סגור
פנאי  מוזיאון רמת גן
מוזיאון רמת גן (צילום: הראל גלבוע)

פינוי בינוי יוצא דופן ברמת גן: 17 בניינים ייהרסו, שטח המוזיאון העירוני יוכפל

הוועדה המקומית אישרה תוכנית התחדשות עירונית במסגרתה ייבנו 648 דירות ועוד כ-7,000 מ"ר שטחי ציבור. התוכנית מטילה את האחריות על בניית השטח הציבורי על היזמת תדהר. סגן ראש העירייה: "מדובר בפרויקט ההתחדשות הגדול ביותר שאני זוכר בעיר, שיביא אותה לראש הסצינה התרבותית של ישראל". כעת תעבור התוכנית לאישור הוועדה מחוזית

הוועדה המקומית של רמת גן אישרה בשבוע שעבר פרויקט פינוי בינוי גדול הכולל תוספת דירות וכ-7,000 מ"ר שטחי ציבור, בין היתר לטובת הכפלת שטחו של מוזיאון רמת גן.
הפרויקט, שמשתרע על שטח של 14 דונם וגבולותיו הם הרחובות הצלע, סוקולוב, העמל ומבוא העמל, מציע פינוי-בינוי של 201 דירות ב-17 מבנים ישנים. במקומן ייבנו 648 דירות בשני מגדלים של 42 קומות ושני בניינים של עד 9 קומות. 1,200 מ"ר יוקדשו לשטחי מסחר. הפרויקט יקצה שני מבנים בשטח של כ-4,200 מ"ר לטובת מוזיאון רמת גן (ששטחו כעת כ-2,300 מ"ר) וייצר כיכר עירונית בדופן הדרומית שלו. התוכנית, עליה חתומה האדריכלית אורית מילבאור, היא יוזמה של חברת תדהר. התוכנית תועבר לאישור הוועדה המחוזית ת"א לצורך אישור נוסף.
2 צפייה בגלריה
הדמיית תוכנית פינוי בינוי מוזיאון רמת גן 1
הדמיית תוכנית פינוי בינוי מוזיאון רמת גן 1
הדמיית התוכנית
(תכנון: מילבאואר אדריכלים | הדמיה: pitom studio)
מחוות הדעת של אגף התכנון בעיריית רמת גן, שהוצגה לוועדה המקומית לקראת הדיון, עולה כי התוכנית היא "חלק מרצועה של 5 מתחמי תכנון המיועדים להתחדשות עירונית בעצימות גבוהה", בשל "מיקומם הסמוך לשני עורקי תנועה עירוניים מרכזיים – ציר דרך בן גוריון ממזרח וציר דרך אבא הלל הסמוך מצפון".
עוד נכתב כי לאור המיקום האסטרטגי של התוכנית, "ישנה הזדמנות לקדם תוכניות משמעותיות על רצועת התכנון על רח' הצלע ולייצר קומפלקס ציבורי רחב היקף בסביבת המוזיאון הכולל שטחי ציבור פתוחים קיימים ומתוכננים, מבני ציבור חדשים עם היקף בינוי משמעותי, שבילים אשר יגבירו את הקישוריות עבור הולכי רגל, חניות ציבוריות וכמו כן שטחי מסחר אשר ילוו את הרחוב וישולבו עם שטחי הציבור במטרה לאפשר הגדלה של מרכז הכובד התרבותי והציבורי באזור".
מבנה מוזיאון רמת גן הוקם ב-1936 כמבנה תעשייתי עבור קואופרטיב "חוסן" בפאתי שכונת נחלת גנים, ועוצב בסגנון הבינלאומי. לאורך השנים פעלו בו בתי חרושת למרצפות, סיגריות, מוצרי תינוקות ועוד. ב-1987 הוסב המבנה למוזיאון, בעיצובו של אדר' דני שוורץ. ב-2021 הושלם שיפוץ משמעותי של המבנה, בתכנון משרד אפרת קובלסקי אדר'.
2 צפייה בגלריה
הדמיית תוכנית פינוי בינוי מוזיאון רמת גן 2
הדמיית תוכנית פינוי בינוי מוזיאון רמת גן 2
הדמיית התוכנית
(תכנון: מילבאואר אדריכלים | הדמיה: pitom studio)
פרויקט ההתחדשות העירונית שאושר בוועדה המקומית יביא לשינוי דרמטי של הנוף, ואולם מה שמעניין בו זה השדרוג שהוא מציע למוזיאון, שהוכנס לתוך הקו הכחול של התוכנית - כלומר, מהווה חלק מהתוכנית. כך התוכנית מטילה את האחריות לבניית השטח הציבורי על היזם ומאפשרת לה לבנות עוד קומות על גג המוזיאון. יש לציין כי בכוונת עיריית רמת גן, שבבעלותה חלק מחטיבות הקרקע הנכללות בתוכנית, להצטרף לחברת תדהר כמגישת התוכנית.
עו"ד רועי ברזילי, סגן ראש עיריית רמת גן, אמר לכלכליסט כי "מדובר בפרויקט ההתחדשות הגדול ביותר שאני זוכר בעיר. התוכנית מתייחסת לדרך אבא הלל, המוגדרת בחזון העירוני כ'ציר הכסף'. עם זאת, לא התפתחו בה עד כה חיי מסחר ותעסוקה. הפרויקט הזה מציע תוספת שטחי ציבור שתאפשר רצף מבני תרבות בקריית המוזיאונים, ותביא אותה לראש הסצינה התרבותית של ישראל".
ברזילי הוסיף כי בימים אלה מקודמת ממזרח לתוכנית שאושרה, ברחוב הצלע 14-18 והעמל 23-27, תוכנית התחדשות עירונית נוספת, ביוזמת אביב מצלאווי, שתוסיף אף היא שטח למוזיאון המקומי.