סגור
ה כנסיה ה אוונגלית ב רמלה
אזור העיר העתיקה ברמלה. הכנסייה האוונגלית (צילום: קובי קואנקס)

רמלה מקדמת תוכנית התחדשות לעיר העתיקה: תוספת של 2,900 יח"ד ל-540 קיימות

תוכנית האב החדשה קובעת אילו מבנים ישומרו, איפה ניתן יהיה לבנות ובאילו היקפים. הילה גזית, אדר' העיר רמלה ולביא היציג, ראש מנהלת התחדשות עירונית: "כל האזור הזה הוא סוג של מערב פרוע, ומאופיין בבנייה שלא תואמת את התוכניות הקיימות. התוכנית המקודמת אמורה לשנות מצב זה" 

הוועדה המחוזית מרכז תדון בישיבתה ביום שני הקרוב (30.9) במסמך מדיניות להתחדשות העיר העתיקה של רמלה. מדובר בשטח של 394 דונם באחד המרקמים העתיקים, אך גם המוזנחים, בארץ. המרחב כולל את שוק רמלה במרכזו, מתחם שוק יום ד', מרכזי דת ותרבות וביניהם המסגד הגדול, הכנסיה הפרנציסקנית, הכנסיה האורתודוקסית, מתחם קבר שייח' עבדאללה מוחמד וח'אן אל פוח'אר. בנוסף, פזורות במרחב זה כ-540 יח"ד במבנים מתקופות שונות.
תוכנית האב החדשה קובעת אילו מבנים ישומרו, איפה ניתן יהיה לבנות ובאילו היקפים וקובעת היררכיה של רחובות. בשורה התחתונה, התוכנית מציעה תוספת של כ-2,900 יח"ד לאלה הקיימות. יש לציין כי התוכנית מתייחסת לכל האגן המזרחי של העיר, כלומר האזור הישן של העיר. עם זאת, בליבת עיר העתיקה (בין הרחובות הרצל, שלמה המלך, ביאליק והבעש"ט) עצמה יוקמו רק 1,000 יח"ד.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ברמלה מתגוררים כ- 82,536 איש. תושביה של העיר העתיקה כיום, מהווים 3% מסך תושבי העיר כולה, ומתפלגים 88% תושבים ערבים, ו -12% יהודים, ובעלי מדדים חברתיים כלכליים נמוכים ביחס לעיר כולה שדרוגה הוא 5 מתוך 10.

1 צפייה בגלריה
תוכנית התחדשות של העיר העתיקה רמלה הדמיה
תוכנית התחדשות של העיר העתיקה רמלה הדמיה
תוכנית התחדשות של העיר העתיקה רמלה. הדמיה

תוכנית האב, עליה חתום משרד ארי כהן-מיכאל וינד אדר', מציעה חלוקה של האזור למתחמי משנה, המחולקים לפי מידת "רגישות". כלומר, ערכיות תרבותית פיזית ופוטנציאל חברתי. התוכנית מגדירה 4 צירים כצירים מיוחדים לפיתוח תיירותי-לכולם יש עבר היסטורי: רחוב שפיק עדס (דרך יפו-ירושלים ההיסטורית), רחוב הרצל (דרך יפו-ירושלים בשנות ה-20, רחוב יצחק שדה/שוק רמלה (דרך רמלה-לוד) ורחוב טשרניחובסקי/ש.המלך (דרך רמלה-לוד). בצירים אלו יושם דגש על פעילות מסחרית, פיתוח נופי של הרחוב, ופיתוח תיירותי. מרכז העיר העתיקה מוגדר כ"מרחב שוטטות", שיכיל את מוקדי המסחר, התיירות, התרבות והדת המרכזיים בעיר וכן את הגישה למרכז התחבורה המתהווה מצפון לעיר. מרחב השוטטות מוצע כמרחב מוטה הולכי רגל אשר יאפשר גישה מצומצמת בלבד לתנועה מוטורית.
לביא היציג, ראש מנהלת התחדשות עירונית והילה גזית, אדר' העיר רמלה, אמרו היום לכלכליסט ש"כל האזור הזה של מרכז העיר הוא סוג של מערב פרוע, ומאופיין בבנייה שלא תואמת את התוכניות הקיימות. כלומר, מרביתה לא מוסדרת. מה שלא מאפשר לתושבים להוציא היתרי בנייה. התוכנית המקודמת אמורה לשנות מצב זה". עוד הם הוסיפו: "אנחנו רואים באזור הזה את היהלום של העיר ואחד היתרונות שלה. התפקיד שלנו הוא להפוך אותו לחזות של העיר".
השניים כורכים את התחדשות מרכז העיר בתוכניות ההתחדשות המתחמית המקודמות בימים אלה ע"י הותמ"ל. כך תמ"לים "מסדה"-1,700 יח"ד,, "שוק יום ד'"-1,500 יח"ד ו"הרכבת"-600 יח"ד. לדבריהם: "כל ההליך הזה, של התחדשות העיר העתיקה והמרחב שהיקף שלה, מזינים זה את זה. דבר ימשוך דבר".