פורסם תזכיר החוק להפיכת הותמ"ל לקבועה; מומחה לתכנון: "הנימוק למהלך אינו אמת"
פורסם תזכיר החוק להפיכת הותמ"ל לקבועה; מומחה לתכנון: "הנימוק למהלך אינו אמת"
משרד המשפטים פרסם תזכיר חוק שיאפשר להפוך לקבועה את הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור, שהוקמה ב-2014 ופעלה עד כה באופן זמני. פרופ' ערן פייטלסון: "משבר הדיור הוא לא עניין של היצע"; חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן: "זו ברכה אדירה לכל השוק"
משרד המשפטים פרסם הבוקר (א') תזכיר חוק שיאפשר את הפיכת הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) לקבועה. פרסום התזכיר להערות הציבור הוא שלב נוסף המגיע אחרי דיון המועצה הארצית לתכנון ובנייה בנושא. הוועדה, שהוקמה ב-2014 לצורך טיפול דחוף במשבר הדיור פעלה עד כה כוועדה זמנית מתוקף הוראת שעה. החשש של המתנגדים, בראשם ארגוני הסביבה והשלטון המוניצפלי, הוא ממתן כוח יתר לפוליטיקאים בקביעת סדר היום התכנוני ופגיעה במנגנונים הדמוקרטיים של ויסות התכנון.
מתוך נוסח תזכיר החוק: "מוצע לקבוע כי הוראות החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים יעוגנו בהוראה קבועה ולא הוראת שעה, הן לאור התמשכות משבר הדיור והצורך במוסד תכנון ארצי קבוע שיעסוק בתכנון מואץ למתחמי מגורים לצד הוועדות המחוזיות, והן בשל הסמכות הנתונה לפי החוק הקיים לוועדה למתחמים מועדפים לתכנן את המתחמים הסובבים את תחנות המטרו – הליך שצפוי להימשך שנים ארוכות".
המטרה המוצהרת של חוק הותמ"ל הייתה "קידום יעיל ומהיר של תוכניות בנייה לדיור ביחס למתחמי קרקע שהוכרזו על ידי הממשלה כמתחמים מועדפים לדיור, זאת במסגרת הליך תכנוני מיוחד הנותן עדיפות ברורה לפיתוח באדמות מדינה". לשם כך ניתנו לוועדה מרבית הסמכויות של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה וכן סמכות לאשר תוכניות שהוראותיהן גוברות על הוראות הקבועות בתוכניות מתאר ארציות אחרות.
בשנים שחלפו מאז הקמתה, הותמ"ל נמתחה על פעולתה ביקורת גורפת. יעל דורי, ראש תחום תכנון ב"אדם טבע ודין": "הותמ"ל היתה אמורה להיות כלי זמני להתמודדות עם משבר הדיור. במקום להודות שהכלי לא השיג את מטרתו ושההקמת המוסד היא לא הדרך להתמודד עם המשבר מעגנים את הוועדה כמוסד קבוע. זה צעד פחדני ומיותר. אם היו בודקים את הדו"חות של מרכז המחק והמידע של הכנסת ושל מבקר המדינה היו מגלים שהבעיות העיקריות קשורות לשיווק הקרקע ע"י רמ"י ולמעצורים בתחום הרישוי".
פרופ' ערן פייטלסון, יו"ר המועצה לגנים לאומיים ומומחה לתכנון: "הם מנמקים את קיבוע מעמד הותמ"ל בהתמשכות משבר הדיור כאילו שהתכנון הוא צוואר הבקבוק. כבר עשור שאנחנו מתכננים תכנון יתר של פי 2 או פי 3 מהתחלות הבנייה. כבר היום יש מעל 990 אלף יח"ד מתוכננות שלא ניבנו. עצם הנימוק הוא לא אמת. משבר הדיור הוא לא עניין של היצע. התחלות הבנייה נקבעות ע"י יזמים שלא מעוניים להוריד את מחיר הדיור".
פרופ' פייטלסון מדגיש שלעודף התכנון יש השלכות בלתי הפיכות: "התוכניות הותמ"ליות גורמות לנזקים. הן פוגעות בשטחים הפתוחים וקובעות מסמרות לדורות הבאים. ייווצר מצב שביום שהתוכניות יתממשו הן יביאו תכנון מיושן. נצטרך לחיות עם מחיר הטעות עשרות שנים. מוכרים את העתיד שלנו בשביל לקבע את הותמ"ל".
מהחברה להגנת הטבע, נמסר: "לאורך השנים, רבות מהתוכניות שנערכו בוותמ"ל הינן תכניות פרבריות, המציעות הקמת רבעי מגורים ענקיים לצד הערים הקיימות ואף במנותק מהן, וכתוצאה מכך מעודדות פרבור, פוגעות בשטחים פתוחים, מעודדות שימוש ברכב פרטי, מקשות על מתן שירותים, מצריכות פריסת תשתיות יקרות ופוגעות בחידוש הערים, במרקם החברתי הקיים ובמתן השירותים לתושבי הערים הוותיקים. כל זאת, תוך כדי פגיעה בוועדות המחוזיות, מעקף של מערכת התכנון והיעדר יכולת של הציבור להתמודד עם אותן התוכניות. ראוי היה שהממשלה תתמקד במימוש המלאי התכנוני הקיים ובתוכניות להתחדשות עירונית באמצעות מערכת התכנון הסדורה, תוך חיזוק מוסדות התכנון המקומיים והמחוזיים, ולא בהפיכת הוותמ"ל לוועדה קבועה".
חיים פייגלין, מנכ"ל חברת הבנייה צמח המרמן, מברך על המהלך: "מהתוכניות שהותמ"ל מוציא ניתן להוציא היתר בנייה, בשונה מהתוכניות שמאושרות ע"י הוועדות המחוזיות המחייבות שלב נוסף של הכנת תוכניות מפורטות. זה עניין של 5 שנים. מדובר גם בחיסכון של שלב וגם בקיצור הזמנים. זה הבדל אדיר. אני חושב שיש פה ברכה לכל השוק. הלוואי והוועדות המחוזיות היו מסגלות את דפוס הפעילות של הותמ"ל".