים לעבור מדירות מתפוררות לדירות חדשות". ואקנין מעריך כי תחילת הבנייה תהיה בעוד שנה וחצי, וכי מחיר של מ"ר בדירה לא מסובסדת יגיע ל-19 אלף שקל.
המגרשים ששווקו במכרז הם חלק מתוכנית תמ"ל 1048, המכונה גם "אשקלון אבן עזרא מ-7 דרום". השכונה מתפרשת על כ-751 דונם בצמוד לכביש הכניסה לעיר מדרום לדרך מנחם בגין. היא כוללת 3,976 יחידות דיור בצפיפות ממוצעת של כ-15 יחידות לדונם, במבנים בני 14-7 קומות. בלב השכונה שני שטחים ציבוריים פתוחים, וסביבם בנייני רבי קומות בעלי חזיתות מסחריות. השכונה כולל 27 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. התוכנית אושרה ב-2017.